Gå til innhold

Best å vente til Athlon 64 eller kjøpe Opteron?

Anbefalte innlegg

jeg skal ha meg ny pc. Tenkte at jeg skal kjøpe meg en av de nye cpu'ene. Men burte jeg kjøpe opteron eller vente til Athlon 64? jeg skal ikke kjøre noe server opplegg. Spør om dette fordi jeg syns det er litt lenge til Athlon 64 kommer ut. Men vis det er best å vente, så er det det.

Hva mener dere?

Bedre ytelse (spill, applikasjoner o.s.v.) med Athlon 64 enn Opteron?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

opteron er vel først og fremst rettet mot servere.

jeg skal også ha meg en ny maskin snart (til spill,musikk o.l.), men jeg skal vente til athlon 64 kommer ut.

btw, er det noen som har noen informasjon om lanseringsdato og pris?

Lenke til kommentar

Dersom du har bestemt deg for å gå for en Opteron/Athlon64 CPU så vil trolig Opteron være tingen.

AMD fortalt at den har kunn en minnekanal, L2 cache størrelsen er ukjent. Det blir nok en northwood/barton konkurrent men den kommer neppe til å kunne røre Prescott (eller en Opteron @ 2.xx GHz)

Lenke til kommentar

Opteron er glimrende for servere, men desverre ganske unyttig til personlig PC.

Du bør definitivt vente på Athlon64 med tanke på både pris, og mulitgheten for å spille, og muligheten for å bruke et vanlig kabinett.

Opteron som nå er lansert kommer kun i 1U-rack og ikke i f.eks til ATX-kabinetter (i allefall alle de kortene jeg har sett). Opteron-HK'ene er rettet mot servere og har dermed ikke AGP-port heller. Drivere er heller ikke spill-rettet. Spill vil sikkert yte bedre (være mer optimalisert for) Athlon64 enn Opteron.

Konklusjon: Opteron er for servere, Athlon64 (evt. AthlonXP, Pentium4) er det du ønsker til vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Sitt på gjerdet til du dør du. Det taper minst på.

Datainvestering = verditap(i HW) for hvert sek. + økt kunnskapsnivå

Du velger jo selv når du vil si "ja takk, begge deler"

Venter du på noe bedere rundt hjørnet står det alltid noe 10* bedere rundt neste.

Nei... Skal du ha data kjøp NÅ!

Han gøy mens du har tjangs. Veit aldri om du blir overkjørt av en bil etterpå..... da hadde det vært trist å bare hatt med sæ en gammal 733 i grava uten å ha fått testa litt OC på han mr. B.

Hilsen @c-Cobr@

Lenke til kommentar

Er det noen som har sett et Opteron hovedkort med AGP slot?

Så vidt jeg vet kommer det ikke noen hk med agp til Opteron, da chipset, cpu og minne er optimalisert mot server funksjoner. Tror de har utelatt agp slot fordi den vil stjele ressurser.

Mulig jeg tar feil, men jeg har ikke sett noen hk med agp i så fall, og har lest en del tester! Selv Opteron Nforce3 kortet til Nvida hadde ikke agp slot.

Ergo, ikke noe å bruke pengene på om du er en pc-gamer!

Lenke til kommentar
Er det noen som har sett et Opteron hovedkort med AGP slot?

Så vidt jeg vet kommer det ikke noen hk med agp til Opteron, da chipset, cpu og minne er optimalisert mot server funksjoner. Tror de har utelatt agp slot fordi den vil stjele ressurser.  

Nforce3 Pro kommer med AGP 8X og er laget for Opteron 1xx-serien.

Kommer sannsyneligvis en Nforce3 Nonpro for Athlon64 i høst.

Lenke til kommentar

Nforce3 Pro kommer med AGP 8X og er laget for Opteron 1xx-serien.

Sjekket litt rundt på nettet, du har rett idet.

