Igu Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 (endret) Hei, skulle gjerne hatt litt hjelp til å kjöpe en skjerm me "ekte" farger og go kontrast for photoshopping og fotografering. E ikke helt sikker, men e d ikke lurt å ha höy kontrastforhold på skjermen? Har en 20" nu, og synes d er irriterende når d blir "striper" i gradienter. Har også sett at d fleste skjermene har bare 1:1000, lurte på om d skulle värt mye bedre med 1:20000 (om d nu finnes) elns? =) Noen som kan anbefale noe? En 30" LCD skulle värt fin. Endret 16. mai 2009 av cyclo Fjernet unødvendig bruk av tekstformatering Lenke til kommentar
phax Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Dell UlstraSharp ville nok passet deg fint. Konstrastforholdet skal du ikke se deg blind på. Sånne voldsomme kontraster er dynamisk kontrast og sier lite om det reelle kontrastforholdet. Det viktigste du skal se på når du velger skjerm til dette bruket er paneltype. IPS paneler er og foretrekke, slik som Dell har her. Og ellers så er det fint om du ikke skriver i bold, det gjør det slitsomt å lese. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Nevnte Dell 30" er fin den, men panelet er ikke lenger av den beste typen til ditt bruk (ips.) Dell kan å lage gode skjermer, bla. er de flinke til baklysdesign. Striper i gradienter høres ut som et 6-bits panel, og et problem som man unngår helt med 30" som har 2560x1600 panel, siden de billigste panelteknologiene ikke blir brukt i denne størrelsen. HP har en brukbar 30" med flott panel, desverre er ikke baklyset like godt som de beste i klassen (Eizo og NEC leder, men både Dell og Apple har godt baklys i sine 30"-ere.) LG sin 30" er ikke så bra som den burde være, tatt i betraktning at de lager panelet selv, som også blir brukt i flere 30"-ere. Selv sitter jeg forran en Apple 30". Alle 30"-erne på markedet er ganske gode, og selv HP sin, som vanligvis er billigst har veldig gode farger. Les litt om paneltyper, ips-paneler går for å være det beste for bruken du beskriver. Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Enig med phax, Dells 30-tommer har fått bra kritikker, det har forøvrig HPs også. Det finnes bedre, men da må du en del opp i pris. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Men legg merke til at dagens 30" Dell har et helt annet panel enn de gamle 30"-erne fra dell. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg har skrevet flere innlegg ang hva man bør ha av skjermer for fotoredigering. Søk gjerne opp innlegg jeg har skrevet i skjerm-kategorien. Du finner samme info hele veien. Kort sagt, så er S-IPS-panel det beste for fotoredigering. *VA (PVA, MVA. S-PVA m.fl.) er også gode, men ikke helt der oppe med S-IPS. Alle paneltyper nevnt til nå er dog veldig mye bedre enn TN-panel som er det mest typiske, og billigste i dagens LCD-skjermer for datamaskiner. Disse har kun 262.000 farger, men jukser seg til 16,2 millioner med dithering. De har også elendig innsynsvinkel, slik at man må sitte utrolig korrekt ift skjermen for å få de rette fargene. Om det finnes 30 tommer skjermer med S-IPS, vet jeg ikke. Men sjekk www.flatpanels.dk for å finne panel-typer. Lenke til kommentar
phax Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Nevnte Dell 30" er fin den, men panelet er ikke lenger av den beste typen til ditt bruk (ips.) Dell kan å lage gode skjermer, bla. er de flinke til baklysdesign. Denne dell-skjermen har da IPS-panel, eller missforstår jeg noe nå? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Nå som jeg har googlet litt så viser det seg at den faktisk har det. Det som kom av info ved lansering tilsa pva-panel. Isåfall har disse 30"-erne s-ips-panel: HP, Dell, LG, Apple, NEC Enkelte Eizo-modeller har s-ips, mens de billigste ikke har det. Samsung bruker ikke s-ips siden de produserer sine egne paneler, og der er det vel pva det går i. Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 [Denne dell-skjermen har da IPS-panel, eller missforstår jeg noe nå? Nei, dvs den har IPS. Lenke til kommentar
Igu Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Tusen takk for all hjelpen! :-) fikk mye nytt info også å lärte noen ting! Og finner nok en skjerm for meg selv med hjelp av denne tråden. takk, -igu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå