kybstud Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 ..og det at det avviker såpass fra de andre, støtter vel ikke akkurat opp om kredibiliteten.Uansett er ikke det et grunnlag for å hevde at ikke alle evangeliene er oppspinn, eller helt feil historisk. Hva tror du hadde skjedd om Derren Brown hadde levd for 1000 år siden, uten å avsløre triksene sine, men påsto de var Guds verk? Jeg hevder ikke at Jesus var en bløffmaker, tryllekunstner og con artist, men har du vurdert muligheten for nettopp det? Jeg vet ikke om noen som ville dødd på korset for å utgi seg for å være en frelser. Du vet ikke om noen som ville dødd for en sak? Hva med alle selvmordsbombere? Martyrer? Spik spenna gærne folk? Medlemmer av selvmordssekter? Ikke minst Thích Quảng Đức som døde for religionsfrihet? Det er forskjell på å ta livet av seg og å overgi seg selv for deretter å gjennomgå en ufattelig pinefull tortur og død. Jeg tror ingen kan forestille seg det å henge på korset, eller det Jesus opplevde natt til Langfredag. Jeg mener at GT er et dårligere historisk dokument enn NT, ja. Det betyr ikke noe at alle NTs forfattere anerkjenner GT? Det gjør det ikke til et bedre historisk dokument, nei. Men det gjør det til et bedre religiøst dokument, selv om jeg ikke vet forfatterne bak NTs bøker. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Jeg tror ingen kan forestille seg det å henge på korset, eller det Jesus opplevde natt til Langfredag. BORTSETT fra de tusenvis av andre som ble korsfestet mener du -- og de som frivillig lar seg korsfeste den dag i dag? Å bli korsfestet må være en velsignelse framfor det mange opplevde under andre verdenskrig på alle sider av kampen. For ikke å nevne dem som blir knust av bygninger under jordskjelv som dør av sult etter å ha drukket sin egen urin i en uke, med avkappede armer eller bein. Endret 3. juni 2009 av Andre1983 Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Korsfestelse vil aldri være en velsignelse, bedre ble det ikke med måten romerne behandlet de dømte på. Om de hang der for lenge knuste de leggene deres, da dør de kjappere. Men det var bare om de hang der for lenge. For ikke å snakke om hva mannen i gata gjorde mot de som hang der. Det er heller ikke behagelig å bli pisket og torturert i forkant. Hvem korsfester seg frivillig for å dø? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Korsfestelse vil aldri være en velsignelse, bedre ble det ikke med måten romerne behandlet de dømte på. Om de hang der for lenge knuste de leggene deres, da dør de kjappere. Men det var bare om de hang der for lenge. For ikke å snakke om hva mannen i gata gjorde mot de som hang der. Det er heller ikke behagelig å bli pisket og torturert i forkant. Hvem korsfester seg frivillig for å dø? En som er overbevist om at han er guds sønn? Og har vi GODE kilder på at Jesus ble korsfestet mer frivillig enn noen andre? Endret 3. juni 2009 av Andre1983 Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Vi har vel en håndfull historiske dokumenter på det. De kalles evangelier, men det er uvesentlig. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Vi har vel en håndfull historiske dokumenter på det. De kalles evangelier, men det er uvesentlig. Men forteller evangeliene om hvordan Barabbas tok det når romerene kom for å hente ham? Og du er enig i at mennesker som aldri har tørstet eller blitt utsatt for store smerter, og som tror de er guds sønn, KANSKJE har litt mer tilbøylighet til å gå frivillig enn sinnsfriske mennesker? Endret 3. juni 2009 av Andre1983 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg sieser som han i life of brian, korsfestelse er kjempe bra, du får masse frisk luft, folk kommer å besøker deg. Det er en fantastisk måte å ble henrettet på. Viss jesus virklig ville bli pinet hadde han dukket på i england på 1400 tallet og blitt quarerd and drawn. det er henrettelse på sitt beste det. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg vet ikke, men gale mennesker kan gjøre mye rart. Jeg tror ikke Jesus var gal though. Partering og trekking varer mye kortere i forhold til korsfestelse though. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Nå handler ikke denne tråden om Jesus var gal eller ikke. Men som C.S. Lewis sa, enten var han gal eller også var han verdens frelser. Jeg tror at kristendommens videre eksistens var avhengig av oppstandelsen. Da Jesus hang på korset var disiplene skuffede og dypt deprimerte. Hvordan kom de seg ut av denne tilstanden og begynte å lage menigheter basert på at Jesus var stått opp igjen? