Gå til innhold

Kristen uten å tro på Adam og Eva?

Anbefalte innlegg

Fokuserer på deler av NT mener du vel :) Kan ikke huske å ha lært eller hørt mye om, feks, apokalypsen på skolen eller konfirmantleiren :p

Jo sant det. Mystiskt nok ble aldri de mørke eller direkte fordomsfulle delene av NT nevnt.

Men hvis det først skal være ganske liberalt så skjønner jeg ikke hvorfor presten var helt "nazi" på å lære oss de 10 bud.

Fordi du kan ikke sammenligne det Ozi sier med det en prest sier, knapt noen kristen prest ville vært enig med Ozi. Klart de 10 bud er viktige for en ekte kristen, det er lover gitt direkte av gud, som han har påbudt deg å følge, og han satte ingen utløpsdato på dem.

Ozi; Ja, jødene venter på messias. Det var absolutt ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om moses, david og andre bibelske personer og helgener som levde gode kristne liv FØR jesus, hvordan kunne da de bli frelst og salige, om ikke de kunne følge Guds foretrukne, sanne religion - kristendom - fordi jesus ikke var født?

Eller var himmelen stengt de par første hundre tusen årene, og åpnet bare nå de siste 18-1900 år? Gud bare brukte alle disse menneskene, hvorpå de røk til kjelleren, fordi de ikke hadde hørt jesus' ord, bare Guds eget? Come on.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordi du kan ikke sammenligne det Ozi sier med det en prest sier, knapt noen kristen prest ville vært enig med Ozi. Klart de 10 bud er viktige for en ekte kristen, det er lover gitt direkte av gud, som han har påbudt deg å følge, og han satte ingen utløpsdato på dem.

Glemte også at de ti bud var veldig viktige for Jesus og han nevnte dem flere ganger. Det er sannsynligvis en grunn. Det finnes mange prester som er langt mer liberale enn meg.

Ozi; Ja, jødene venter på messias. Det var absolutt ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om moses, david og andre bibelske personer og helgener som levde gode kristne liv FØR jesus, hvordan kunne da de bli frelst og salige, om ikke de kunne følge Guds foretrukne, sanne religion - kristendom - fordi jesus ikke var født?

Eller var himmelen stengt de par første hundre tusen årene, og åpnet bare nå de siste 18-1900 år? Gud bare brukte alle disse menneskene, hvorpå de røk til kjelleren, fordi de ikke hadde hørt jesus' ord, bare Guds eget? Come on.

Ja, hva er svaret da?

For Gud eksisterer ikke tid, tid eksisterer sannsynligvis ikke i himmelriket heller, så om Jesus kom før eller etter at du døde har sannsynligvis liten betydning.

Lenke til kommentar
For Gud eksisterer ikke tid, tid eksisterer sannsynligvis ikke i himmelriket heller, så om Jesus kom før eller etter at du døde har sannsynligvis liten betydning.

Hvordan vet du det?

Uten tid så vil vel enten ingen ting eller alt skje på en gang :hmm:

Lenke til kommentar
Du svarte ikke på spm Ozi. Hva skulle alle som levde før år 0 forholde seg til for å komme til samme himmel som du vil til? De hadde jo ikke Jesus, som du mener er alfa og omega.

Han svarte jo på det... fordi tid ikke eksisterer i himmelen... Hvordan han vet dette er det vel ingen som vet, men for meg er det bare enda en grunn til å ikke tro på den kristne guden, for hvem vil vel komme på en "fest" for å oppdage at alt fryser fast i det samme sekundet du satte foten innenfor perleporten.... for så å stå der i all evighet... Neitakk, ikke noe for meg!

:)

Tror ikke den godeste ozi har tenkt gjennom hva det vi si i det hele tatt jeg... Greit nok å tro på dette, men som jeg sier til gutta mine, skal du tro på noe må du også kunne argumentere for det du tror på....... og ikke bare tro blindt og DET klarer ingen som tror på kristendommen, eller de andre religionene der ute å leve opp til... :)

Lenke til kommentar
Fin måte å vri seg unna. Eller mener du at vi ikke skal ta det du sa seriøst?

For Gud eksisterer ikke tid

Hva har du basert dette utsagnet på?

Jeg baserer det på det du baserer at Moses og Abraham var gode kristne, altså Bibelen.

Du svarte ikke på spm Ozi. Hva skulle alle som levde før år 0 forholde seg til for å komme til samme himmel som du vil til? De hadde jo ikke Jesus, som du mener er alfa og omega.

Om tid ikke eksisterer for Gud, så er ikke det noe problem.

Glemte også at de ti bud var veldig viktige for Jesus og han nevnte dem flere ganger.
Men Jesus sier riktignok ikke at De ti bud må følges

Så viktige at man ikke trenger å følge dem?

Hehe, det første er feil, han brukte dem som et kriterie for å følge Gud. Beklager.

Lenke til kommentar

Sorry, men er du dum? :!:

Det "argumentet" er fullstendig usaklig, iom at nevnte mennesker måtte forholde seg til tid, og de hadde ikke hørt om jesus, og kunne dermed ikke følge hans eksempel overhodet. Og kunne dermed ikke leve rett og bli salige etter din def., som krever jesus.

Det der holder ikke vann på noe som helst måte, prøv igjen.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Sorry, men er du dum? :!:

Det "argumentet" er fullstendig usaklig, iom at nevnte mennesker måtte forholde seg til tid, og de hadde ikke hørt om jesus, og kunne dermed ikke følge hans eksempel overhodet. Og kunne dermed ikke leve rett og bli salige etter din def., som krever jesus.

Den krever ikke Jesus, men det var Jesus som viste det på en ny måte.

Jesus sa selv at du måtte følge budene for å holde deg på banen. Det er derfor budene er så viktig. Før skulle en følge budene og ikke synde. Jeg imidlertid ikke noen ekspert på jødisk tro.

Lenke til kommentar

..Så først sier du at jesus er det aller aller viktigste, og resten er bare fyllmasse.

Deretter sier du at frelse ikke krever jesus.

Right.

Så hvis du er på lag med jesus, og ignorerer GT, mens jeg ikke tenker særlig på jesus, men fokuserer på de 10 bud, så ender vi begge i himmelen?

Makes total sense.

Lenke til kommentar

Ok, Jesus kreves ikke, og GT kreves ikke.

Hva kreves så for å bli salig i dine øyne?

Kos deg med et utdrag fra pontoppidans forklaring, ang. hvor lenge man har hatt guds sanne ord/kristendom:

Kjære barn, vil du gjerne være lykkelig på jorden og salig i himmelen?

Ja, kunne jeg bare bli det.

Da vil du vel gå den veien som fører deg til dette målet?

Ja, dersom jeg kan finne den.

Tror du at det er en Gud?

Ja, for verden kan umulig ha gjort seg selv.

Den må være skapt av en som er eldre og høyere enn alt det skapte, et evig vesen, som er GUD.

1M 1:1 I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden

Tror du at Gud rår for saligheten?

Ja, for han er over alle ting.

Tror du at Gud unner deg saligheten?

Ja, for han er en god Gud.

Men vil nå Gud vise deg veien til saligheten?

Ja, det er det ingen tvil om.

Hvilket middel bruker Gud for å vise deg og meg denne veien?

Han bruker sitt ord.

[jesus nevnes ikke her. Betyr det at bibelen er viktigere enn jesus?]

Har vi dette Guds ord blant oss?

Ja, i Den hellige skrift, som kalles Bibelen.

Har menneskene alltid hatt Guds ord?

Ja. I den eldste tiden talte Gud direkte til fedrene. Disse gav det videre ved muntlig undervisning fra slekt til slekt. Men Guds ord ble ikke skrevet ned før Moses begynte med det.

Hvem har skrevet Bibelen?

De hellige profeter, evangelister og apostler.

2. Pet. 1:21 For aldri er noe profetord brakt fram ved meneskers vilje, men de hellige Guds menn talte drevet av Den Hellige Ånd.

Edit, litt til, spm 41-43, samt 48:

Gjelder den moralske lov også i vår tid?

Ja, for denne loven er grunnet på Guds hellige og rettferdige natur. Den inneholder altså Guds uforanderlige vilje til alle mennesker i alle tider. Denne Guds vilje er at vi skal elske Gud over alle ting og vår neste som oss selv.

Hvordan har Gud først åpenbart sin lov?

Han har ved skapelsen skrevet den inn i alle menneskers hjerter. Derfor kalles den også naturens lov.

Rom. 2:15 De viser at den gjerning loven krever, er skrevet i deres hjerter. Om det vitner også deres samvittighet og deres tanker, som innbyrdes anklager dem eller også forsvarer dem.

.Har ikke Gud åpenbart loven på annen måte?

Jo, han forkynte den for Israel på fjellet Sinai, etter at han hadde latt det tordne og lyne, til tegn på sin brennende nidkjærhet mot dem som bryter loven. Deretter lot han Moses få loven skrevet på to steintavler. à

2 Mos 19:16 - 20:17 og 24:12 Så skjedde det på den tredje dagen da morgenen brøt fram, da tok det til å tordne og lyne. En tung sky la seg over fjellet, og det hørtes en sterk basunlyd. Da skalv alt folket i leiren. Men Moses førte folket ut av leiren til møte med Gud, og de stilte seg nedenfor fjellet. Hele Sinai berg stod i røk, fordi Herren var steget ned på det i ild. Røken steg opp som av en smelteovn, og hele fjellet skalv.

Basunens lyd økte og ble sterkere og sterkere. Moses talte, og Gud svarte ham medhøy røst. Og Herren steg ned på Sinai berg, på toppen av fjellet, og Moses steg opp. Og Herren sa til Moses: Stig ned og advar folket, så de ikke trenger seg fram til Herren for å se ham, for da kommer mange av dem til å falle. Også prestene, de som trer Herren nær, skal hellige seg, så ikke Herren skal bryte inn blant dem. Da sa Moses til Herren: Folket kan ikke stige opp på Sinai berg. Du har selv advart oss og sagt at vi skulle avmerke en grense om fjellet og hellige det.

Men Herren sa til ham: Gå ned, og kom så opp igjen, du og Aron! Men prestene og folket må ikke trenge seg fram og stige opp til Herren, for at han ikke skal bryte inn blant dem. Da steg Moses ned til folket og sa det til dem.

Da talte Gud alle disse ord og sa:

Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av landet Egypt, av trellehuset. Du skal ikke ha andre guder foruten meg.

Du skal ikke gjøre deg noe utskåret bilde eller noen avbildning av det som er oppe i himmelen, eller av det som er nede på jorden, eller av det som er i vannet nedenfor jorden. Du skal ikke tilbe dem og ikke tjene dem. For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud, som hjemsøker fedres misgjerninger på barn inntil tredje og fjerde ledd, på dem som hater meg, og som viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.

Du skal ikke misbruke Herren di Guds navn, for Herren vil ikke holde den uskyldig som som misbruker hans navn,

Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig! Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning. Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, hverken du selv eller din sønn eller din datter, hverken din trell eller din trellkvinne, eller ditt fe eller den fremmede som er hos deg innenfor dine porter. For på seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, havet og alt det som i dem er, og han hvilte på deb sjuende dagen. Derfor velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den.

Hedre din far og din mor, så dine dager må bli mange i det landet Herren din Gud gir deg.

Du skal ikke slå ihjel.

Du skal ikke drive hor.

Du skal ikke stjele.

Du skal ikke si falskt vitnesbyrd motdin neste.

Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes hustru, hans tjener eller tjenestekvinne, hans okse eller esel eller noe annet som hører din neste til.

...

Og Herren sa til Moses: Stig opp til meg på fjellet og bli der! Så vil jeg gi deg steintavler og loven og budet, som jeg har skrevet opp for å veilede dem.

Har da ikke en troende kristen plikt til å leve etter loven?

Jo, det har han.

Rom 3:31 Opphever vi så loven ved troen? Langt derifra! Vi stadfester loven.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Jeg baserer det på det du baserer at Moses og Abraham var gode kristne, altså Bibelen.

Hva i bibelen er det som har fått deg til å si at gud er tidløs?

Og hvordan fungerer det i praksis, det at gud er tidløs?

Om noe tidløst skaper tid så vil det bli slutt på det tidløse. Men tidløshet kan ikke ha en start eller slutt per definisjon.

Lenke til kommentar

Det er takket være Jesus at vi kan bli frelst ved Gud.

Hva i bibelen er det som har fått deg til å si at gud er tidløs?

Og hvordan fungerer det i praksis, det at gud er tidløs?

Om noe tidløst skaper tid så vil det bli slutt på det tidløse. Men tidløshet kan ikke ha en start eller slutt per definisjon.

Jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis.

Henviser til et random bibelvers jeg ikke husker hvor er fra:

"For Gud er en dag 1000 år og 1000 år en dag."

Haha, og da vet jeg om en kreasjonist som faktisk sier:

"Enten er jorda 6000 eller 12000 år gammel" Fordi skapelsen kan ha tatt 6000 år pga det bibelverset.

Lenke til kommentar

Det er takket være Jesus at vi kan bli frelst ved Gud.

..så du er tilbake til at ingen før år 0 kunne bli salige.

Jeez, du er treg til å se dine egne argumenters brister. :dontgetit:

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet, hva er problemet?

Husk at for Gud finnes ikke tiden, da er det irrelevant om du dør før eller etter. Om du følger budene ifølge Jesus gjør du Guds vilje, og da klarer du deg uten å vite om Jesus, men det er uansett takket være ham.

Lenke til kommentar

Så, jeg kan ignorere jesus, følge budene, og bli salig?

Siste setning i signaturen din passer deg ikke overhodet, det er blind religion du forfekter her.

Hvordan forklarer du "gud er utenfor tid" med vitenskap?

Endret av toth
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis.

Henviser til et random bibelvers jeg ikke husker hvor er fra:

"For Gud er en dag 1000 år og 1000 år en dag."

Haha, og da vet jeg om en kreasjonist som faktisk sier:

"Enten er jorda 6000 eller 12000 år gammel" Fordi skapelsen kan ha tatt 6000 år pga det bibelverset.

Så fordi gud opplever 1000 år som en dag så betyr det at han er tidløs? Hvordan kom du fram til det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...