FooFighter Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Blir russebuss ulovlig i Norge, evt. bare i Oslo-området i 2012? Trenger å vite dette i forhold til å leie eller kjøpe buss! Takk for svar! Lenke til kommentar
Kris Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Et googlesøk gir bare 39 resultater (her), så tror ikke at det stemmer Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Uansett, kan vel ingen nekte deg å kjøpe en buss ? eller? Blir vel det samme som å si "Nei, det er fra 2010 IKKE LOV til å kjøpe en bil og pynte i den." Kan skjønne hvorfor enkelte ikke liker russebusser, men ærlig talt, man kan vel ikke hindre russen? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Hvis man teoretisk skulle forby russebusser, hvordan definerer man en? Må det være en gammel VolksWagen? Må den være rød med navn skrevet på siden? Eller ansees enhver liten bil med studenter i som en russebil? Og hvilke begrensninger skulle i så fall slike kjøretøy belemres med? Forresten, jeg lurer på en ting: Hvordan kan det ha seg at så mange unge studenter kan kjøre disse russebussene? har de lappen for minibuss? Tar de minibusslappen kun for å kunne være russebilsjåfører? Eller får de minibussene registrert som personbiler? Hvor mange er det lov å være i en sånn bil? Endret 17. mai 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Kan umulig tro at det skal bli ulovlig å ha buss i 2012. Endret 17. mai 2009 av Bruktbilen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Forresten, jeg lurer på en ting:Hvordan kan det ha seg at så mange unge studenter kan kjøre disse russebussene? har de lappen for minibuss? Tar de minibusslappen kun for å kunne være russebilsjåfører? Eller får de minibussene registrert som personbiler? Hvor mange er det lov å være i en sånn bil? De leier inn personer med førerkort for buss. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg tenkte mer på disse VolksWagen minibussene som all russen har. Må man ikke ha minibusssertifikat for å kjøre dem? Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Kan kjøre dem med busssertefikat eller med personbil, dersom det er 9 eller mindre i "bussen", og den er registrert som personbil eller kombinert bil. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg tenkte mer på disse VolksWagen minibussene som all russen har. Må man ikke ha minibusssertifikat for å kjøre dem? Jeg har enda til gode å se noen som har en VW minibuss som russebil. De fleste har jo biler med 5-9 seter så da går det jo med bare klasse B-førerkort. Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 VW caravelle trenger du bare B for å kjøre den jeg ser mest som russebil. hiacen trenger du også bare vanlig bil lapp for å kjøre så det er ikke så vanskelig verre hvis det er en større bil. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg trodde man kalte dem russebusser, jeg. Ja, jeg tenker på de som er på størrelse med en Hiace. Jeg trodde de sluttet å være personbiler og ble til minibusser hvis man satte inn for mange seter. Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg trodde de sluttet å være personbiler og ble til minibusser hvis man satte inn for mange seter. Det stemmer, det går på antall sitteplasser. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Men er det da 9 som er grensen, som det står over? Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004011...98-003.html#3-5 § 3-5. Førerett i klasse B Førerett i klasse B gjelder for: 1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Russebusser er nettopp det. Busser som blir brukt som "partyvogner" for russen. Det er gjerne mest på østlandet dette er et fenomen (finnes kanskje også i de andre store byene?). De mindre utgavene kaller vi gjerne russebiler, i og med at disse er biler som brukes som partyvogner for russen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Trur ikkje russebussar blir ulovleg i nærmaste framtid, russebussane er forholdsvis trygge då dei ofte er i betre teknisk stand og har ein yrkesjåfør som fører. Om noke blir ulovleg så er det eventuellt russebilane sidan det det er mykje rart som ruller på vegane. Men som sakt tidligare i tråden så blir det vanskelig å definere ein russebil. Om det kjem eit forbud så kjem det til å bli eit meir generelt forbud mot at ungdomar kjøyrer i same bil, som f.eks max 4 personer under 20 år i samme bil eller noke slikt idiotisk. Men det som kjem til å komme er betre kontroll av den tekniske tilstanden til russebil/buss. Det er også godt mulig at minimumskravet for å få godkjent ein bil, så det er sansynlig at russen i 2012 må bruke litt meir pengar til å kjøpe bil/buss som er i betre teknisk stand en russen må no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå