Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

plagsom utleier: går inn i leiligheten uten samtykke og lager "egne" regler

Centuss

Anbefalte innlegg

Når det gjelder låsen eg nevnte tidligere så er det en slik eg mente. Dette er en lås som du putter inn i låsen som igjen fører til at du har kontrollen på hvem som kan ha adgang til selve "boarealet".

Og når huseier nevner dette så henviser du ganske enkelt til husleieloven §5-6.

Jeg vil IKKE anbefale at man tar i bruk en slik lås eller en annen lås som huseier ikke har nøkkel til når man ikke er hjemme, pga. denne setningen i §5-6:

Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren
Huseier skal ha muligheten til å ta seg inn i nødsfall som f.eks. akutte vannlekkasjer etc. Dersom man bruker sikkerhetslås når man er hjemme og har mulighet til å åpne, vil det derimot være uproblematisk, men da vil en krok eller sikkerhetslenke være mer praktisk.

Løsningen må være at man høflig informerer om at husleieloven sier at husverten ikke har adgang til leiligheten uten å avtale dette med leietakeren i rimelig tid, unntatt i nødstilfelle. Om det viser seg at de fortsatt ikke respekterer dette, kan man vurdere anmeldelse. Eller å flytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
edit. Du kan forresten anmelde de til politiet om de låser seg inn i leiligheten uten leietager sin viten eller samtykke. Det er strengt ulovlig.

Det der var fryktelig unyansert. Det kan være ulovlig, og det er uansett brudd på husleieloven og ikke straffeloven, altså heller ingen politisak. Hovedregelen er at eieren kan gjøre som han/hun vil med sin eiendom. Loven oppstiller ikke noe krav om samtykke, kun forhåndsvarsel, og selv dette kan forbigås hvis det er prekært. En leietaker er ikke en eier. Man har en bruksavtale til annen manns eiendom.

Lenke til kommentar

Ja men i helvete da ! det betyr jo ikke at Huseieren kan gjøre som han vil ! Den utleide eiendommen er fortsatt leiers eiendom ( alt av private saker som måtte være der) og en huseier har med å varsle leietager før han skal inn i evt utleie område . Slik kalles normalfolkeskikk å høflighet

Ikke rart mange utleiere blir overfalt eller banket opp. Tar seg friheten til å snike rundt i leietagers eiendeler eller stjele småting av verdier. Faktisk er noen så ekstreme at de ikke har annet å finne på en å spionere i vindusgardinen på leietageren. Eller står å lytter i sponveggen å runker til at du har kjæresten på besøk.

Nei fyfaen, slike folk fortjener så jævlig med juling

Lenke til kommentar
Ja men i helvete da ! det betyr jo ikke at Huseieren kan gjøre som han vil ! Den utleide eiendommen er fortsatt leiers eiendom ( alt av private saker som måtte være der) og en huseier har med å varsle leietager før han skal inn i evt utleie område . Slik kalles normalfolkeskikk å høflighet

Fordi man leier en leilighet så betyr det ikke at det er leietakers eiendom.

Lenke til kommentar
Når det gjelder låsen eg nevnte tidligere så er det en slik eg mente. Dette er en lås som du putter inn i låsen som igjen fører til at du har kontrollen på hvem som kan ha adgang til selve "boarealet".

Og når huseier nevner dette så henviser du ganske enkelt til husleieloven §5-6.

Det er bare å kjøpe en sånn "knus glasset"-boks for nøkler og plassere denne med ekstranøkkel i ved siden av døra. Da har utleier tilgang til leiligheten i nødstilfeller, samtidig som det er en god barriere mot at utleier tar seg til rette.

Jeg regner med at døra inn til leiligheten ligger inne i huset, slik at den nye låsen ikke skal beskytte mot innbrudd, kun mot nysgjerrig utleier.

Lenke til kommentar

Fordi man leier en leilighet så betyr det ikke at det er leietakers eiendom.

Joda , men det er ikke et synonym for "JEG KAN GJØRE SOM JEG VIL" i leietagers areal ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

hadde jeg vært dere så hadde jeg flyttet pronto. dette er noe de alltid kommer til å gjøre og vil nok aldri holde opp med det desverre :( har bod slike selv og vet hvor ufattelig kjipt slikt er

Lenke til kommentar
Det er bare å kjøpe en sånn "knus glasset"-boks for nøkler og plassere denne med ekstranøkkel i ved siden av døra. Da har utleier tilgang til leiligheten i nødstilfeller, samtidig som det er en god barriere mot at utleier tar seg til rette.
Haha, en sånn boks hadde jo rett og slett vært genial. Særlig hvis man inkluderer en liste med hva som er godkjent nødsfall, sitert fra husleieloven, med referanse. :wee:

@Raude: Hva huseier kan og ikke kan tror jeg det er svart ganske greit på tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

I noenlunde samme situasjon bestilte jeg alarm fra alarmselskap.

Eier ble ganske forbauset når ulingen startet, og forsvant fra området før vaktselskapet ankom. Vi så han bak gardinene når vi kom hjem litt seinere. Det ble siste gangen.

Anså dette som en bedre løsning enn å anklage huseier for inntrenging på området jeg disponerte. Hadde han behov for å komme inn kan dette meldes på forhånd, eller i ettertid. Ingen problem, men jeg viste NÅR han evt hadde vært på besøk. Privatliv.

Til slutt flytta vi. Slike huseiere blir aldri bedre...

Lenke til kommentar

Hahaha, jeg ser det for meg. :D Jeg regner med du fakturerte ham for utryknignen? :wee:

Hvordan går det forresten, trådstarter? Om du og vil prøve en alarmløsning, kan du jo vurdere å bruke 80kr på noe slik. Sikkerheten er neppe allverden, men gøy kan det jo være likevel.

Lenke til kommentar

Jo hei igjen godtfolk!

Sålangt har det dessverre ikke skjedd mye. Vi har begynt å bli flinkere å låse døren inn til stua, og en av to persienner er noen ganger i bruk, dette for at det ikke skal se mistenkelig ut. Det er strengt tatt ikke mye vi har av valg framover nå, da det er uaktuelt å flytte ut, og det er neppe interessant og begynne å yppe med presten for tiden da vi er i en litt dyster periode.

Må også forlov å takke for alle gode forslag og henvisning til lover. Dette er kanskje noe vi ikke benytter oss av nå, men som vil komme oss til nytte når tiden er klar!

Endret av Centuss
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Høres fornuftig ut NgZ. Ved å gi blanke i persienne-regelen og kjøpe den låsen dere linker til tror jeg mye blir løst uten papirer. Dessverre har jeg en mistanke om at det vil komme enda mer trøbbel etter dette. Når vi endelig hinter til privatliv, blir de kanskje bare enda mer nysgjerrige, og da antar jeg det gjenstår en samtale mellom hun som leietaker og utleierne, og hvor dette igjen fører er jeg heller usikker på. Det er vanskelig å si hva de kommer til å si/gjøre, de er litt uforutsigbare. Kan de be hun flytte ut uten noen spesiell grunn eller må det være brudd på lover/kontrakt?

Edit: Beklager at jeg roter veldig mellom "vi" og "hun". Det er egentlig hun som bor og leier leiligheten, men jeg som skriver for henne og er delvis med i saken.

Linken til låsen er endret siden du skrev innlegget og jeg er nysgjerig på hvordan den ser ut. Kan du finne den igjen og linke på nytt? takk :-)

Lenke til kommentar

En sånn som dette tenker jeg?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=135862307

314069_X_2009-02-06_075520_405.jpg

ah du slo meg til det, bruker en sånn selv og den virker bra.

Har selv hatt 2 forskjellige utleiere som har vært å lurket rundt, den siste vart litt sur når han først så at jeg brukte den men har hittil ikke sagt noe om det.

Et lite tips for sikkerhets skyld min har 2 ganger gått i vranglås (på 4 år da) så kan anbefale å ha en binders på nøkkelknippet i tilfelle som du bare retter ut og kjører den hele veien inn og ut en gang så skal den være i orden igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...