toth Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ergo sier du "Bibelen er IKKE guds ord". Vel, da er du ikke en kristen (i mine øyne). Og.. "hele kristendommen bygger på jesus"? tullball, det er bare de 2000 siste årene det. Alle de tusen åra før der, (fra skapelsen om du vil), var riktignok messias et viktig mål i fremtiden, men det var ikke jesu ord og handlinger man baserte livet sitt på. Det var Gud Faders ord, moseloven og annet som ikke stammer fra jesu tid på jorden. Du kan forsåvidt godt si at før jesus var det jødedom, som jo er riktig, men iflg. kristendommen og bibelen er kristendommen en korrekt fortsettelse av moseloven/gammel jødedom/hebraisk mytologi. Kristendommen startet ved den angivelige skapelsen, ikke med jesus. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Dette blir en rimelig håpløs diskusjon hvis du skal legge ord i munnen min. Jeg skrev jo tidligere at bibelen var en del av guds ord! Ja, det er selvsagt tull at Jesus er i sentrum for kristendommen. For vi hadde jo hatt en kristendom uten Jesus? Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Poenget mitt er at du sier kristendom=jesus, som er feil. Kristendom er så veldig mye mer. Når du sier først at bibelen er guds ord, og deretter sier (noe du nå har redigert bort) at det er "en samling tekster, ikke skrevet av Gud!" gjør hvertfall dette håpløst. Hvis bibelen er Guds ord, ubestridt, så kan man ikke cherry-picke. Det sier seg selv. Det sier seg også selv at den "pålitelige kilden" din ikke har noen som helst kredibilitet så lenge du ikke kan vise til den, men bare fortelle om den. Jesus er viktig for kristendommen. Men kristendom er ikke lik jesus minus Gud fader. Kristendommen er i realiteten en gren av jødedommen. En forholdsvis ung gren, ifht hvor lenge den satt i stammen den fortsatt sitter på. Endret 20. mai 2009 av toth Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Jeg sier ikke at kristendom = Jesus. Jeg sier at det er mange ting i bibelen som strider mot hverandre. Når dette skjer er det det Jesus sier som er gjeldende. Han er som det står i bibelen ordet, og slik jeg har forstått det er det i kristen teologi vanlig at Jesus er det viktigste av Guds ord. Som du sier sa jeg først at bibelen er en del av guds ord. Jeg så etter mitt forrige svar at jeg kanskje hadde uttrykt meg litt uheldig, noe som trolig ledet til den misforståelsen, så endret på det. Det er uansett ikke noe å henge seg opp i lenger. Edit: Det skal sies at undertegnende ikke er kristen, men er interessert i emnet. Endret 20. mai 2009 av qweac Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Når bibelen er eneste kilde, er det jo bibelen som sier det. Du tar den klassiske "Bibelen er èn bok - blunderen". Bibelen er sammensatt av flere bøker. Vi har tre kilder til Guds ord: Forkynnelsen GT Jesu ord, formidlet gjennom NT Av disse er Jesu ord det viktigste. Jesu ord ble skrevet om i mange skrifter, de av eldst datering og de med mest relevans og bruk blant de tidligere kristne ble valgt til å være i NT. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Når bibelen er eneste kilde, er det jo bibelen som sier det. Du tar den klassiske "Bibelen er èn bok - blunderen". Bibelen er sammensatt av flere bøker. Som er grunnen til at jeg spør "Mener du bibelen er Guds ord?" før jeg bygger argumenter på dette. I mine øyne er man ikke kristen om man ikke mener bibelen er guds ord. Man kan godt tro på jesus og være religiøs uten å tenke særlig på bibelen, men man får kalle seg noe annet enn "kristen". Jesuaner? Av disse er Jesu ord det viktigste. Says who? Endret 20. mai 2009 av toth Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Når bibelen er eneste kilde, er det jo bibelen som sier det. Du tar den klassiske "Bibelen er èn bok - blunderen". Bibelen er sammensatt av flere bøker. Som er grunnen til at jeg spør "Mener du bibelen er Guds ord?" før jeg bygger argumenter på dette. I mine øyne er man ikke kristen om man ikke mener bibelen er guds ord. Man kan godt tro på jesus og være religiøs uten å tenke særlig på bibelen, men man får kalle seg noe annet enn "kristen". Jesuaner? La oss ta dette med teskje. Jeg er en kristen: kristen a5 (norr kristinn, gj geng og lat. fra gr, av Kristus) 1 som bekjenner seg til kristendommen Jeg bekjenner meg derfor til kristendommen: bekjen'ne (fra lty, ty., eg 'kjenne, uttrykke sitt kjennskap til') 1 vedkjenne seg sin tro på kristendom -men (norr kristinn dómr) 1 religion som anser Jesus Kristus som Guds åpenbaring Du kan vri så mye om på definisjonene som du vil, men de du lager er feil, en kristen tror Jesus kom fra Gud og døde på korset for våre synder. Resten av Bibelen er bare ekstramateriale og bakgrunnstoff. Om Bibelen er Guds ord kan bli en definisjonssak, men den er i alle fall skrevet av mennesker. Av disse er Jesu ord det viktigste. Says who? Den kristne lære. Jesus selv. Endret 20. mai 2009 av Ozi Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg skjønner ikke helt hva du mener her Gronko. Først sier du at det ikke er legitimt å svare Bibelen, fordi det er selvmotsigende at vi har fri vilje. Også sier du at det ikke er selvmotsigende, hvorfor reagerte du i det hele tatt da? http://bibelen.no/Hovedmeny/Nettbibelen.as...23&verse=23 Se gjerne på hva jeg skrev. Jeg skrev ikke at det var selvmotsigelser med det at vi har fri vilje i bibelen (for det vet jeg ikke). Det jeg skrev var at bibelen sier a og ikke-a og kan da ikke sees på som å være sann da det er umulig. Og er spørsmål. Hva er den kristne lære? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Den læren Jesus Kristus først lærte fra seg og som enda blir gjentatt og viderefortalt i verdens menigheter. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ja, det er bemerkelsesverdig små variasjoner. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Mener du virkelig at læren til Jehovas vitne er bemerkelsesverdig lik den katolske læren? Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Folk som tror at historien om Adam og Eva er noe annet enn en historie er gale. De tror vel også at jorden ble skapt på 6 dager og er 4000 år gammel. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Mener du virkelig at læren til Jehovas vitne er bemerkelsesverdig lik den katolske læren? Jeg vil ikke kalle Jehovas vitner kristne, fordi de ikke skildrer den samme Jesus som skildres av Bibelen og resten av verdens kristne. De tror ikke at Jesus er mer enn en norm, og at han ikke kan tilbes. Dette er en annen Jesus enn den Jesus som skildres i NT og derfor tror de ikke Jesus Kristus er Guds åpenbaring, og er derfor, per definisjon, ikke kristne. Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 En kult er en upopulær religion. En religion er en populær kult. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Strengt tatt er en kult en samling av religiøse ritualer. For eksempel er "Den kristne kult" en kult. Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Strengt tatt er en kult en samling av religiøse ritualer. For eksempel er "Den kristne kult" en kult. Du må være kjip å være på fest med. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg ser mitt snitt. Diskusjon.no = kjip festbrems. Vil du ha fest - gå på fest, eller heng i sosialt-kategorien ;P Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 en kristen tror Jesus kom fra Gud og døde på korset for våre synder. Resten av Bibelen er bare ekstramateriale og bakgrunnstoff. Tullball. Det er bare den enkle new age-varianten som gjør det lettere å "frelse" og omvende mange på halleluja-møter i philadelphia. Det er kristendom light, for de som ikke tåler hele sannheten. Av disse er Jesu ord det viktigste. Says who? Den kristne lære. Jesus selv. Hvor? "de har moses og profetene, la dem høre dem" Det er kanskje riktig av meg å opplyse om at jeg er født og oppvokst i en av norges mer konservative kristne menigheter, og har gått all grunnskole på denne menighetens privatskole, for å muligens illustrere litt om hvilke grunnlag jeg argumenterer på. Jeg er ikke en "vanlig ateist" du kan avfeie med "det står i bibelen", jeg har lært den og en haug andre bøker ganske utenat, perm til perm flere ganger. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Da har du vel hørt: Jeg (Jesus sier dette) er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til faderen uten meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå