Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har dere noen tips for framtiden?

Gjest Guest_yumyum_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_yumyum_*

Holder på å fullføre videregående skole akkurat nå og skal ha eksamen.

Det som er problemet er at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre neste år. Jeg har sikret meg skoleplass, men føler meg forsåvidt lei av alt skolearbeidet og stresset. Foreldrene mine mener at jeg burde ta ett friår, men meg selv føler jeg at jeg egentlig burde fortsette. Grunnen for jeg vil fortsette å studere er ikke for å lære, men for å komme meg vekk fra foreldrene mine. Føler meg sånn at hvis jeg holder meg hos familien min vil jeg ikke bli mer sosial, i motsetning til det jeg vil gjøre når jeg begynner å studere. Jeg har nå levd forsåvidt kjedelig liv med pendling fra hjem til skole og derfor går 4 t per hverdag til BARE PENDLING. Dette har fått meg til å bygge opp et stort sinne mot skolen. Jeg prioriterte skolearbeidet foran det sosiale og har brukt masse tid på skolearbeid. Dette så jeg i ettertid at det ikke hjalp så mye. selvfølgelig gikk karakterene opp litt, men ikke så mye mer og derfor angrer jeg nå på dette.

Jeg kunne også selvfølgelig jobbe istedenfor skole, men bare tanken på å leve et vanlig hverdagsliv med bare å jobbe og sove( sånn som familien min gjør) gjør meg kvalm. Jeg vil oppleve ting og reise, men selvfølgelig koster det penger.

Føler rett og slett at jeg har nådd bunnpunktet i livet hele dette året her og er dritlei av dette her

(sikkert noen ufullstendig setninger her, men jeg gidder ikke å se over)

Håper jeg har uttrykt meg godt nok og håper på et svar :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobba jeg et år før jeg begynte å studere og kan vel ikke si det var bortkasta. Fikk gjort det jeg ville, brukt pengene på det jeg ville og hadde det generelt moro - og ikke mist møtte nye folk (via jobben først og fremst). Mye av tiden gikk til en av mine store interesser som er bil. Dette har jeg ikke mulighet til å drive med når jeg studerer grunnet økonomi og plass. Så for MIN del var det vel det rette valge å ha et år der jeg gjorde det jeg ville hele tiden.

Men mine to år som student vært mine to beste! Du møter mange like mennesker som er enkle å få kontakt med, men for min del var det deilig med et år uten lekser osv.

Lenke til kommentar

Nå går ofte den "drittlei-skolen-fasen" over i løpet av sommerferien, men om du tror den ikke kommer til å gjøre det har jeg ett ord til deg: FRIÅR!

også to ord til: militæret folkehøyskole

Det er flotte muligheter til å komme seg vekk hjemmefra, få mange nye flotte opplevelser, og bygge et enormt sosialt nettverk =) Ingen jeg har snakka med har angret på å dra inn i noen av delene i forhold til hvor mange givende erfaringer osv.

Lenke til kommentar

Du kan jo gjøre som kunnskapsministeren og søke om stipend, hoppe av og bruke pengene på å reise (leste dette i et bilag til Aftenposten).

Det er vel ikke umulig å skaffe litt penger til å reise litt rundt? Mange jeg kjenner skal jobbe et halvt år for så og reise et halvt år. Hvis du er av den mer eventyrlystne sorten kan du jo loffe rundt og prøve å ta ting som det kommer. Så nettopp en dokumentar om noen som haiket til Kina, uten penger.

Dette er selvfølgelig ganske ekstremt, men hvis du vil oppleve noe er det nok veldig interessant!

Lenke til kommentar

Jeg var i militæret etter VGS, og jeg var rimelig klar for høgskole etter det. Det var ikke et alternativ å bo hjemme heller.

Å studere minner INGENTING om VGS, det er 100% opp til deg selv hvordan du skal legge opp løpet. En annen ting er at du kan velge hvor/hva du skal studere og sørge for at du får 5 minutter å gå til høgskole/universitet. Da får du 4 timer mer fritid evt mer, det kommer an på hvor bra karakterer du ønsker deg og hvor effektiv du er.

Tipper jeg brukt 1-4 timer på studiene hver dag og 12 timer om dagen i eksamenstiden (2 uker) hvert halvår. Utenom det så kunne jeg feste, henge med venner, eller hva som helst. ;)

(Jeg er høgskoleingeniør i data)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Gjest gjeste

Til TS..

Jeg ville bare si at jeg har det på akkurat samme måte som deg, og vi er nok ikke alene heller.

jeg har også jobba mye med skolearbeidet hele tiden egentlig, uten at det har gitt de alt for store resultater. Er også veldig skole lei som deg, men har heldigvis bare eksamen igjen:)

Det jeg tenger er at når jeg er ferdig med vgs og skal studere videre, vil det ikke bli så fryktgelig kjedelig fordi nå er det fag jeg virkelig liker.. Jeg håper også på å få mange nye venner, slik at jeg kan prøve å bli litt mer sosial osv.

Håper det ordner seg for deg.. Det gjør nok det skal du se:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...