Men det er enda ikke kommet noen ut på markedet, finner ikke noen anmeldelser heller. Eneste jeg reviewen jeg fant kjapt var på

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1818&p=1

som tester 3d med et mx pci kort.

Er spent på å se hvordan det yter med 8x agp og et high end skjermkort!

Lenke til kommentar
Dersom du har bestemt deg for å gå for en Opteron/Athlon64 CPU så vil trolig Opteron være tingen.

AMD fortalt at den har kunn en minnekanal, L2 cache størrelsen er ukjent. Det blir nok en northwood/barton konkurrent men den kommer neppe til å kunne røre Prescott (eller en Opteron @ 2.xx GHz)

Er det slik å forstå at du kjenner ytelsen til både Athlon64 og Prescott?

Lenke til kommentar

Nei, det gjør jeg ikke - men jeg har sett endel tester av Opteron, og kan gjøre en quick n' dirty antakelse på at halv cache og halv minnebåndbredde så har du tatt rundt 10% ytelse på hver av de to?!

På server oppgaver gjøre Opteron det greit, men på desktop (i win32, spill, misc ytelse) så er det ganske tydelig at man trenger iallfall 2GHz Opteron for å passere P4 3.0/3.2 - og da sikkert en 2.4~2.5GHz Athlon64. Raskere enn dette kommer neppe clawhammer/sledgehammer til å kunne kjøres på 0.13 micron.

Lenke til kommentar
Nei, det gjør jeg ikke - men jeg har sett endel tester av Opteron, og kan gjøre en quick n' dirty antakelse på at halv cache og halv minnebåndbredde så har du tatt rundt 10% ytelse på hver av de to?!

På server oppgaver gjøre Opteron det greit, men på desktop (i win32, spill, misc ytelse) så er det ganske tydelig at man trenger iallfall 2GHz Opteron for å passere P4 3.0/3.2 - og da sikkert en 2.4~2.5GHz Athlon64. Raskere enn dette kommer neppe clawhammer/sledgehammer til å kunne kjøres på 0.13 micron.

Javel? Opteron er jevnt over raskere enn en xp3000+ på 1,8 Ghz, og en xp3000+ er omtrent likte kjapp som en 3Ghz, spørs hva man skal bruke den til, hvis spilling er målet er jo opteronen kjappere enn p4 3.0 Ghz, men for eksempel divx-mekking taper den ikke unaturlig på (det er jo en av p4s store styrker), men den er fortsatt like kjapp/kjappere enn XP 3000+

AtW

Lenke til kommentar

Så vidt vi vet kommer Ath64 med 1 MB L2 cache. Med mindre du får vite mer enn jeg gjør fra AMD da.. AMD har også sagt flere ganger at Ath64 kommer med 1 MB L2. På den andre siden er det lite økonomisk lønnsomt å levere CPU-er med 1 MB L2 cache på 130 nm.. På 90 nm er det ikke noe problem (die-size).

På server-oppgaver gjør Opteron det svært bra. Spesielt på Web/SQL er den totalt overlegen alt annet. Men, jeg har ikke sett noen tester på 2.0 XEON MP (med 1 MB L2).

På desktop gjør den det også veldig bra, spesielt når du tenker på at dagens hovedkort er server-kort. En Ath64 vil jeg tro vil kunne være raskere enn en Opteron når den kommer pr MHz. Hvorfor?

1. Dagens hovedkort til Opteron er for servere (= ikke noe som er optimalisert for ytelse, men kun for stabilitet)

2. Ath64 kommer trolig med DDR400 når den kommer.

3. Hovedkortene vil da være vesentlig raskere.

4. Mer optimaliseringer for Opteron/Ath64 vil kunne bety mye.

Alt i alt tror jeg derfor at Ath64 vil være raskere pr MHz enn det Opteron er i dag. Når det er sagt så vil dette klart komme an på hvilke oppgaver en tenker på. Jeg refererer til desktop her.

At du mener en trenger en 2,5 GHz Ath64 for å kunne måle seg med en P4 3.2 GHz NW finner jeg noe merkelig. Vi vet begge at en 2.2 Athlon Barton med 400 FSB vil være +- like rask som P4 3.2. At en Ath64, som i utgangspunktet er 20-30% raskere enn Barton, skulle trenge 15% flere MHz finner jeg litt rart... En Ath64 2.5 GHz burde være ca 35-50% raskere enn en 2.2 Athlon Baron / 400. I tillegg kan en kjøre 64-bits OS som gir ytterligere 5-20% ytelsesøkning..

Nei, en 2.5 GHz Ath64 vil nok mer være tilsvarende en 3.7-4.0 GHz P4 NW.. Men, P4 NW kommer ikke ut i noe raskere enn 3.2 GHz. Etter det er det Prescott som kommer i Q4. Prescott vil nok være en 10-15 raskere pr MHz enn P4 NW er i dag vil jeg tro og en skal skalere den en god del opp i MHz.

Lenke til kommentar
Sitt på gjerdet til du dør du. Det taper minst på.

Datainvestering = verditap(i HW) for hvert sek. + økt kunnskapsnivå

Du velger jo selv når du vil si "ja takk, begge deler"

Venter du på noe bedere rundt hjørnet står det alltid noe 10* bedere rundt neste.

Nei... Skal du ha data kjøp NÅ!

Han gøy mens du har tjangs. Veit aldri om du blir overkjørt av en bil etterpå..... da hadde det vært trist å bare hatt med sæ en gammal 733 i grava uten å ha fått testa litt OC på han mr. B.  

Hilsen @c-Cobr@

Det kommer til og bli et ganske stort leap fra det som er i dag til Clawhmaer(Athlon 64) ser det ut til, derfor ville jeg også ventet.

Om du ser melk i butikken, den går ut om en dag, du har melk i kjøleskapet men en kartong, dette burde holde til i morgen med ikke mer,

du vet at butikken du er i får in melk i morgen som holder i 7 dager til,

hva kjøper du? :)

Lenke til kommentar

Som dere sikkert huseker så ble de aller første palominoene ganske trege (MP 1,0 og 1,2 GHz) Så snart de fikk fart på prosessen så gikk de mye lengre (1,73GHz) Det samme tipper jeg vil skje med hammer. Athlon64 kommer nok fort opp i 2,0 og 2,2GHz (sansynligvis allerede ved lansering.) En 2,0GHz A64 blir sikkert sammenlignbar i ytelse med opteron 1,8GHz som igjen er sammenlignbar med en Athon3000+ og en Pentium4 3GHz.

Men ikke regn med at 2,2GHz blir noe tak for A64. A64/Opteron har 20% lengre pipeline enn Athon-serien, noe som skal gi mulighet for ca 10-20% flere GHz enn Baron/Tbred. I tillegg produseres hammer-serien med SOI, noe som skal gi ca 10-25% flere GHz. Optimaliseringer ala det som ble gjort mellom TbredA/TbredB har de også hatt godt tid til å gjøre nåe A64 lanseres. Dermed er det ikke usannsynlig at både A64 og Opteron kommer godt over 2,5GHz. Kanskje helt til 2,8GHz.

Dette er altså snakk om til sammen en økning på 40-50% økning i GHz. Ytelsen på hammer skalerer bedre med GHz'ene enn Pentium4, men til gjengjeld vil P4 bli noe optimalisert fra NW til prestonia. Alt i alt tror jeg at en Athlon 64 på 2,5-2,6GHz (desember 2003) vil kunne hamle opp med en prestonia på ca 3,8-4,2GHz. Etter et ganske stillestående halvår vil Ytelse-racet i år nå nye høyder og kun være til stor fordel for oss kunder.

Racet vil kanskje dabbe av litt utover neste vinter (sansynligvis i prestonias favør), men vil garantert ta seg opp igjen når AMD får skikkelig fart på 90nm produksjonen sin en gang i løpet av våren 2004.

Mao. Det er mye gøy i vente :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...