Gå til innhold

Eurovision Song Contest 2010 i Norge


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ikke å snakke om at halvparten av artistene aldri har vært i nærheten av en ekte gitar eller trommesett, bare en låt som er mekket på synther og spilt inn i studio av en produsent fra Sverige med beskjed "Syng oppå dette kompet". Skulle de ha et fortrinn ift. de som spilte live og kan spille feil da?

Lenke til kommentar

Og hvor bak scenen skulle de isåfall lagre 20 forskjellige sett med instrumenter? Og plugge alt inn i miksere mellom sangene, etter at alt er kjørt ut på scenen?

Flere folk og lengre introduksjoner av artistene kunne vært ett alternativ. Problemet er bare det at showet hadde blitt dobbelt så langt. Men ESC er jo per definisjon underholdning (samt litt religion og en stor dose politikk), der showet er viktigere enn artistenes musikkompetanse.

 

Edit: Plassen: lage babckstage mindre.

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar

Jau, på 60 og 70-tallet var det orkester, men da hørtes jo all musikken ut som storband-musikk også..ikke så veldig "poppete" som det er nå. Regner med de starta med playback på 80-tallet, når det var mere popmusikk og synther og gitarer som rula gata. Vanskelig å ha 20 forskjellige stacks med synther backstage. Og når alt skal plugges til i tillegg. Spesiellt på 80-tallet når alle band skulle ha minimum 7 synther og det ikke fantes synther til PC.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Fordi fransk er så stort.

 

Fransk er offisielt språk i over 30 land, og er et av FNs offisielle språk, og tales av ca. 290 millioner mennesker som første eller annet språk på fem kontinenter. Det anslås at ca. 500 millioner mennesker i verden snakker fransk, hvilket gjør fransk til et av de mest talte verdensspråk.
Lenke til kommentar

Ja, men da var det ikke ~40 land som var med. Å lære komposisjoner til 40 ulike bidrag er litt vel...ambisiøst?

 

Nja, jeg vet ikke helt. 40 er mange, men man spiller jo etter noter. Forøvrig var det jo fagorborg studenter (eller noe) som lærte alle dansene og sangene slik at spesielt lyset kunne fikses riktig.

 

Hva synes folk om scenen og lyset?

Jeg likte det veldig godt. Svenskene klaget så sang etter, men det kan ha vært sjalusi. Den lange lysveggen var jo helt konge! Storskjerm i bakgrunnen synes jeg bare er stygt, og de fleste lysvegger synes jeg suger. De har altfor lite valg muligheter slik at uttrykket blir feil hele tiden, men denne var bare elsk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ikke å snakke om at halvparten av artistene aldri har vært i nærheten av en ekte gitar eller trommesett, bare en låt som er mekket på synther og spilt inn i studio av en produsent fra Sverige med beskjed "Syng oppå dette kompet". Skulle de ha et fortrinn ift. de som spilte live og kan spille feil da?

Jeg vil heller ha en liten feil, enn utelukkende programmert musikk. Data er et fantastisk verktøy, og kan også brukes til synther o.l., men musikk som kun er programmert kan aldri bli spennende. Tror ikke det hadde vært noe fortrinn med ferdiginnspilt materiale vs. live. Madcon-låta var jo forøvrig kanskje det verste eksempelet fra den kvelden - så mye Autotune-onani at jeg har lyst til å skyte noen. Jeg bruker Melodyne (bedre alternativ til Autotune) selv til korrigeringer, men å bruke slikt noe til det det brukes til om dagen er bare helt ut. Talkbox er smellfett, vocoder er bra, men Autotune låter bare patetisk (og ER patetisk).

Lenke til kommentar

Føler nesten at jeg er den eneste som ikke klarer å legge av meg musikkbrillene selv under ESC...Suger produksjonen til en låt, driter jeg i om vokalisten gjør jobben. For meg er musikken bak (generelt) viktigere enn vokalen, og suger dette suger låta. Selv ikke Michael Jackson eller Freddie Mercury kunne fått låter med dårlig produksjon til å høres bra ut (det finnes nok av flinke sangere om dagen som utgir elendige album, men som er smellfett live når de får med seg et tight band).

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

er denne konkurransen for melodier ( som man bruker som tittel i Norge : Melodi grand pris)

eller er det en sang konkurranse : Eurovision Song Contest ?

 

eller er dette kun teater ?

 

det virker som om det forskjellige landene i Europa vektlegger folkelige ting her

 

Det er vel egentlig en melodi/låtskriver-konkurranse. Men det har vel en del å si at artisten faktisk kan synge, pluss koreografi, sceneshow, bakgrunn, klær, lys osv.

 

Det er vel om å gjøre å lage det beste helhetsinntrykket, vil jeg si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...