Gå til innhold

Xeon vs "vanlig" P4 - forskjell?

Anbefalte innlegg

Emnet sier det meste. Litt lyst på dual, men AMD-basert system er litt uaktuelt akkurat nå pga. utdaterte brikkesett.

Ser at samtlige Xeon i Komplett.no sitt utvalg har 512kb L2 cache, og jeg vet også at Xeon har annen sokkel. Videre TROR jeg at den er laget for flerprosessorsystemer.

Enlighten me! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes 2 typer Xeon, "vanlig" Xeon og Xeon MP. MP'en har L3 cache, leveres i med lavere hastigheter og koster vesentlig mer.

Den vanlige, som er den du ser etter (koster ca det samme som P4) leveres med en gammel socket 603 (for sub 3GHz/400FSB) og socket 604 for de alle nye modeller. Alle nye hovedkort er bakoverkompatible (dvs s603 CPUer går i s604 hovedkort).

Xeon kan kjøres i dual (Xeon MP kan kjøre fler) og har en annen socket, det er hovedforskjellene fra P4.

*

Var jeg deg villle jeg testa ut en P4 med hyperthreading, det er slett ikke sikkert du vil savne dual etter å ha testet dette. Den 14 mai kommer 2.4, 2.6 og 2.8GHz P4'er med HT og 800FSB.

Lenke til kommentar

Takker for utredningen. Har nok tenkt mye på HT også, og jeg har god tid. Driver for tiden å investerer meg frampå med 15krpm U320 disker og ny kontroller til knappe 3k, så her blir det bit for bit.

Uansett er det et poeng å få et hovedkort med 64 bits pci slot eller pci-xpress, da 32 bits rett og slett har alt for lav båndbredde til scsi-kontrolleren min. I dag er det vel omtrent bare dual hovedkort som har det, og da ser jeg mot Xeon i og med at AMD-baserte løsninger for tiden har veldig utdaterte brikkesett. 2x2600+ som skal dele minnebåndbredden til PC2100 ram er latterlig...

Så da blir det kanskje å vente til det kommer hovedkort med HT og pci express som blir løsningen. Blir vel uansett ikke ferdig å kjøpe inn diskoppsettet før til høsten...

Lenke til kommentar

Da er du forsåvidt i samme situasjon som meg (bruker dog MPX i en server pga PCI-båndbredde).

Uansett, jeg vet ikke helt hva du skal med diskytelse (skal den ut/inn på nettverk eller til lokal databehandling) men båndbredden på i865/875 hovedkort er ganske solid:

200MB/s til vanlige IDE disker, koblet rett i ICH5 (southbridge).

300MB/s til SATA disker, koblet rett i ICH5.

133MB/s fra PCI kort (les: SCSI kort), koblet rett i ICH5.

ICH5 er koblet i i865/875-chipsettet (northbridge) med en 266MB/s kanal (men nettverkstrafikk går ikke gjennom dette).

266MB/s eller 1gbps full duplex til nettverk via CSA (krever hovedkort med innebygget Intel gigabit chip) rett i i865/875-chipsett.

Kort sagt kan du dersom diskene greier det nå en hastighet på 130MB/s fra SCSI til IDE, fra SCSI til nettverk eller fra IDE til nettverk.

Lenke til kommentar

Må vel innrømme at dette greia skal brukes til en kraftig arbeidsstasjon, som foruten å redigere video + div tung rendring osv. også er min store fritidssyssel. Så jeg er vel litt sykelig opptatt av dette...

Skal blant annet ha et raid 0 oppsett for OS/swap/scratch med to 15k disker, og ser allerede nå med en enkelt slik disk at 32bits pci grensesnitt virker begrensende i relativt stor grad i forhold til hva den skal klare med raskere grensesnitt på kontrolleren.

At jeg etterhvert skal ha et lite verstingoppsett har ingenting med skryt eller noe slik å gjøre. Kassa mi har stått på samme flekken snart et år, kun flyttet for å bytte ut eller legge til hardware.

Tilbake til topic: Er det noen vesentlige arkitekturmessige forskjeller på Xeon i forhold til den vanlige P4?

Lenke til kommentar

Der er ingen vesentlige arkitekturforskjeller, eneste er er som sagt muligheten for å kjøre i dual, noe antaklig Northwood også har, gitt at man kunne funnet et dual socket478 hovedkort.

Kort sagt gir Xeon samme ytelsen som P4, gitt at du ser på samme klokkefrekvens og FSB da :)

Lenke til kommentar

Tilbake til topic: Er det noen vesentlige arkitekturmessige forskjeller på Xeon i forhold til den vanlige P4?

HT er enablet på alle Xeon, ikke bare på 3.06, og P4 med 200Mhz bus. Ellers er Xeon og vanlig P4 kliss like.

Xeon MP har i tillegg til alt Xeon har, også X antall MB med L3-cache utenfor kjernen, men på samme brikka. Pga den økte mengden cache vil Xeon MP være kjappere enn Xeon; akkurat hvor mye avhenger VELDIG av programmene man kjører, og hvor mange brukere/programmer som er åpne til enhver tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...