Gå til innhold

Eurovision Song Contest 2010 i Norge

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk kravene Ebu stiller. Det må bl a være minimum 8000 kapasitet punlikum, og minst like mange inkvartering. Og så kommer alt det andre i tillegg.

Andre steder blir det rett og slett for trangt. Det er ikke akkurat god markedsføring tror jeg.

Lenke til kommentar
Overlegen infrastruktur vel.

I forhold til de andre byene i Norge ja. Men MGP-turistene kommer ikke til Norge for infrastrukturen. En må også huske på at finalen nettopp har vært i en av europas største byer. Så uansett hvordan en ser på det vil Oslo bli lite i forhold. Skal en vise frem en kald konstruert "storby" uten sjel, eller vil en vise frem en varm mindre by?

@groenn: Finalen har vært i Bergen før.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Lillehammer ligg på ingen måte usentralt. To timar frå Oslo, og enno kortare frå Gardermoen. Mange kan difor bu på hotell i Oslo og reise oppover med tog eller buss til kvelden. Eg meiner i alle fall at vi med Oslo, berre blir ein "hvilken som helst" arrangør. Vi vil jo so gjerne utmerke oss? Eit urbant varemerke er ikkje noko vi er tente med. Er det urbanitet folk er ute etter, er London, Paris eller Berlin mykje betre reisemål.

Lenke til kommentar
Er det urbanitet folk er ute etter, er London, Paris eller Berlin mykje betre reisemål.

Ja, men i motsetning til Oslo er dette faktisk store byer. Hvor merkelig vil det ikke se ut med bondske pauseinnslag, videoer av fjorder og fjell og andre særnorske fenomener om en har finalen i en betongby?

@groenn: Det var sikkert protester i 86 også, men det ble et arrangement vi i ettertid kan være stolte av. Klarte vi det da, klarer vi det igjen.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Veldig tydelig at mange av dere ikke har vært stort mer i Oslo enn på klasstur på ungdomsskolen... Hadde dere vært der i det siste ville dere ikke sett særlig mange prostituerte på gatene f.eks. Oslo er VELDIG mye mer enn Jernbanetorget og Karl Johan folkens. Jeg skal innrømme at det er uakseptabelt mye tiggere og narkomane i dette området, og det er utrolig tragisk for Oslo by som helhet. Oslo S og hovedgaten Karl Johan er ofte det første, i verste fall det eneste, inntrykket turister (og folk på klassetur f.eks) får av Oslo. Oslo er en stor og variert by som jeg liker mer og mer jo lenger jeg bor her. Det blir spennende å se hvordan Oslo sentrum blir når motorveien mellom sentrum og fjorden forsvinner og Bjørvika som ny bydel begynner å bli ferdig. Får bare håpe politikerne tør å gjøre noe med tiggerne og de narkomane innen den tid...

Er innom Oslo i ny og ne siden jeg studerer i Lillehammer. Det er f. eks en rekke konserter som er ekslusive byen, som jeg vil få med meg (i tillegg til at jeg dessverre må innom Oslo S på min ferd til Bergen).

Det er likvell interessant at du nevner en klassetur som et eksempel på mennesker som er kritiske til byen. Folk kommer til Norge i forbindelse med MGP - de skal ikke flytte hit. Jeg synes derfor det er sentralt med en by som kan gjøre at menneskene som kommer får et bra inntrykk - og jeg mener ikke Oslo kan bidra til det.

I innlegget mitt fokuserte jeg kanskje mest på byen som en helhet og ikke i sammenheng med Eurovision 2010. Sporet litt av, men om vi skal være objektive tror jeg ikke noen narkiser og tiggere engang er med i overveielsen til de som skal bestemme hvor Eurovision skal arrangeres. Men hvilken by som er best å bo i blir en helt annen diskusjon og er egentlig veldig off-topic i denne tråden her.

Jeg tror det ender opp med at det blir Vikingskipet, Telenor Arena eller rett og slett Oslo Spektrum. Tror de fleste andre også vet at det er veldig stor sannsynlighet for dette, selv om det selvfølgelig er gode grunner for å arrangere noe sånt utenfor Oslo for en gangs skyld.

Lenke til kommentar
Lillehammer ligg på ingen måte usentralt. To timar frå Oslo, og enno kortare frå Gardermoen. Mange kan difor bu på hotell i Oslo og reise oppover med tog eller buss til kvelden. Eg meiner i alle fall at vi med Oslo, berre blir ein "hvilken som helst" arrangør. Vi vil jo so gjerne utmerke oss? Eit urbant varemerke er ikkje noko vi er tente med. Er det urbanitet folk er ute etter, er London, Paris eller Berlin mykje betre reisemål.

Skulle til å si det; om det er et mulig gangbart alternativ utenfor Oslo, så bør det være Lillehammer eller Hamar.

en jeg mener absolutt man skal gå for noe som tar 20 000. Det vil vise at vi har noe såpass stort kapasitet som utlendingene forventer, tror de vil merke seg mer det. Og så blir det mye mer bilettintekter.

Lenke til kommentar
Ja, men i motsetning til Oslo er dette faktisk store byer. Hvor merkelig vil det ikke se ut med bondske pauseinnslag, videoer av fjorder og fjell og andre særnorske fenomener om en har finalen i en betongby?

Ja det er jo nettopp det som vil bli merkeleg. Vi bør marknadsføre oss med det særnorske, og difor bruke ein mindre by der avstanden til det tradisjonelle Noreg ikkje er so stor.

Lenke til kommentar
Er det urbanitet folk er ute etter, er London, Paris eller Berlin mykje betre reisemål.

@groenn: Det var sikkert protester i 86 også, men det ble et arrangement vi i ettertid kan være stolte av. Klarte vi det da, klarer vi det igjen.

Dere må følge med litt bedre. Både Grieghallen (tar max 2000 ) og Operahuset er ikke i nærheten av EBU's minstekrav. Dermed er de ganske enkelt utelukket som alternativer.

Om Bergen ikke har noe som tar minst 8000. er også selve byen utelukket. Så er bare reglene.

Lenke til kommentar
Overlegen infrastruktur vel.

I forhold til de andre byene i Norge ja. Men MGP-turistene kommer ikke til Norge for infrastrukturen. En må også huske på at finalen nettopp har vært i en av europas største byer. Så uansett hvordan en ser på det vil Oslo bli lite i forhold. Skal en vise frem en kald konstruert "storby" uten sjel, eller vil en vise frem en varm mindre by?

@groenn: Finalen har vært i Bergen før.

Nei, men de kommer da til Norge ved hjelp av infrastruktur. Og ved et arrangement av den størrelsen er det vel greit å ha det i den byen som takler det best? Norgesreklamen kan en heller spy ut med TV-bilder til alle europeiske land. Eller kanskje vi skal legge finalen til Geirangerfjorden, for virkelig å vise frem det flotte landet vårt.

Lenke til kommentar

Ja hvis det er så om å gjøre vise fram noe sånt særnorsk, så legg finalen til Finnmarksvidda og lag et Same-grandprix. Er det ikke Samene sin tur å få vise seg frem i såfall? :ph34r:

Nei slutt å tull. Jeg er så lei av den der manien til å vise fram fjorder, bunader, nisser, troll, vikinger osv. Hele verden vet mer enn godt nok om alt det der. Ja mange tror det bare er nisser og vikinger her i landet. Flaut :roll:

Jeg mener det er regelrett idioti å velge annet enn Telenor arena og Oslo til dette. Det er det beste for alle parter.

Lenke til kommentar

Poenget er at jeg ikke vil vise frem en stygg by på lik linje med de øst-europeiske byene - det blir for dumt, siden vi har så mange fine byer i dette landet. Det er ikke snakk om pakke på turistene nisser og troll og alt det der, men Bergen og Trondheim har mulighet til å ha det også - to byer der natur og by glir i hverandre i skjønn forening. En trenger ikke legge alt til den voldelige betong-"storbyen".

At Oslo er mest praktisk er det vel ikke noen som motsier.

Lenke til kommentar

Arenaer kan fikses. Atmosfæren i byen kan ikke fikses.

Telenor Arena er forresten uaktuell da arenaen skal være tilgjengelig i over en mnd. Stabæk kan ikke spille 4-5 bortekamper på rad. I Oslo er det derfor, slik jeg ser det, kun Spektrum som er aktuell (operaen som kostet skattebetalerne så mye, fyller jo heller ikke kravene...)

Lenke til kommentar
Arenaer kan fikses. Atmosfæren i byen kan ikke fikses.

Telenor Arena er forresten uaktuell da arenaen skal være tilgjengelig i over en mnd. Stabæk kan ikke spille 4-5 bortekamper på rad. I Oslo er det derfor, slik jeg ser det, kun Spektrum som er aktuell (operaen som kostet skattebetalerne så mye, fyller jo heller ikke kravene...)

Nå må ikke du glemme at gode gamle Nadderud fortsatt finnes ;) Så problemer blir det neppe uansett, og er jo folk som har booket arenaen allerede i den tidsperioden fordi de var sikker på at vi vant... Så skal da ikke være noe problem og arrangere dette :)

Press zhe button!

Endret av Sameboe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...