mcper Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: On 2002-01-22 14:52, Lupus skrev:For noen dager siden fikk jeg et scsi i posten av databutikken.com. Dette viste seg å ikke fungere i min pc og jeg ville ha pengene igjen, men fyren på databutikken.com sier at de ikke tar tilbake varer som har blitt prøvd.. hva sier dere? Antar dette var eit scsi-kort. Somme scsi-kort er jo ikkje særleg villige til å fungere på alle oppsett, så dei må ofte testast for å finne ut om det faktisk fungererer i oppsettet. Ser ikkje nokon god grunn til at du ikkje skal få returnert(*) det kortet, så lenge det ikkje er blitt ødelagt o.l. Viss kortet kom i bulk, så er det jo heller ikkje noko problem med innpakning og slikt. Viss det var retail så bør jo helst boksen vere handtert forsiktig. (*) Kanskje tilgodelapp eller bytte mot eit anna scsi-kort hadde er ei betre løysing. Databutikken.com hadde nokre gode poeng, men kan ikkje sjå at eit scsi-kort som fungerer og har innpakninga intakt ikkje kan selgast igjen som nytt eller evt. som demo med ein liten prisreduksjon... per Lenke til kommentar
Rolfo Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Databutikken har rett i noe. Den norske angrerettloven gjelder også for kjøp hos databutikken. Utover dette har de etter mitt syn feil en rekke steder. Databutikken lager et stort poeng av hva som vil fremstå som rimelig. Jeg kjenner ikke til den svenske loven på dette området, men i den norske loven er det ikke av betydning om resultatet vil fremstå som rimelig for selger. Lovgiver har bevist ønsket et sterkere vern av forbruker, noe går på bekostning av selger. Dette er man klar over, men det er altså en vurdering som ligger bak. Selger kan være så uenig i dette som han bare vil, men dersom man skal drive med salg av varer over internett i Norge er man nødt til å følge norsk lov. Det virker som om Databutikken mener at det eneste rette er å lese lovteksten, og kun den. I Norge som i de fleste andre land er dette den mest sentrale rettskilden, men det er slettes ikke den eneste. Lover gis en generell karakter for nettopp å kunne ramme en rekke tilfeller. Databutikkens rettskildebruk blir dermed helt feil. For å kunne vurdere hva som ligger i utrykk som vesentlig samme stand og mengde må loven tolkes. Jeg vil ikke gå noe spesielt nøye inn på dette, men jeg vil anbefale at Databutikken tar kontakt med en norsk advokat som kan gi dem råd om den norske loven. Noe vil jeg uansett skrive. Hva som ligger i det aktuelle utrykket er noe som må avgjøres konkret i det enkelte tilfelle. Her er det snakk om et SCSI-kort som skal stå inne i en datamaskin. Det kan legges til at det er den samme vurderingen her som ligger bak kjøpsloven §66. Påregnelig og normal slitasje må selgeren godta. Dette har vært lagt til grunn i en rekke saker i forbrukertvistutvalget. Av vedtak nevner jeg FTU-vedtak nr. 335/1989, denne saken gjaldt en slipestift. FTU-vedtak nr. 137/1988 som gjaldt bruk av omformer til en TV. FTU-vedtak nr. 120/1988. Sistnevte gjaldt bruk av sengetøy. I alle sakene ble angreretten ansett å være i behold. I RG. 1976 s. 545 uttales det at kjøper ikke trenger å avstå fra envher bruk av salgsgjenstanden, bare den brukes på forsvarlig måte. Alle disse avgjørelsene kommer fra tiden før den nye angrerettloven trådde i kraft. Før angrerettloven trådde i kraft hadde vi angrefristloven. Den nye loven har utvidet kjøpers rettigheter i forhold til den tidligere loven på dette området, avgjørelsene har dermed fredeles betydning. Det kan videre legges til at dette spørsmålet sjelden kommer opp for domstolene i Norge. Forbrukertvistutvalget behandler de fleste sakene og selger pleier å godta avgjørelsene som kommer derfra. Etter lov av 28. april 1978 nr. 18 §11, 3 ledd har et vedtak fra FTU samme virkning som en herreds- eller byrett dersom den ikke blir bragt inn for herreds- eller byrett. Avgjørelser derfra har følgelig stor rettskildemessig vekt. Slik er loven. Dette hinder selvfølgelig ikke at kjøper kan gå med på en redusert tilbakebetalig dersom han føler for det. Nødt til dette er han derimot ikke. Hvordan Databutikken greier å hevde at det nevte SCSI-kortet ikke er i vesentlig samme stand og menge skjønner jeg derfor ikke. Det er ikke snakk om noe mer enn noen merker etter en skrue. Mitt råd til Lupus blir da naturlig nok at han må kjempe for sine rettigheter og i værste fall ta saken til FTU. Helt tilslutt vil jeg bare få legge til at jeg ikke sjekker forumet så altfor ofte, spørsmål som stilles til meg vil det dermed kunne ta litt tid før jeg får svart på. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Quote: DataButikken.com skrev (2002-01-22 22:12):Syftet med att produkten skall vara i väsentligen oförändrat skick är givetvis att det säljande företaget skall kunna låta produkten återgå till normal försäljning. Feil. Det er ikke noe krav i angrerettloven om at selger skal kunne selge produktet som nytt. Produkter det er angret på vil typisk passe godt til et B-varesalg el. Man kan også opplyse til kjøper om at produktet er brukt. Quote: Rimligt? Antagligen inte. Hva partene synes er rimelig er irrelevant her. Stortinget har vedtatt generelle regler som kan synes rimelige i enkelte tilfeller, og urimelige i andre tilfeller. Få lover vil alltid være rimelige for alle parter; de fleste lover kan få uheldige utslag i spesielle tilfeller. Quote: Skulle DU acceptera att få ett hovedkort som du trott var helt nytt som bär tydliga tecken på att vara använt, skadat och begagnat? Nei. Derfor blir det feil om dere forsøker å selge produktene som nye. Quote: Primärt syfte: Produkten skall se ut i stort sett som ny.Sekundärt syfte: Det säljande företaget skall kunna låta produkten återgå till normal försäljning. Begge deler vil være momenter i en konkret helhetsvurdering, der spørsmålet er om produktet er levert tilbake i vesentlig stand og mengde. Med mindre det foreligger spesielle forhold, vil man normalt kunne angre selv om ingen av disse momentene er tilfredsstilt. MLW Lenke til kommentar
Lupus Skrevet 24. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2002 1. Jeg hadde ingen mulighet til å vite at kortet ikke kom til å passe i min pc, har hørt med andre som har samme oppsett som meg og der virker det. 2.Det å måttepasse på å ikke skru fast ting man kjøper i tilfelle det ikke virker er helt idiotisk, synes nå jeg. Hvordan får jeg kontakt med FTU? Lenke til kommentar
shahin Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Skjønner ikke "skruemerke-problemet" her. En SCSI kontroller har 1 skruehull. Hvordan kan det bli et merke etter en skrue? (snakker om godt synlig skade nå) Jeg har skrudd pci kort inn og ut 60 ganger minst uten at enheten har fått noen merker (Asus Geforce2gts f.eks., eller sb128pci) Og hva har et merke på "metallsaken" å si? Hele meningen med den er å holde kortet på plass. Databutikken kan selge kortet for 100kr mindre og mange vil fortsatt velge å kjøpe det. Databutikken hadde tapt 100kr ved å gjøre dette, men nå taper de jo minst 100.000kr ved at folk får vite hva slags elendig service de har! Jeg får en pakke fra databutikken i morgen (etter over 1 uke ventetid, fikk beskjed om at alt var leveringsklart når jeg bestilte). Denne pakken skal jeg returnere for jeg har tenkt litt over hva slags mareritt som kan oppstå hvis jeg en dag blir nødt til å returnere noe av det jeg har kjøpt. Betaler heller 110% pris men får bra service. Jeg skjønner heller ikke hvordan HW.no kan gi databutikken best i test. For pris har ingenting å si når de leverer pakker 1-3 uker etter bestilling, ikke svarer på henvendelser og rett og slett driter i de gjeldende lovene og lager sine egne. [ Denne Melding var redigert av: shahin på 2002-01-25 03:26 ] Lenke til kommentar
betman Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Quote: Jeg får en pakke fra databutikken i morgen (etter over 1 uke ventetid, fikk beskjed om at alt var leveringsklart når jeg bestilte). Denne pakken skal jeg returnere for jeg har tenkt litt over hva slags mareritt som kan oppstå hvis jeg en dag blir nødt til å returnere noe av det jeg har kjøpt. Betaler heller 110% pris men får bra service.Jeg skjønner heller ikke hvordan HW.no kan gi databutikken best i test. For pris har ingenting å si når de leverer pakker 1-3 uker etter bestilling, ikke svarer på henvendelser og rett og slett driter i de gjeldende lovene og lager sine egne.[ Denne Melding var redigert av: shahin på 2002-01-25 03:26 ] HW.no vurderer ikke den beste webshopen, men den billigste. Se bare på hvor http://www.databutikken.com/no/ fokuserer på dette på sin førsteside. Det betyr jo også at databutikkene legger stor vekt på HW.no sine undersøkelser, og fokuserer deretter. Tror det er mange med meg som skulle ønske en best-i-test-totalvurdering i tillegg. Hva med å legge ut skjemaer som leserne kan fylle ut: ett ved bestilling + ett skjema for returer el. Så kan HW.no lage statistikker ut av dette. Er sikker på at Webshoppene er interresert i flest mulig fornøyde kunder. For mitt vedkomende vil jeg si at god service teller mere enn noen få hundrelapper. Lenke til kommentar
FunC Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Lover er egentlig veldig fleksible, og kan bøyes etter alles part bare man kan "snakke" for seg. Feks, Hvis en mann står på ei bru og hobber ned forran bilen din når du kjører under, kan du bli dømt for dette ettersom du skal kjøre etter forholdene osv. Men det er klart at databutikken driter seg ut hvis de holder fast med det de har sagt. De må som sagt forholde seg til angrefristloven, men hvis de nekter på å forholde seg til denne pga disse skrumerkene (som er et av de tåpligste påstandene jeg har hørt) vil de nok tape mer på det enn de tjener. Nei tolk loven til forbrukerens beste og alt er vel :smile: Lenke til kommentar
thoering Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Bare en liten kommentar når det gjelder små merker på varen, og returrett: Jeg returnerte et Abit KG7-RAID til komplett, ca 3 uker etter jeg mottok det. Det var FULLT av merker rundt socketen etter klønete og gjentatt montering av ribbe. Tydelig merket... Men jeg fikk da tilbake full pris fra komplett, uten noen sånne irriterende motargumenter. Databutikken er trege til å levere, og tydeligvis veldig dårlige på kundeservice! Finnes mange norske shoper med mye bedre service og leveringstid! Databutikken har riktignok bra priser på enkelte varer, men jeg synes personlig likevel at det ikke veier opp for deres behandling av kunder i visse tilfeller! mvh Lenke til kommentar
Rolfo Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Forbrukertvistutvalget: Postboks 8154 Dep 0033 Oslo Strandvn. 35 1324 Lysaker Telefon: 67 59 96 00 Telefax: 67 59 96 95 Det kan sikkert være gunstig å kjøre på gjennom Forbrukerrådet først. Sjekk mer ut på http://www.forbrukerradet.no/har_du_en_klage/ For at du skal kunne kjøre inn saken for FTU kreves det at partene ikke kommer til enighet. Uansett, titt litt rundt. Det kan jo også hende at Databutikken tar til fornuften etter de siste innleggene i denne saken. --- Rolfo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå