Centuss Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Hei! Jeg har en kjæreste som leier hos en svært troende familie. Her er det hele kjelleretasjen som leies ut til hennes disposisjon hvor hun har gått med på å dele det ene rommet, på en måte som en bod. Det startet tidlig da første problem dukket opp. Etter ca. en uke etter innflyttelsen spør de om det er greit om fryseren får lov å stå i gangen en uke, ettersom de skulle legge nytt gulv i overetasjen. Kjæresten ville virke hyggelig, og siden hun nettopp hadde flyttet inn følte hun at det rette ville være å si ja. Vil også legge til at for at de skal komme til boden som de deler, må de gå igjennom gangen hennes, og det er her fryseren de vil skal stå. Problemet er at nå, etter ca. 1 års tid står fortsatt fryseren på samme sted. Her trasker de ut og inn og legger matvarer i fryseren, uten å ringe på eller noe som helst. Det andre problemet er at hun heller ikke får lov å ha flere husdyr en 1. I leiekontrakten står det at husdyr er tillatt, og antall er ikke spesifisert. Nå har hun allerede en katt som venter kattunger, og dette fortalte hun til utleier. Deretter fikk hun beskjed om at disse katteungene måtte avlives med engang. Har de lov å si dette? Det neste problemet er at de snoker i leiligheten hennes! Hvert eneste familiemedlem som bor i overetasjen (5 stk.) har sin egen nøkkel til leiligheten hennes, hvorfor vet jeg ikke. Det hender ofte at de går inn å flytter sofaen 10 cm lengere vekk fra ovnen, tar kattemat, eller stilt ned termostaten. Det har også hendt hvor hun starter sent på skolen, og hvor de har har sneket seg inn mens hun nettopp har kommet seg ut av badet, så at de er inne i leiligheten når hun egentlig ikke er hjemme er et faktum. Dessuten er det mange regler familien har laget "on the go". Hun får ikke lov å ha mer enn 3 på besøk etter klokken 23. Vinduene får ikke være åpne på sommeren, og all varme må være helt avskrudd. Persiennene får heller ikke lov å være nede, og hun må kle på seg på badet. Dette på grunn av at de har innsyn til stua hvis de skal fra garasje til inngangen, men får fortsatt ikke lov å dra ned persiennene. Nå har hun gjentatte ganger prøvd å diskutere med de om disse tingene, men de nekter å ta til seg argumentene hennes, og bruker deres holdninger og verdier som kristne som fundament for diskusjonen. Så nå lurer vi begge litt på hva vi skal gjøre. Vi har veldig lyst til å kjøre hardt mot hardt, ved å for eksempel sette opp snubletråder osv. men vi er ikke helt sikre på hva som hadde vært best med tanke på å få bort disse rare og irriterende reglene. Derfor søker vi gode og interessante råd hos dere her på diskusjon. Alle tips taes imot med takk ! I skrivende stund har vi lagt fram et playboy blad på stuebordet med et par nakenmodeller på sidene. Dette rett og slett for å se om de fortsatt snoker. Jeg legger ved en liten tegning av selve leiligheten med deres fryser og den delte boden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Utleier må få seg oppdatering på gjeldende lover og regler. Om dere ikke gjør det så vil neste leietaker ha samme problemer som dere, og det er sikkert noen før dere som har opplevd det samme. Utleie av leilighet, hus eller husrom er regulert etter husleieloven. Det er denne som bestemmer hva som er lov eller ikke i sammen med kontrakten som er skrevet. Merk at det kan ikke avtales vilkår/regler/o.l som er dårligere enn det som er spesifisert i lovverket. Man kan avtale bedre, men ikke dårligere. Når det gjelder huseiers adgang til husrommet så er dette beskrevet i husleieloven §5-6. Problemet dere vil møte på her er boden. Selv om dere har avtalt å dele denne så må huseier ha adgang til leiligheten for å nå denne. Eg mener det ikke er akseptabelt å ha det slik, men dere burde diskutere dette med huseier om det finnes andre muligheter for at de kan ha bod et annet sted. Et alternativ er å gjøre tiltak slik at gangen er en del av fellesarealet. Ut av tegningen så bør dette la seg gjøre men leiligheten kan naturligvis virke noe mindre. Om dette gjøres til fellesareal så bør naturligvis også leien reduseres. Ut over dette kan ikke huseier eller familie ta seg inn i leiligheten uten deres samtykke eller av forhold som er spesifisert i lovverket(§5-6). Hva med å låse døren til gangen? Dersom det er av den enkle typen låser så kan man få kjøpt en type sylinder som man setter inn i denne igjen slik at huseiers nøkkel ikke passer lenger. Beskriv hva du trenger på en vanlig jernvare så har de det der. Når det gjelder regler og slikt innenfor husets fire vegger så kan ikke huseier bestemme slike ting ut av eget forgodtbefinnende. Antall personer, lufting, gardiner, persienner osv bestemmer dere helt selv. Naturligvis så lenge dette enten ikke bråker mer enn hva som er vanlig, ødelegger leiligheten eller tilsvarende. Så om dere vil kle på dere på soverommet eller stua så gjør dere det. Husdyr er en annen ting. Det står ikke noe spesifikt i loven angående husdyr, men om du søker om dette på nettet(og i forumet her) så finnes det mye informasjon rundt emnet. Generelt sett så kan man si at huseier ikke kan nekte leietaker husdyr med mindre det er en god grunn for dette(allergi for eks) eller det å ha husdyr går ut over leiligheten. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Takker mye for seriøst svar! Vi synes at det er greit at boden er et fellesariale. Derimot det som virkelig er problemet er at utleier utnytter tilitten de har til hverandre som utleier og leietaker. Kommunikasjonen er veldig god. Det skjer at hun blir invitert til middag, at de slipper ut katten hvis hun sender melding og ønsker dette, og hvis hun behøver transport til et eller annet sted. Det virker som familien bryr seg for mye om henne, noe hun ikke ønsker i det heletatt. Hun fyller snart 18 hvis det skulle ha noe å si. Det vi synes er vanskelig er å slå foten ned og prøve å si at vi ikke aksepterer alle disse reglene. De er kristne, og de nærmest truer henne om at hvis hun ikke følger reglene dems, så blir hun kastet ut. Hvordan skal man gå fram mot en sånn familie og snakke om sånt? Det virker som de ikke ønsker å høre på hva hun har å si! Inntrykket jeg har fått er på en måte som "vi lager reglene, du skal være glad du får bo her!". På en annen side betaler hun faktisk husleien til fast tid hver måned som er på 5000 kroner, dette inkludert strøm og vann. Virkelig depirmerende og irriterende slik situasjonen er nå. Hva ville du/dere gjort? Lenke til kommentar
.V. Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Med mindre dere er totalt avhengige av leiligheten og ikke har anledning til å flytte, så konfronter utleier. Gjerne se etter alternative leiligheter slik at dere har et alternativ om situasjonen ikke blir bedre. Si klart ifra til utleier at det er helt uakseptabelt at de snoker i leiligheten, og at de får holde seg til leieavtalen. Jeg ser det er en dør mellom rommet med fryseren og resten av leiligheten, er det mulig å låse denne, eventuelt få satt på en skikkelig lås? Usikker på om du kan kreve at utleier betaler for en lås der, men det er verdt et forsøk om de ikke kan holde seg unna. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Helt riktig at det er en dør fra gang og inn i stuen. Denne har hun begynt å låse, men dessverre er det en simpel lås som kan dirkes opp med en skrutrekker hvis nødvendig, og jeg er temmelig sikker på at de har en slik nøkkel som passer oppe hos dem. Dermed blir låsen mer symbolsk enn det den egentlig er til. De holder seg kanskje unna noen uker framover, men begynner sikkert å snoke igjen av nysgjerrighet siden hun har begynt å låse. Har hun lov å sette opp en egen lås her som bare hun har nøkkel til? Lenke til kommentar
formann Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Helt riktig at det er en dør fra gang og inn i stuen. Denne har hun begynt å låse, men dessverre er det en simpel lås som kan dirkes opp med en skrutrekker hvis nødvendig, og jeg er temmelig sikker på at de har en slik nøkkel som passer oppe hos dem. Dermed blir låsen mer symbolsk enn det den egentlig er til. De holder seg kanskje unna noen uker framover, men begynner sikkert å snoke igjen av nysgjerrighet siden hun har begynt å låse. Har hun lov å sette opp en egen lås her som bare hun har nøkkel til? En lås som hun helt klart har lov til å installere er en type lås som bare settes inn i den eksisterende låsen. I innerdører er det god plass i låsen, så det er laget en tynn sak som settes inn etter at døren er låst med den vanlige skrutrekkervenlige låsen. Denne hindrer at man får stukket inn nøkkel eller skrutrekker. Det er rett og slett en plugg med nøkkel. Jeg har googlet i 30min både på norsk og engelsk uten at jeg har funnet den, så det kan være at den har et veldig merkelig navn. Det er ihvertfall helt klart at den er mye mindre vanlig en jeg først trodde. Om du spør hos en låssmed skulle jeg tro at de vet hva du snakker om. Når det gjelder de kristne verdiene som er nevt så gjelder de kun så lenge de selv har noe å tjene på det. Den gode bok blir tynnere og tynnere blandt norges troende. De har tilpasset det gode ord til å passe seg selv, noe som forsåvidt ikke er mer en ventet i et land med så få grunner til å tro på en høyere makt. At det kan komme noe godt ut av denne situasjonen stiller jeg meg tvilende til. Det virker som at de har tatt leieboeren til seg som et slags adoptivbarn der de føler et ansvar for å holde henne på den smale sti. Dette gjør de pga. sin overbevisning kombinert med et kontrollbehov. Om låsen jeg nevnte monteres skal jeg sette penger på at de kommer til å kreve den fjernet, ellers blir det utkastelse. Kanskje blir hun også bannlyst siden hun helt klart har noe å skjule... Jeg kan selvsagt ikke si noe sikkert, men jeg føler meg ganske overbevist om at det ikke lar seg gjøre å diskutere med dem. Dette handler ikke om fornuft, men om overbevisning. De må gi opp troen sin før de gir etter. Det ble litt mye synsing fra min side her, men ut i fra hva som blir nevt her føler jeg at tankene mine rundt dette neppe er veldig "far off". Dessuten er jeg temmelig sikker på at huseier ikke har lov til å låse seg inn helt uten videre. Det skal skje etter avtale og det skal ikke skje mer en et par ganger i året, evt. ved inspisering av avtalt oppussing ol. Dette skal jeg sjekke opp litt kjapt, og jeg dukker opp så fort jeg har funnet noe litt mer håndfast en påstander i media. EDIT: Det gikk litt raskere en forventet, men jeg fant det jeg lette etter. § 5-6. Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. Kilde: Husleieloven Endret 17. mai 2009 av formann Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Som nevnt tidligere så er det husleielovens $5-6 som regulerer dette med huseiers adgang til husrommet. Problemet her er at huseier leier ut en del av det som kan beskrives som fellesareal(bod og gang) som en del av leiligheten, som igjen gjør situasjonen litt vanskelig. Utleier og leietaker har da tydeligvis allerede avtalt at det er greit, og dermed kan ikke leietaker plutselig si at det ikke er greit lenger. Men utleier kan fortsatt ikke ta seg inn i leiligheten etter eget forgotbefinnede. Og hvertfall ikke lenger inn enn hva som er absolutt nødvendig. Når det gjelder låsen eg nevnte tidligere så er det en slik eg mente. Dette er en lås som du putter inn i låsen som igjen fører til at du har kontrollen på hvem som kan ha adgang til selve "boarealet". Og når huseier nevner dette så henviser du ganske enkelt til husleieloven §5-6. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 For meg høres det jo ut som dette har flere sider. En sak har jo som kjent alltid minst to sider. Jeg synes det er nærliggende å spørre om et par ting: -hvorfor har dere flere enn tre personer på besøk etter klokken 23? Dette høres for meg veldig slitsomt ut for utleier, hvis dere har haugevis med folk som renner ned dørene midt på natta og sitter og kakler i kor. -hvordan hadde dere følt det hvis deres leieboer skulle ha haugevis med katter? Lukt er en ting, men katter - særlig kattunger i vekstfase, vil skape skade på leiligheten når de klorer ned klørne sine. -hvorfor tror du de flytter sofaen vekk fra panelovnen? Brannfare. For meg høres det ut som at dere er vanskelige leieboere. Kanskje sitter dere oppe og prater og flirer høylytt midt på natta mens huseier ønsker ro/søvn. Kanskje har dere besøk til langt på natt som gjør det samme. Kanskje har dere fått beskjed om å ikke røyke, men røyker hasj i smug inne likevel for dere ønsker ikke å bli oppdaget ute mens dere gjør det, og puster ut i avtrekksvifta over komfyren og tror lukta blir borte da, etc etc etc. Alt dette her er ting som utleiere opplever hele tiden, og sutringa fra trådstarter høres mer ut som barneopprør enn noe annet. 1 Lenke til kommentar
formann Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Som nevnt tidligere så er det husleielovens $5-6 som regulerer dette med huseiers adgang til husrommet. Problemet her er at huseier leier ut en del av det som kan beskrives som fellesareal(bod og gang) som en del av leiligheten, som igjen gjør situasjonen litt vanskelig. Utleier og leietaker har da tydeligvis allerede avtalt at det er greit, og dermed kan ikke leietaker plutselig si at det ikke er greit lenger. Men utleier kan fortsatt ikke ta seg inn i leiligheten etter eget forgotbefinnede. Og hvertfall ikke lenger inn enn hva som er absolutt nødvendig. Når det gjelder låsen eg nevnte tidligere så er det en slik eg mente. Dette er en lås som du putter inn i låsen som igjen fører til at du har kontrollen på hvem som kan ha adgang til selve "boarealet". Og når huseier nevner dette så henviser du ganske enkelt til husleieloven §5-6. Synd jeg ikke leste bedre, for den paragrafen i husleieloven brukte jeg gode 20min på finne frem. 20min bortkastet Saken virker ganske klar, ihverfall for meg. Skillet går mellom gang og stue. Avtalen gjelder gangen for at huseier skal komme til fryser og bod. Men de har ikke noe å gjøre lenger inn i leiligheten. At gangen og boden er fellesareal blir det nok vanskelig å komme unna, men å montere den låsen du så lett fant hos clasern burde være grei skuring. Slik jeg har skjønt er det ikke huseier adkomst til gang og bod som er problemet, men at de fortsetter videre inn i den delen som absolutt ikke er fellesareal. ------------- Ideal: Hvilke grunner leietaker har for å ha flere en 3 personer på besøk etter klokken 23.00 er helt uvesentlig så lenge det ikke sjenerer huseier i nevneverdig grad. Det har ikke vært nevt at leietaker lar mengder av folk komme for å overnatte på sofaen. Og hva i all verden får deg til å nevne hasjrøyking? Det er ikke nevnt noe røykeforbud, så hvorfor i all verden tar du opp inntak av narkotiske midler? Skal vi med det samme mistenke leietaker for å selge heroin og drive bordell? Du tar for deg veldig mye "kanskje", men hva med å forholde seg til informasjonen gitt av trådstarter? Inntil videre har vi ikke mer en trådstarters ord, og for å være ærlig kan jeg ikke se noen grunn til å tvile på det. At flere husdyr ikke er akseptabelt kan jeg skjønne, men at en dypt relgiøs person, eller hvilken som helst ikke alergisk person skal kreve umiddelbar avliving er helt jævelig for å si det rett ut. Uansett hvor vrang og jævelig man er, så gjør man ikke sånt. Man gir beskjed om at kattungene må ut av leiligheten så fort de er gamle nok til å krabbe ut av kassen. Frem til det kan kattunger umulig sies å være til vesentlig ulempe for huseier. Kommer det frem at huseier gang på gang har klaget på bråk fra leiligheten etter klokken 2300? "For meg høres det ut som" ? Har det komme frem noe i denne tråden som indikerer at folk renner ned dørene for å bli bånnruset? Hun har fått et forbud mot å dra ned persiennene, og de har tydeligvis tatt seg inn i stuen uten avtale. Fortsatt mener du at det er leietaker som er problemet? Om du kaller posten til trådstarter for sutring, så har du tydeligvis dårlige erfaringer med leietakere, eller du gjør deg bare vrang. Er huseier din bror kanskje? Har dere i menigheten diskutert problemet med den hasjrøykende 17åringen som blotter seg i stuevinduene? Vi vet jo alle at det å hindre innsikt ved bruk av persienner er forbudt på lik linje med å spise svinekjøtt? (ref 3. mosebok 11) Nettopp... så la oss holde oss til informasjonen som er gitt av trådstarter med mindre det er klare indisier på at noe annet har funnet sted. Om du vil bidra i denne tråden, så foreslår jeg at du spør om evt. brudd på normal folkeskikk eller husleieloven har funnet sted, istedenfor å hinte til at alt er leietakers skyld. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Kravet om normal folkeskikk er satt inn i lovens § 5-2. Huseier plikter å opprettholde "vanlig orden". Stillhet etter kl. 23 vil jeg si går inn under vanlig orden. For at huseier skal kunne gjennomføre dette er det lagt opp en pliktregel for leietaker i bestemmelsens annet ledd. Lovens hovedregel er altså at husordensreglene skal følges, med mindre de må ha karakter av "uvanlige", eller er urimelige i sitt innhold. Studentsamskipnaden i Oslo har husordensregler som kan fungere som en slags veileder i hva som er vanlig og rimelig å kreve. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) For meg høres det jo ut som dette har flere sider.En sak har jo som kjent alltid minst to sider. Jeg synes det er nærliggende å spørre om et par ting: -hvorfor har dere flere enn tre personer på besøk etter klokken 23? Dette høres for meg veldig slitsomt ut for utleier, hvis dere har haugevis med folk som renner ned dørene midt på natta og sitter og kakler i kor. -hvordan hadde dere følt det hvis deres leieboer skulle ha haugevis med katter? Lukt er en ting, men katter - særlig kattunger i vekstfase, vil skape skade på leiligheten når de klorer ned klørne sine. -hvorfor tror du de flytter sofaen vekk fra panelovnen? Brannfare. For meg høres det ut som at dere er vanskelige leieboere. Kanskje sitter dere oppe og prater og flirer høylytt midt på natta mens huseier ønsker ro/søvn. Kanskje har dere besøk til langt på natt som gjør det samme. Kanskje har dere fått beskjed om å ikke røyke, men røyker hasj i smug inne likevel for dere ønsker ikke å bli oppdaget ute mens dere gjør det, og puster ut i avtrekksvifta over komfyren og tror lukta blir borte da, etc etc etc. Alt dette her er ting som utleiere opplever hele tiden, og sutringa fra trådstarter høres mer ut som barneopprør enn noe annet. Hei, og god 17. mai! Det med tre personer etter klokken 11 var bare et eksempel på deres regler, noe har blitt fulgt, men mindre vi har sagt ifra på forhånd og fått klarsignal. Selvom man er 3 eller flere innenfor leiligheten betyr det ikke at vi sitter å bråker bare fordi vi blir flere. Vi har aldri opplevd at de har klagd på at vi har bråket. Om jeg hadde vært utleier og leietaker hadde ønsket å få kattunger er vel det det samme for meg sålenge ikke noe materielt blir ødelagt? Ingen av familien som bor over oss har katteallergi, bortsett fra den ene ungen, men de har jo også en katteunge oppe hos dem! Det ligger med andre ord ingenting i den katteallergien. Det er vel og hyggelig at de ønsker å flytte sofaen vekk fra varmeovnen, men dette kan gjøres på en mye bedre måte! Istedenfor å brase inn når vi/hun ikke er hjemme og flytte på den og "gå over" leiligheten, hadde det jo vært mye bedre om de hadde spurt oss på forhånd om han kunne ta en sikkerhetsjekk av møbler for evnt. brannfare og deretter snakke med oss om det? Vil si vi er ganske flinke som leietakere. Det hender svært sjeldent at vi er våken lengere enn klokken 12, og enda sjeldenere at vi bråker. Vi har dessuten nesten aldri besøk, og har vi besøk tar de som regel bussen hjem før klokken 23. Ingen av oss verken røyker eller snuser, og har heller aldri gjort det. Angående kattungene: Katteungene skal ut etter 12 uker med moren, og blir deretter solgt videre. Dette vet jeg ikke om hun fikk fortalt til utleier. Endret 17. mai 2009 av Centuss Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Må som flere andre har gjort anbefale låsen som nomore linket til. Den var god å ha en gang jeg hadde en litt nysgjerrig huseier. Når det gjelder idiotiske regler om persienner: Bruk dem. Om de klager, så spør dem hvorfor i all verden hun ikke skal kunne bruke dem. Gir de ingen god grunn, er svaret "Nei, men da går det greit at jeg bruker da." Regler kan ikke diktes opp underveis, og de må kunne forsvares objektivt fornuftig. (Ting som er farlig, skadelig, forstyrrende er det greit å forby, men ikke ting fordi huseier "ikke liker det"). Vil hun være vanskelig kan hun be dem fjerne fryseren, som nå har stått der alt for lenge, men det spørs om hun får noe ut av det, og det er sjelden noe poeng å krangle mer enn nødvendig heller. Jeg ville nøyet meg med å stengt av døren til gangen med lås, og ikke brydd meg om idiotiske persienneregler. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Høres fornuftig ut NgZ. Ved å gi blanke i persienne-regelen og kjøpe den låsen dere linker til tror jeg mye blir løst uten papirer. Dessverre har jeg en mistanke om at det vil komme enda mer trøbbel etter dette. Når vi endelig hinter til privatliv, blir de kanskje bare enda mer nysgjerrige, og da antar jeg det gjenstår en samtale mellom hun som leietaker og utleierne, og hvor dette igjen fører er jeg heller usikker på. Det er vanskelig å si hva de kommer til å si/gjøre, de er litt uforutsigbare. Kan de be hun flytte ut uten noen spesiell grunn eller må det være brudd på lover/kontrakt? Edit: Beklager at jeg roter veldig mellom "vi" og "hun". Det er egentlig hun som bor og leier leiligheten, men jeg som skriver for henne og er delvis med i saken. Endret 17. mai 2009 av Centuss Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg regner med at de har en tidsubestemt leieavtale. § 9-5. 1 Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, 2 kan tidsubestemt leieavtale 3 sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale 3 om bolig 4 kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Slik jeg forstår forarbeidene, kommer siste vsnitt ikke til anvendelse her, men jeg kjenner ikke alle detaljene, og har ikke undersøkt saken nøye. Bruker hun f.ks. deres kjøkken, eller har hun tekjøkken i stuen? Dersom det siste avsnittet ikke er relevant, trenger de "saklig grunn" for å si opp leieforholdet.. At hun trekker for persiennene eller låser en dør huseier ikke skal åpne uansett er ikke saklig grunn. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Jeg regner med at de har en tidsubestemt leieavtale.§ 9-5. 1 Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, 2 kan tidsubestemt leieavtale 3 sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale 3 om bolig 4 kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Slik jeg forstår forarbeidene, kommer siste vsnitt ikke til anvendelse her, men jeg kjenner ikke alle detaljene, og har ikke undersøkt saken nøye. Bruker hun f.ks. deres kjøkken, eller har hun tekjøkken i stuen? Dersom det siste avsnittet ikke er relevant, trenger de "saklig grunn" for å si opp leieforholdet.. At hun trekker for persiennene eller låser en dør huseier ikke skal åpne uansett er ikke saklig grunn. Hun benytter seg ikke av noen av deres ting, bortsett fra vaskemaskinen som utleier har sagt at hun kan bruke kostnadsfritt. Jeg er ikke sikker på om jeg skjønte det siste avsnittet du linket til, care to explain ? Endret 17. mai 2009 av Centuss Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) Har ingen andre innspill, enn at de "reglene" referert i første innlegg er de "sykeste" jeg noengang har hørt i et leieforhold. Disse virker rett og slett ikke helt habile. Jeg vill sett meg om etter et annet sted å bo snarest. Det der har lite med kristendom å gjøre. Uff. Hjelpes. edit. Du kan forresten anmelde de til politiet om de låser seg inn i leiligheten uten leietager sin viten eller samtykke. Det er strengt ulovlig. Endret 17. mai 2009 av roberteh Korreksjon. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Utleiers oppførsel er slik det beskrives fullstendig uakseptabel, direkte uanstendig og ikke minst ulovlig. Det beste er nok å komme seg vekk fra skrullingene umiddelbart. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Hun benytter seg ikke av noen av deres ting, bortsett fra vaskemaskinen som utleier har sagt at hun kan bruke kostnadsfritt. Jeg er ikke sikker på om jeg skjønte det siste avsnittet du linket til, care to explain ?Hvis hun f.ek.s hadde brukt kjøkkenet deres, hadde hun " etter leieavtalen [...] adgang til en annens bolig" Og det er et av de kriteriene som må være oppfylt for at man skal kunne si opp en leieavtale uten saklig grunn.Vaskemaskin gjelder derimot ikke. Vaskemaskinen er ikke nødvendig for leieforholdet slik f.eks. et kjøkken, bad e.l. er. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Hun benytter seg ikke av noen av deres ting, bortsett fra vaskemaskinen som utleier har sagt at hun kan bruke kostnadsfritt. Jeg er ikke sikker på om jeg skjønte det siste avsnittet du linket til, care to explain ?Hvis hun f.ek.s hadde brukt kjøkkenet deres, hadde hun " etter leieavtalen [...] adgang til en annens bolig" Og det er et av de kriteriene som må være oppfylt for at man skal kunne si opp en leieavtale uten saklig grunn.Vaskemaskin gjelder derimot ikke. Vaskemaskinen er ikke nødvendig for leieforholdet slik f.eks. et kjøkken, bad e.l. er. Ah okei! Takk for presist svar! Så da har vi ihvertfall ingenting å bekymre oss over! Har pratet litt med kjæresten, og vi sitter nå funderer på å sette opp kameraer, for å virkelig ha bevis. Kanskje deretter sette opp egen lås fra gang inn til stuen og gi blanke søren i reglene. Dessverre er vi redde dette vil slå utover mot oss, og verken jeg eller hun ønsker å komme hjem/dit hvis det skal være en anstrengt stemning mellom oss og dem. De er jo egentlig så veldig hyggelige mot oss, men det går virkelig for langt når de tror de kan rusle inn i leiligheten fordi vi er på godfot med hverandre. Og hvis jeg ikke allerede har presisert det tidligere; vi har sagt klart og tydelig i fra til dem at vi ikke ønsker at de går inn i leiligheten uten samtykke. Hva ville du gjort, hvis du ikke ønsket å flytte? Hva ser dere folk på som en god løsning eller tankegang? Minner stadig på om at disse er sterkt troende kristne som baserer all argumentasjon på deres verdier og holdninger som kristne, og tilitt til leietaker er viktig. Tilitt er jo strengt tatt viktig i alle leieforhold, men her misbruker de tilitten ved at de benytter seg av adgangen de har inn til resten av leiligheten. Ganske ironisk at de snakker så mye om tilitt, når de ikke eier tilitt til hun for 12 flate øre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Hvis jeg virkelig ikke ønsket å flytte, og var i deres situasjon hva gjelder overtramp fra huseiers side, ville jeg montert lås og gidd bæng i persienne-reglene, og skrevet et brev til huseier hvor jeg forklarer at jeg var veldig glad for at vi hadde et godt forhold, og at jeg var veldig interessert i å fortsette å ha det, men at jeg ikke kunne akseptere at andre har direkte innsyn i stua mi til en hver tid, og at jeg ønsket privatliv (derav persiennene og låsen). Forhåpentligvis er de rasjonelle folk, og vil etter hvert innse at det er det beste for begge parter. Hadde jeg ikke vært like opptatt av å bo der videre, ville jeg begynt å vase rundt i deres bolig ved enhver anledning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå