Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen blir altfor varm etter 5min med kjøring

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Chrysler Voyager fra 1997, som har kjørt 245km. Den har fungert fint, helt til å går når tempmåleren plutselig lyste.

Hadde litt dårlig tid, og hadde mye gassen i bånn når jeg akselererte. Vet jo at bilen er gammel, men må jo tåle dette tenkte jeg. Så skulle jeg for morro skyld se på temp måleren når jeg stoppet bilen hjemme, og den var nesten på max.

Tenkte at dette kanskje var fordi jeg hadde kjørt relativt hardt, og prøvde å ta meg en tur 20min senere. Men tempen steg rett opp igjen. Tror jeg brukte 40min på å kjøre 5km fordi jeg måtte vente hver 300m på at bilen skulle kjøle seg litt...

Har sett under bilen, og det renner vann av fronten.. Radiatoren ser det ut som? Eller så er det fra AC anlegget.

Hva kan være årsaken her? Var ute å sjekket nå, og det hadde rent masse veske ut under bilen i natt, så tviler egentlig på at det er AC anlegget.. Selv om verkstedet konstanterte for en måned siden at det var noen koblinger der som dårlige, og at det kunne slutte å fungere.

Nettopp brukt 30k i verksted rep etter at registerkjede røyk, så dette passet ypperlig. :w00t:

Må forresten nevne at viftene i fronten går som bare det, uten at motoren blir kjølt ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ta en titt på kjøleveskenivået i tanken og i radiatoren. Hvis det ikke er helt fult i radiatoren, så har du nok en lekasje på systemet. Hvis det er en liten lekasje, kan man få kjøpt noe stoff til å ha oppi vannet som kan tette hullet i mange sammnhenger. Før brukte man kanel..

Hvis det er fult med vann i radiatoren, kan det være termostaten som er gåen.. Denne kan du sikkert bytte selv..

:)

Lenke til kommentar

Var ikke mulig å se bunnen i kjøleveske beholderen fordi det var noe sånn min / max opplegg som blokkerte for bunnen. Så hvertfall ikke noe kjøleveske å spore.. ikke engang på min merket.

Kan det hjelpe med en sånn hulltetter tror du?

Og er det trygt å kjøre bilen til verksted eventuelt, og stoppe hver gang tempmåleren lyser rødt og vente til bilen blir litt kaldt og så kjøre igjen?

Lenke til kommentar

Det kan enkelt og greit være noen slangeklemmer/slanger som har løsna. Har du mulighet til og se etter det selv?

Fyll opp påfyllingstanken med kjøleveske, og se om det drypper, eller renner.

Hvis det renner, sånn at alt forsvinner FORT rekker du neppe kjøre til verksted.

Mens hvis det drypper, og alt lekker ut over tid, kan du kjøre.

IKKE kjør hvis det renner, for du må IKKE kjøre uten kjøleveske! Det kan bli dyrt :)

Lenke til kommentar

Har ikke det. På audien gikk det ann å se hva ting faktisk var.. Men i motorommet her ser alt så komplisert og annerledes ut.

Jeg kjørte jo bilen i går, men stoppet den hver gang den advarselslampa lyste og ventet til motortemp sank.. Holder vel det? Var snakk om 1mil kanskje. Var mer veske igjen da, for det har rent ut mye mer i natt, og jeg har ikke kjørt etter det.

Vet ikke hva som kan betraktes som stor lekkasje.. Men kom ca 2-3 dråper hvert sek, så var ikke snakk om noen stor lekkasje.

Enkleste er vel bare å ringe naf? Er medlem der så kjøring til verksted er vel gratis?

Sjekket forresten oljen, og den så fin ut.. Heller ikke noe hvit eksos bak, så er nok ikke topptakingen.

Kan det muligens være vannpumpa?

Lenke til kommentar

Blir vel uansett litt dyrt å fikse. Kjøleveske er jo dyrt.. Så kommer vel på 2-4k hvis det er lekk på noen slanger og mye mer hvis det er vannpumpa?

Er helt sikker på at det kom fra radiatoren, for når jeg så under bilen var den helt våt nederst.

Lenke til kommentar
Enkleste er vel bare å ringe naf? Er medlem der så kjøring til verksted er vel gratis?

Som Naf medlem har du to gratis tauinger i året, etter det betaler du en egenandel på 500 kroner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

Har hatt den på verksted nå og de påstår at hele radiatoren er gjennomrustet. De skulle ha 8500,-kr totalt for å utføre jobben..

Det jeg synes er rart er at bilen nesten ikke lekker. Den har nå stått ute 10 timer ca ute i gården, og det hadde bare rent ut ca 0,3dl på den tiden.

Og når vi hentet bilen på verkstedet, hadde det ikke rent ut mer enn ca 1,5l på 5 dager. Så jeg har vanskelig for å forstå at hele radiatoren er gjennomrustet?

Vurderer å prøve radiatortett eller å eventuelt be noen lodde igjen hullene.

Hva synes dere?

Endret av slashh
Lenke til kommentar

Finn ut hvor mye radiatoren koster, skal være forholdvis grei å bytte om du ikke må ut med mye annet. Sikkert noen på bil delen av forumet som kan hjelpe, eventuelt tilby dem noen kroner for å fikse det. Verksted blir jo selvsagt dyrt..

Lenke til kommentar

Nå har vel ikke verkstedet sagt at hele radiatoren er gjennomrustet, den kan ha korrodert på enkelte punkter, men forsøk deg med en radiatortett.

Men dette er ikke en bil som er verdt å koste på så mye, 96-97 modellene av Voyager har forholdsvis store problemer med registerkjede og markedsverdien på disse er forholdsvis lav.

Håper ikke du har betalt overpris for bilen.

Lenke til kommentar

Jo, de sa at det ikke var noe vits med radiatortett eller lodding siden den så så ille ut.

Skal prøve radiatortett, men har hørt at det tetter mye som ikke burde bli tettet også...

Men det jeg fant ut i dag er at bilen ikke lekker når aircondition er på. Kjørte bilen uten AC og det kom det ingen dråper, men så fort jeg skrudde det på kom det masse dråper hele tia.

Så lurer på om det kanskje er noe ledning til AC som er sprukket?

De sa nemlig at det var noe løse slanger til ac'en når jeg byttet registerkjede. Så jeg lurer på om bilen kan ha tappet seg for kjøleveske mens jeg har kjørt med AC på nå i Mai, og at dette er årsaken til at bilen har mistet kjølevesken..

edit: Vet at det kommer kondens når AC er på, men det begynner å dryppe etter 10sek, og det kommer mye.. så tviler på at det er årsaken.

Endret av slashh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...