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Men så er smerten mye sterkere. Folk greier å få ting stukket gjennom hender og armer og bein rett som det. Men at noen kutter opp maven din, drar ut organene dine og kaster dem på ilden forann deg før de kastrerer deg for å så kutte av deg hode, vil jeg tro er en smerte som vansklig kan overgåes. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det er ikke det å bli hunget opp på korset som gir smerten, det er det å henge der som også er grusomt psykisk, du kveles sakte. Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) ..og det at det avviker såpass fra de andre, støtter vel ikke akkurat opp om kredibiliteten.Uansett er ikke det et grunnlag for å hevde at ikke alle evangeliene er oppspinn, eller helt feil historisk. Hva tror du hadde skjedd om Derren Brown hadde levd for 1000 år siden, uten å avsløre triksene sine, men påsto de var Guds verk? Jeg hevder ikke at Jesus var en bløffmaker, tryllekunstner og con artist, men har du vurdert muligheten for nettopp det? Jeg vet ikke om noen som ville dødd på korset for å utgi seg for å være en frelser. Du vet ikke om noen som ville dødd for en sak? Hva med alle selvmordsbombere? Martyrer? Spik spenna gærne folk? Medlemmer av selvmordssekter? Ikke minst Thích Quảng Đức som døde for religionsfrihet? Det er forskjell på å ta livet av seg og å overgi seg selv for deretter å gjennomgå en ufattelig pinefull tortur og død. Jeg tror ingen kan forestille seg det å henge på korset, eller det Jesus opplevde natt til Langfredag. Eh.. Thích Quảng Đức satte fyr på seg selv, og satt dønn stille mens han brant sakte opp. I fortvilt protest mot regjeringens forbud mot religionsutøvelse. Hvis ikke det er frivillig pine og død for andres skyld, vet ikke jeg. Ville du valgt å brenne ihjel fremfor å dø på et kors, der du faktisk står på en hylle, og ikke henger etter lemmene(Det er bevist at de har måttet ha noe å stå på, eller henge etter tauer rundt armene, hvis ikke hadde de bare revnet og falt ned)? Forøvrig, selv etter selvantennelsen, og etter ytterligere kremering av restene, brant enda ikke hjertet hans opp. Det er i dag et religiøst symbol, naturlig nok. Endret 3. juni 2009 av toth Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Det er ikke det å bli hunget opp på korset som gir smerten, det er det å henge der som også er grusomt psykisk, du kveles sakte. Huh? Det er da ingen kvelning i bildet i det hele tatt. Cause of death The length of time required to reach death could range from a matter of hours to a number of days, depending on exact methods, the prior health of the condemned, and environmental circumstances. Death could result from any combination of causes, including blood loss, hypovolemic shock, or sepsis following infection, caused by the scourging that preceded the crucifixion, or by the process of being nailed itself, or eventual dehydration Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Om de hadde stått på en hylle ville de ikke dødd. De ble trolig støttet opp av tau. Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Visst ville de dødd. Les posten min om dødsårsakene, bl.a. blodtap og infeksjon. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg vedgår at det finnes andre mennesker som har ofret seg selv for lignende saker, bl. a. mange andre i Bibelen. Denne sier litt om korsfestelse: http://www.apu.edu/infocus/2002/03/crucifixion/ Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Eh.. det med pustinga stemmer jo overhodet ikke. Hold deg fast i en stang, med beina hengene fritt, og prøv å puste/snakke. Luften passerer fint selv om man henger etter armene, in fact blir det mer vekt på lungene av at man står vanlig på gulvet, enn å henge etter hendene, det sier seg egentlig selv. Lenke til kommentar
MCLoViN-ULTRA Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg er kristen, men tror på evolusjonsteorien. Går i kirken kanskje 2-3 ganger i året. Går ann å være "rasjonell" og kristen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg er kristen, men tror på evolusjonsteorien. Går i kirken kanskje 2-3 ganger i året. Går ann å være "rasjonell" og kristen. Det spørs kun på én ting det; Hvordan du definerer "kristen". Lenke til kommentar
MCLoViN-ULTRA Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg er kristen, men tror på evolusjonsteorien. Går i kirken kanskje 2-3 ganger i året. Går ann å være "rasjonell" og kristen. Det spørs kun på én ting det; Hvordan du definerer "kristen". Selvsagt, men jeg definerer det som troende. Jeg tror på Gud, og annser meg selv som kristen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå