kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg tror det er enkelte ting vitenskap ikke kan finne ut av. Jeg er åpen for at det kanskje vil greie det, men inntil det, bruker jeg min egen fornuft og filosofi til å finne konklusjoner. Ja, du kan ignorere Jesus. Akkurat som du kan ignorere Edison og likevel få lys i stua. Men det er han som bør takkes. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg tror det er enkelte ting vitenskap ikke kan finne ut av. Jeg er åpen for at det kanskje vil greie det, men inntil det, bruker jeg min egen fornuft og filosofi til å finne konklusjoner. Ja, du kan ignorere Jesus. Akkurat som du kan ignorere Edison og likevel få lys i stua. Men det er han som bør takkes. Når ikke engang vitenskap kan bevise noe, er det ikke da lurest å bare innrømme at du ikke vet det? Du kan bruke din egen fornuft og kritiske tankegang til å finne antagelser, men å gjøre de til konklusjoner sånn uten videre er vel å ta litt for lange steg? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ja, vi kan kalle dem antagelser, midlertidige konklusjoner. Jeg innrømmer at jeg ikke vet, men jeg nekter å slutte å tro og anta. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ja, vi kan kalle dem antagelser, midlertidige konklusjoner. Jeg innrømmer at jeg ikke vet, men jeg nekter å slutte å tro og anta. Såvidt jeg vet bedriver vi alle og tror og antar i det daglige, du overdriver dette litt bare Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hehe, vi er alle forskjellige Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ja, du kan ignorere Jesus. Akkurat som du kan ignorere Edison og likevel få lys i stua. Men det er han som bør takkes. Jaha. Så hva kreves da konkret for å bli salig? Og hva må man gjøre for å ikke havne i himmelen? Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Generelt sett så må en vel tro selv at en er kristen og at man kommer til himmelen, så det går vel mer på smak og behag. Tror ikke så mange har tenkt så veldig grundig på det i grunn, i alle fall ikke på et logisk grunnlag. Jeg må ha hørt like mange forskjellige forklaringer som jeg har møtt kristne. Til og med den enkeltes forklaring forandrer seg basert på hvor dypt du graver. Det er min erfaring. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ja, dette er det ingen som vet. Det står ikke spesielt utdypet i Bibelen. Men følger du Bibelen er jeg nesten sikker på at du lykkes. Mislykkes du, bør du søke tilgivelse hos Gud. Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Visst er det utdypet, det er fullstendig konkretisert. Hate to be the one to break it to you Ozi, men jeg tror ikke du er kristen. Du er nok mer en Ozianer. Men det er ok, jeg er en tothist. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 La oss se hva Kunnskapsforlaget har å si om saken: kristen 1 som bekjenner seg til kristendommen kristendom 1 religion som anser Jesus Kristus som Guds åpenbaring Så jo, jeg er nok kristen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 La oss se hva Kunnskapsforlaget har å si om saken: kristen 1 som bekjenner seg til kristendommen kristendom 1 religion som anser Jesus Kristus som Guds åpenbaring Så jo, jeg er nok kristen. Så du er kristen fordi kunnskaps forlaget sier det? Utrolig! Tenke litt selv kan du ikke, så da lar du kunnskaps forlaget (!) fortelle deg at du må være kristen... He he. Fikk meg en god latter. Takk Ozi... Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) La oss se hva Kunnskapsforlaget har å si om saken: kristen 1 som bekjenner seg til kristendommen kristendom 1 religion som anser Jesus Kristus som Guds åpenbaring Så jo, jeg er nok kristen. Du vil ikke innse at når beskrivelsen består av én setning, så er den veldig forkortet, og at det ligger uhyggelig mye mer bak? Uansett kan vi fint finne andre definisjoner fra andre kilder. Store Norske Leksikon, er det kredibelt nok syns du? En av de første sammenfattende formuleringene av den kristne tro finnes i den såkalte apostoliske trosbekjennelsen. Den ble brukt i forbindelse med dåpen, og går i sin opprinnelige form tilbake til 100-tallet. Her fastholdes både troen på Jesus som frelser og troen på Gud som skaper av himmel og jord. Det innebærer at de kristne fører videre troen på Det gamle testamentes Gud, som skapte verden. Pr. den def'en, og pr. katolisismens, som statistisk sett blir den rette kristendom(suverent flest tilhengere), er du vel knapt kristen? Blir vel mer en Ozist som tilfeldigvis deler frelser med kristendommen. Er det så galt å være? Endret 26. mai 2009 av toth Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Så du er kristen fordi kunnskaps forlaget sier det? Utrolig! Tenke litt selv kan du ikke, så da lar du kunnskaps forlaget (!) fortelle deg at du må være kristen... He he. Fikk meg en god latter. Takk Ozi... Ja, la meg se. Kristen er et norskt ord, jeg vil finne definisjonen av ordet, jeg hører under definisjonen, da er det rett å bruke ordet kristen om meg. Det er tydeligvis en gjeng her som ikke har fått med seg betydningen. La oss se hva Kunnskapsforlaget har å si om saken: kristen 1 som bekjenner seg til kristendommen kristendom 1 religion som anser Jesus Kristus som Guds åpenbaring Så jo, jeg er nok kristen. Du vil ikke innse at når beskrivelsen består av én setning, så er den veldig forkortet, og at det ligger uhyggelig mye mer bak? Uansett kan vi fint finne andre definisjoner fra andre kilder. Hva mangler den? Store Norske Leksikon, er det kredibelt nok syns du? Ja. "kristen, vanlig betegnelse på en som bekjenner seg til Kristus, dvs. som tilhører den kristne religion." En av de første sammenfattende formuleringene av den kristne tro finnes i den såkalte apostoliske trosbekjennelsen. Den ble brukt i forbindelse med dåpen, og går i sin opprinnelige form tilbake til 100-tallet. Her fastholdes både troen på Jesus som frelser og troen på Gud som skaper av himmel og jord. Det innebærer at de kristne fører videre troen på Det gamle testamentes Gud, som skapte verden. Næh, sier du det? Du ser vel at det i Kunnskapsforlagets definisjon nevnes at det er Guds åpenbaring. Gud er det norske navnet på den kristne guden, og det navnet som blir brukt i GT også. Pr. den def'en, og pr. katolisismens, som statistisk sett blir den rette kristendom(suverent flest tilhengere), er du vel knapt kristen? Jeg er jo helt eng i den apostoliske trosbekjennelsen. Nå sier du iot deg selv. Blir vel mer en Ozist som tilfeldigvis deler frelser med kristendommen. Er det så galt å være? Nei, ikke rent bortsett fra at det er løgn. Gi dere, det norske ordet kristen er en betegnelse på en som ser på Jesus Kristus som Guds åpenbaring. Om vi spør Oxford dictionary eller Merriam Webster er også de enige med meg. Så, jo jeg er en kristen. Hva har du på at jeg ikke er en kristen? Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg er jo helt eng i den apostoliske trosbekjennelsen. Absolutt ikke, iflg dine tidligere poster. Eller, absolutt ikke enig i at det som står der er krav for å bli salig. Mulig du selv er enig med den, men du er ikke enig med kirken/store norske/andre i at det som kommer frem i bekjennelsen MÅ aksepteres for å være en rett kristen og komme til himmelen. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jo, da må du følge bedre etter i postene mine. Kilde på at Store norske og kirken sier at du MÅ akseptere alt i trosbekjennelsen for å være kristen, takk! Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) Lest mer enn nøye nok takk; Kjernen i bekjennelsen: Tro på Gud (tror du forøvrig det er tilfeldig at han står øverst?) Tro på jesus og lideleshistorien, akseptere ham som Guds sønn Tro på den hellig ånd, og at han er strengt nødvendig for frelse Hverken pkt 2 eller 3 har du nevnt som nødvendig for å bli salig. Du var sterk på pkt 2 en stund, men så erklærte du at man fint kan bli salig uten å tenke på jesus. Å si det går dtritt imot bekjennelsen. Kilde? Ring presten din, eller en tilfeldig en. Foreslår at du setter deg ned, konkretiserer og skriver ned din egen personlige tro, leser det du har skrevet og ser om du er enig. For du vakler noe vanvittig bare i denne tråden, og virker overhodet ikke overbevist om hva du selv mener. Kanskje overbevist om hva du tror, men ikke detaljene eller hvordan troen skal anvendes i det verdslige liv. EDIT: Kreves, iflg. deg, dåp for å bli salig? Og jevnlig nattverd? Krydder: Hva sier Gud om alle disse budene? Svar: Dette sier han: Jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud. Jeg lar straffen for fedrenes synd komme over barn i tredje og fjerde ledd, når de hater meg, men jeg viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud. 2 Mos 20,5-6 Hva betyr det? Svar: Gud truer med å straffe alle som bryter disse budene. Derfor skal vi frykte for hans vrede, og ikke handle imot budene. Men han lover nåde og alt godt til alle som holder dem. Derfor skal vi også elske ham og ha tillit til ham, og gjerne leve etter hans bud. Endret 26. mai 2009 av toth Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det står ingenting om hva som skal til for å bli salig der... Jeg er jo uansett enig i både den og den nikenske. Legg forøvrig merke til at det står lite i Bibelen om krav o.l. Det norske ordet kristen betyr å se på Jesus som Guds åpenbaring, og det er mye mer sammenfattet og presist enn trosbekjennelsen. Kan du komme med noe som tilsier at jeg ikke er kristen? Og hvor er kilden på at Store norske hevder at du MÅ akseptere trosbekjennelsen? Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg syns du snur deg såpass fort at jeg foretrekker du svarer på mine spørsmål i forrige post først, før diskusjonen kan komme noe videre. -Hva kreves helt konkret for å bli salig? -Kreves dåp? -Kreves jevnlig nattverd? -Kreves tro og etterfølgelse etter beste evne, av både Gud fader, jesus og Den hellige ånd? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg syns du snur deg såpass fort at jeg foretrekker du svarer på mine spørsmål i forrige post først, før diskusjonen kan komme noe videre. -Hva kreves helt konkret for å bli salig? -Kreves dåp? -Kreves jevnlig nattverd? -Kreves tro og etterfølgelse etter beste evne, av både Gud fader, jesus og Den hellige ånd? Ingen vet hva som kreves for å bli frelst til evig liv i himmelen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Nehei. Så hvordan kan du da flere ganger fortelle hva som ikke kreves? Og hvordan kan du selv vite hva du skal kreve av deg selv? Uansett er det bare tull. Tror man på bibelen, altså er en kristen, er det soleklart hva som kreves. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå