haagen Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Da nærmer det seg eksamen får oss fleste som går på skole. Uheldigvis, men blir ekstra godt å bli ferdig. Gleder å være ferdig. Selv kom jeg opp i norsk, nynorsk og et datafag. Jeg går nå VG3 studiespesialisering. Men til saken som jeg lurer på. Hvordan klare å utføre en eksamen best mulig. Hvordan klare beholde roen gjennom de 5timene med hardkjøret. Tida går fort om oppgaven funker får deg, å du får til å jobbe godt med den. Noe jeg håper skjer. Men, hva om motsatt skal skjer. Alt stopper opp, du blir stressa og sånt. Hvordan roe seg ned, å komme «back on track»? Eller hva om man får en oppgave jeg ikke klarer å løse skikkelig. Sitter å sliter med en halv a4side, å klør meg i hode, etter mere fornuftig å skrive ned ned å papiret. Hvordan komme på gode ider hva mere man kan fylle ned på arket? Er på utkikk etter gamle jungelknep som har hjulpet folk gjennom eksamen i årevis. Lenke til kommentar
Alpha-dog Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Vel, jeg har aldri hatt eksamen, men under tentamen: Jeg tar det bare rett og slett fullstendig med ro. Jeg chiller'n helt og later som om det er en vanlig skoledag Bare glem alt om at "du må gjøre det bra", du gjør så godt du kan uten å overstresse eller være redd for å gjøre feil. Lenke til kommentar
haagen Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Vel, jeg har aldri hatt eksamen, men under tentamen: Jeg tar det bare rett og slett fullstendig med ro. Jeg chiller'n helt og later som om det er en vanlig skoledag Bare glem alt om at "du må gjøre det bra", du gjør så godt du kan uten å overstresse eller være redd for å gjøre feil. Ja skal prøve det. Jeg hadde matte eksamen i fjor. Jeg tenkte ikke noe særlig over at det var eksamen når jeg satt der og da, tok det helt med ro i jobbet i mitt eget tempo. Håper det funke sånn i år også. Men er oppe i de fagene jeg ikke er så «sikker» i liksom, så vet ikke hva som skjer der og da. Kan legge til at jeg sov dårlig natta til dagen, pga eksamen. Ble vel kanskje sånn 5timer med søvn den natta. Men dagen etter var god, var faktisk ikke trøtt på selve matte dagen heller. Det er når jeg ikke er sikker ting det skjer ting. Jeg hadde bio2 tentamen her om dagen. Den var del i tre deler. Første del gikk helt ok. Andre del gikk i dass, ble småstressa å litt forbanna når jeg satt der, satt lenge å klødde meg i hodet å bladde i boken. Tredje del gikk bra, men ble ikke ferdig her pga jeg sløste så mye tid på del2 som gikk i dass. Lenke til kommentar
haagen Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Noen fler som har tanker, eller ider ? Finnes det noen andre poster/tråder om akkurat dette? Endret 20. mai 2009 av haagen Lenke til kommentar
mathos Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Positiv innstilling på eksamensdag!!! Med tre utropstegn. Det verste man kan gjøre er å si til seg selv "det er for vanskelig", "jeg har ikke tid nok" og liknende. Trekk ut det gode du har gjort på eksamen, det vil gi deg selvtillitt til å ikke gi opp på det vanskelige. PS: Bruk god tid på å lage en bra overskrift på norsken. Da er du godt i gang Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Pass på å være godt uthvilt! Det er det beste rådet jeg kan gi. Dette merker man veldig godt på skriftlige eksamener, spesielt i "tunge" fag (matematikk, fysikk, naturfag, kjemi etc.), hvor man gjerne man analysere en situasjon/problemstilling og det ikke er opplagt hvordan man løser oppgaven. Ta en matteeksamen på videregående som eksempel: der får du ofte oppgaver hvor du må tenke litt "out of the box", hvor det ikke nødvendigvis er gitt at man skal regne det akkurat slik og slik, og man må ofte ta noen kreative krumspring med formler og identiteter for å klare å løse oppgavene. Da skal jeg love dere at et uthvilt hode fungerer tusen ganger bedre, enn hvis du ikke har sovet natten før og knapt klarer å holde øynene oppe. Dette gjelder selvfølgelig alltid, eksamen eller ikke. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Sove ordentlig natten før er viktig ja. Ellers så er det mye av det lærere og andre sier gang på gang, men som ofte ikke blir tatt hensyn til. Les oppgaveteksten nøye. Tenk litt over oppgaveteksten, hvordan kan den tolkes? Struktur i lengre skriftlige oppgaver. Hvis oppgaven ber deg redegjøre, drøfte eller forklare et tema, pass på at du gjør dette og at du ikke roter deg bort. Innledning, hoveddel og konklusjon. Alt for mange vet ikke hva som skal være i de forskjellige delene og leverer dermed en eksamen som kunne fått høyere karakter om de bare hadde kjapt lært seg dette. * I innledningen kan man gjerne forklare hvordan man tolket oppgaven, og hvis man f. eks kan mye om en del og lite om en annen, tolk oppgaven til din fordel, man kan komme unna med vannvittig mye på denne måten. Bruk litt tid på begynnelsen av eksamen til å skrive ned stikkord, tankekart eller hva som måtte fungere for deg. Dermed slipper man at man glemmer noe eller kommer på ting på slutten av innføringen og dermed enten ødelegger en ellers ryddig oppgave. Det skal legges til at man ikke burde sette av for mye tid til dette heller. Går det helt i stå, ta en titt på arket ditt med stikkord eller lignende. Er det flere oppgaver kan man også jobbe med de istedet og komme tilbake til oppgaven man står fast på, men da er det viktig at man ikke glemmer den oppgaven. Les igjennom skikkelig før innlevering. Når man er ferdig med en eksamen har man som regel mest lyst til å komme seg så fort ut av lokalet som overhodet mulig men man kan fort rette opp stygge feil eller annet som kan trekke ned ved å bruke tiden på å lese skikkelig igjennom. Men som alltid så er det å være skikkelig forberedt som er det viktigste av alt. Det hjelper lite om man er en mester i alt ovenfor om man ikke har snøring i det hele tatt på hva oppgaven spør om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå