Lupus Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 For noen dager siden fikk jeg et scsi i posten av databutikken.com. Dette viste seg å ikke fungere i min pc og jeg ville ha pengene igjen, men fyren på databutikken.com sier at de ikke tar tilbake varer som har blitt prøvd.. hva sier dere? Lenke til kommentar
DigitalOverride Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Du har 14 dagers FULL returrett, uten spørsmål, og dette vet databutikken GODT. Har selv returnert en RAM brikke jeg ikke trengte helt smertefritt. Så, stå på ditt... Jeg foreslår at du tar en kikk på f.eks. komplett.no's returskjema. Der står det litt om returloven, etc. Databutikken tar nok til vettet etter hvert. Sørgelig at det skaper problemer, synes selv at butikken er kjempegrei. Lykke til :wink: Lenke til kommentar
Lupus Skrevet 22. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2002 Her er svaret jeg fikk da jeg skrev at jeg hadde full returrett: Hei! Om du väljer att skruva fast någon vara så att märke uppstår på något sätt så er angrerätten förbrukad.... Om du däremot väljer att sätta i kortet utan att skruva fast det så er det inga problem.... Jag kan fortfarande ta det i retur men då får du vara beredd på avdrag på priset med 20%.... Mvh Tony /DB Jeg blir irritert over mindre. Lenke til kommentar
Preben_Bruun Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Databutikken har forsåvidt rett til dette, da det lett kan oppstå skruemerker i produktene når de brukes, og det da ikke vil være mulig å selge varen til fullpris. Så lenge varen ikke kan leveres tilbake i vesentlig samme stand som du mottok den (uten skruemerker) kan du få pengene tilbake. Lenke til kommentar
Lupus Skrevet 22. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2002 Hmm... Er det noen måte å få vekk merkene på da? Kanskje pusse litt med planslipings papir... :smile: Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Er det ikke angrefrist på ting man bestiller på internet? Er det det så har du vel 10 dagers angrefrist om jeg ikke husker helt feil. Da skulle det vel ikke være noe problem? Lenke til kommentar
Lupus Skrevet 22. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2002 Vel, nå sier han at jeg kan sende det i retur, men får 20 % mindre tilbake. Hvis jeg sender det i retur og krever penger tilbake, får jeg da tilbake portoen og fraktskostnader? Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Quote: On 2002-01-22 16:02, Dumbo skrev:Er det ikke angrefrist på ting man bestiller på internet? Er det det så har du vel 10 dagers angrefrist om jeg ikke husker helt feil. Da skulle det vel ikke være noe problem? Jo , det har du!!! Vet ikke helt hvis du har brukt varen da... Men hvis Databutikke hadde hatt bra service (noen mener de har det), skulle du jo fått pengene igjen synnes jeg.. Lenke til kommentar
Preben_Bruun Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Quote: On 2002-01-22 16:15, Lupus skrev:Vel, nå sier han at jeg kan sende det i retur, men får 20 % mindre tilbake. Hvis jeg sender det i retur og krever penger tilbake, får jeg da tilbake portoen og fraktskostnader? Du må selv dekke fraktkostnadene for returen, og ettersom du har brukt varen så har du heller ikke noen angrefrist ettersom det er synlig brukt. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 hva med å bytte korte til et som funker da?..trenger du plutselig ikke SCSI korte alikavel..siden du bestilte det liksom?? AKIRA Lenke til kommentar
Dumbo Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Hvis Angrefristloven gjelder i dette til fellet så har du rett til å returnere varen inne 10 dager (Angrefristlovens § 3). Når du mottok varen skal du også ha fått med et ferdig utfylt angrefrist skjema. Hvis du ikke har fått dette så har du 3 måneders angrefrist (Angrefristlovens § 3 siste avsnitt). Hvis du skulle klage så er selgeren pliktet til å gi tilbake det han har fått av deg (betaling). Dette gjelder bare viss varen ikke er ødelagt eller noe av den slags (Angrefristlovens § 5). Nå er jeg ikke helt sikker på dette så jeg ville hørt med noen andre først. Tror det er slik. Lenke til kommentar
Rolfo Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Nuvel... Her gjelder full angrerett. At en kort har fått er par ripemerker etter en skrue har intet å si. Varen er fremdeles i vesentlig samme stand og mengde. Legg merke til vesentlig. Det betyr at varen ikke trenger å være i samme stand, men nesten. En annen ting er at det sentrale med et SCSI kort er ikke om det er en ripe eller to etter en skrue, men at det kan kontrollere et antall SCSI-enheter. For å pirke litt til. Den aktuelle loven heter angrerettloven. Les mer om denne på http://www.hardware.no/guider/juss/index14.html --- Rolfo [ Denne Melding var redigert av: Rolfo på 2002-01-22 16:54 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Det kan jo ikke forventes å ha returrett (med full tilbakebetaling) på en vare som er vesentlig brukt eller ødelagt. F.eks. et hovedkort som har skruvemerker, flashet bios eller andre feil laget av bruker. Normal sunn fornuft må man ha! Lenke til kommentar
Rolfo Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Quote: On 2002-01-22 16:52, borre skrev:Det kan jo ikke forventes å ha returrett (med full tilbakebetaling) på en vare som er vesentlig brukt eller ødelagt. F.eks. et hovedkort som har skruvemerker, flashet bios eller andre feil laget av bruker.Normal sunn fornuft må man ha! Hmmm... dersom den var myntet på meg: Det har jeg vel heller ikke skrevet. Jeg skrev i vesentlig samme stand og mengde. Dersom man man har et par skrumerker på et kort vil dette typisk falle inn under loven. Som tidligere nevt vil ikke et par riper på et kort som står inne i en datamaskin ha noe å si for ytelsen på kortet. For all del. Du står fritt til å mene at lovgiver ikke har normal sunn fornuft, men jeg for min holder meg til det lovgiver har bestemt. --- Rolfo Lenke til kommentar
BBC Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Quote: On 2002-01-22 16:58, Rolfo skrev: Quote: On 2002-01-22 16:52, borre skrev: Det kan jo ikke forventes å ha returrett (med full tilbakebetaling) på en vare som er vesentlig brukt eller ødelagt. F.eks. et hovedkort som har skruvemerker, flashet bios eller andre feil laget av bruker. Normal sunn fornuft må man ha! Hmmm... dersom den var myntet på meg: Det har jeg vel heller ikke skrevet. Jeg skrev i vesentlig samme stand og mengde. Dersom man man har et par skrumerker på et kort vil dette typisk falle inn under loven. Som tidligere nevt vil ikke et par riper på et kort som står inne i en datamaskin ha noe å si for ytelsen på kortet. For all del. Du står fritt til å mene at lovgiver ikke har normal sunn fornuft, men jeg for min holder meg til det lovgiver har bestemt. Neida... Den var en generell kommentar. Legg merke til at jeg bruker ordet "vesentlig". Selv om ikke alle benytter "vesentlig" likt, så vil vel de fleste har en tilnærmet lik oppfattelse av hva som skal være rett? Jeg skriver raskt, men jeg leser ikke ett innlegg og svarer det neste minuttet :smile: Lenke til kommentar
DataButikken.com Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Det skrivs många inlägg om den s.k ångerrätten (Angrerett) och vad denna egentligen går ut på. Tyvärr är det så att det finns _tolkningar_ av denna lag på diverse sidor - tolkningar som på en del punkter är direkt felaktiga. Det enda rätta är att läsa själva lagtexten och vad som står i den för att man skall kunna se exakt vad det står och vad syftet med den är. Då vi säljer i både Sverige, Norge och Danmark och endast på distans (via Internet) krävs det givetvis av oss att vi är väl förtrogna med respektive lands lagar och inom detta område är vi också mycket väl pålästa och har även stor erfarenhet av. När vi säljer till kunder i Norge är det givetvis norsk lag som gäller - detta pga att vi har ett norskt bolag förutom ett svenskt. I Sverige finns det en motsvarighet till den norska lagen om "Angrerett", den heter "Distansavtalslagen" på svenska. I stort är det samma regler som gäller - men det finns vissa skillnader, på en del punkter är t ex den norska lagen strängare än den svenska, på andra punkter tvärtom. När det gäller att ångra ett köp är dock den svenska och norska lagen tämligen lika. I den norska lagen står det t ex att om kund ångrar ett köp och vill ha pengarna tillbaka måste produkten vara i väsentligen oförändrat skick. Det står inget om vilket typ av produkt det gäller - därav denna formulering. Anledningen till detta är givetvis att en viss typ av produkt t ex kan anses vara väsentligen oförändrad om man använt det, andra produkter kan absolut inte anses vara väsentligen oförändrade om de använts. Syftet med att produkten skall vara i väsentligen oförändrat skick är givetvis att det säljande företaget skall kunna låta produkten återgå till normal försäljning. Låt oss ta några exempel: Kund1 köper en bok (pocket) på nätet. Kund1 får hem boken och bläddrar lite i den, men ser till sin stora förvåning att detta inte var den bok han/hon trodde det var. Kund1 begär ångerrätt på boken. Vad är då troligt att det säljande företaget gör? 1. Ser inga problem med det utan köper boken åter. eller: 2. Hävdar att det ej är möjligt att ångra köpet pga att det syns att boken varit använd, kanske omslaget blivit bockat som det lätt blir på pocket-böcker. Låt oss anta att det säljande företaget väljer Alternativ 1: Boken tas in i lager igen. En annan kund (Kund2) köper boken och får den hemskickad. Kund2 ser att boken varit använd och vill ångra köpet. Kund2 vill inte ha någon begagnad bok. Är detta rimligt? Är det troligt att ett företag som säljer böcker skulle köpa tillbaka boken från Kund1 från första början? Nej, antagligen inte. Alternativ 2 är givetvis det mest troliga och också mest logiska. Låt oss ta ett annat exempel - nu PC-relaterat: Kund1 köper ett hovedkort, monterar det i sin PC men märker sedan att den processor Kund1 har sedan innan inte passar på det där hovedkortet. Kund1 begär att få ångra köpet. Rimligt? Antagligen inte. Vad skulle nästa kund (Kund2) som i så fall får detta kort när han/hon beställer det säga om han/hon får hem ett kort som denne ser varit monterat innan och är begagnat? Denna kund (Kund2) skulle antagligen inte acceptera det och skälla på företaget och begära pengarna tillbaka. Skulle DU acceptera att få ett hovedkort som du trott var helt nytt som bär tydliga tecken på att vara använt, skadat och begagnat? Vad är rimligt och logiskt här? Som lagen säger - produkten skall vara i väsentligen oförändrat skick. Primärt syfte: Produkten skall se ut i stort sett som ny. Sekundärt syfte: Det säljande företaget skall kunna låta produkten återgå till normal försäljning. Alltså - en produkt som visar tydliga tecken på att vara använd, t ex uppbruten och skadad originalkartong, skador på själva produkten efter en montering, icke synliga förslitningsskador på t ex rörliga delar etc. etc. - en sådan produkt kan inte anses vara väsentligen oförändrad, därav hävdar vi att ångerrätt gäller inte heller i detta fall då produkten bär tydliga och synliga skador efter att kund "provat" den. Än en gång återgår vi till exemplet ovan och ställer den viktiga frågan: Skulle DU acceptera att få ett hovedkort som du trott var helt nytt som bär tydliga tecken på att vara använt, skadat och begagnat? Quote: On 2002-01-22 15:52, Preben_Bruun skrev:Databutikken har forsåvidt rett til dette, da det lett kan oppstå skruemerker i produktene når de brukes, og det da ikke vil være mulig å selge varen til fullpris.Så lenge varen ikke kan leveres tilbake i vesentlig samme stand som du mottok den (uten skruemerker) kan du få pengene tilbake. Lenke til kommentar
Preben_Bruun Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Databutikken: Godt svart!! Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Positivt at Databutikken engasjerer seg her, stort pluss. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Databutikken.com har jo et ganske "fornuftig" svar, sier seg jo selv at ingen vil kjøpe "second hand" (Hvis det ikke er snakk om avslag i pris osv). Så her er det snakk om hva dere selv vil gjøre. Skal dere være stae, og kun tape (sannsynligvis) Enda flere kunder. Eller skal dere da være litt imøtekommende, og kanskje tape noen hundrelapper (vet ikke hvor mye varen er verdt). Poenget mitt er det at hvis dere fortsetter med denne formen for politikk (det er jo flere klager på dere på forumet), så vil ingen kjøpe av dere mer. Jeg vil aldri kjøpe av dere, i frykt for at skulle noe være galt, kanskje jeg ikke vil ha tingen(e) allikevel osv. For å legge fram et lite eksempel. For et par mnd siden, så bestilte jeg utstyr ifra komplett.no (var da msi ru kortet kom). Kjøpte en amd xp1800, 512mb ddr og hk. kosta vel rundt 5000,-. Jeg fikk det aldri til å funge skikkelig (delene var prøvd). Så jeg ringte like greit til support. Spurte på en orntlig måte (det funker alltid best) Om jeg kunne bytte hele skiten (hadde allerede hatt et defekt hk og cpu da). Fikk til svar at jeg skulle få beskjed dagen etter, der dette da ville bli solgt som "demo" utstyr, så supporten kunne ikke si ja, de måtte snakke med sjefen. Enden på visa var at jeg reiste til Sandefjord, leverte delene på lageret, og 3 dager etter så satt jeg med en 1,9ghz p4, nytt hk osv. uten at jeg tapte noe på de brukte delene (betalte selvfølgelig det p4 systemet kostet mer). De tapte penger, men beholder kunder. Så databutikken.com, dere har kanskje rett, men hva dere tjener på dette er en annen sak. Sier bare litt om hvor elendig kundeservice dere har iforhold til f.eks da komplett (jeg har mange erfaringer). Ser ikke poenget jeg :smile: Noen skarve lapper. _________________ Asus P4T-E 1,9Ghz P4 256mb Rambus 45gb x 2 Ibm Gxp75 Elsa Gladiac Gf2 Ultra 64mb Sb Live! Enlight Fileserver Tower + no stæsj [ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-01-22 22:47 ] [ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-01-22 22:49 ] [ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-01-22 22:50 ] Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 "Kortet viste seg å ikke fungere i min pc", er vel noe du kunne ha funnet ut på forhånd det da?? Er vel å dra den litt langt når du krever at butikken skal ordne opp for deg når du ikke får ting til å fungere, hadde du kontaktet supporten kunne de sikkert hjelpe deg til å få kortet til å fungere i pc din. Angrer du kjøpet, blir saken annerledes, men da hadde du jo ikke trengt å pakke den opp engang. Klart du skal dekke litt av tapet butikken får på å måtte selge det brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå