Gå til innhold

Skjermkort er skadet


Anbefalte innlegg

Hei folkens har ett problem jeg har driti meg langt ut i...

 

DSC00070.jpg

Grafikk kortet

 

DSC00071-1.jpg

baksiden på det som er "Ødelagt"

 

DSC00072-1.jpg

nærmere titt + Kartbeskrivelse "/

 

Soo.. problemet

Pc'n min klikka for 3 gang og jeg ville renske denn litt opp for støv..

Fant fram en skrutrekker med gummibelegg på alt untatt tuppen

skrapa bort "Klisset" og det kom riper -.-

 

(jeg tror også jeg kanskje plasserte Kortet feil eller no..)

HjeeelP!

 

Edit: hatt kortet i 12 månder ca.

Endret av silinox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette kortet hørtes ut som det i utgangspunktet ikke var det man kan kalle en normalt god vare. kan lett anta at "mangelen" har vært der allerede ved risikoens overgang.hvor lenge har du hatt kortet? hvis det har vært slik siden du overtok kortet/ at mangelen har vist seg etter de 6 første månedene etter risikoens overgang kan det antas å ha foreligget før overgangen.husk at forbrukerretten alltid støtter den svakere part. den er selvsagt ment som en sikkerhet for både profesjonell part og den ikke profesjonelle part,men i all hovedsak er den ment som sikkerhet for forbruker spesielt.

 

du som forbruker kan kreve reklamasjon på denne varen da det kan antas at mangel forelå allerede før risikoens overgang.

kan kreve retting,omlevering etc,men reklamasjon vil være det mest gunstige i dette tilfellet.

 

(svært generelt svar fra min side)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
dette kortet hørtes ut som det i utgangspunktet ikke var det man kan kalle en normalt god vare. kan lett anta at "mangelen" har vært der allerede ved risikoens overgang.hvor lenge har du hatt kortet? hvis det har vært slik siden du overtok kortet/ at mangelen har vist seg etter de 6 første månedene etter risikoens overgang kan det antas å ha foreligget før overgangen.husk at forbrukerretten alltid støtter den svakere part. den er selvsagt ment som en sikkerhet for både profesjonell part og den ikke profesjonelle part,men i all hovedsak er den ment som sikkerhet for forbruker spesielt.

 

du som forbruker kan kreve reklamasjon på denne varen da det kan antas at mangel forelå allerede før risikoens overgang.

kan kreve retting,omlevering etc,men reklamasjon vil være det mest gunstige i dette tilfellet.

 

(svært generelt svar fra min side)

Gratulerer med tidenes dårligste/minst relevante svar.

 

Trådstarter: Kan du ta et bilde av skaden som er litt mindre uklart og større ?

Lenke til kommentar

takk, du er sannelig et sjarmtroll.

 

jeg skjønner at skaden er selvpåført og det derfor ikke ligger noe grunnlag for å kreve noe som helst fra selger,men det gir ingen grunn til å ikke prøve seg litt. det selger ikke vet trenger han ikke å vite;)

 

å bruke skrujern til å fjerne noe som i utgangspunktet ikke skal være der er uansett ingen glup idee.

 

men igjen takk for ditt barnslige og lite relevante svar tilbake på mitt lille og svært generelle innlegg.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Vedkommende har en ustabil pc som han renset for støv. Når han gjorde dette så brukte han et skrujern til å rengjøre skjermkortet og kan potensielt ha ødelagt dette ved å ha skrapt det opp. Og det er dette trådstarter vil ha hjelp til.

Hvor kommer forbrukerrett inn i dette egentlig ?

Lenke til kommentar

kortet fungerer ikke som en normalt god vare skal gjøre etter en vanlig renseprosedyre. derfor kan man gå ned til selger å si at kortet ikke fungerer som det skal og kreve reklamasjon som følge av mangel ved varen. husk også at det aldri er gitt å få medhold. det kan gå begge veier. ingenting å tape på å forsøke, heller ingenting straffbart eller svindel som du sier.det er argument mot argument,jamført med gjeldene rett og rettspraksis og/eller forabeider om nødvendig (lite sannsynlig). har skaden foreligget før overgang eller ikke? er skaden typisk for denne komponenten? skadefrekvensen ved slik rens?kunne skaden vært forhindret?er komponenten beregnet for slik behandling? var instruksjonmanualen presis nok? osv...

 

men det er ingen tvil om at kortet overveiende sannsynlig er blitt skadet permanent slik jeg tolker det. at forbruker skal ha noen sjanse til å fikse problemet selv virker å være usannsynlig da 1 eller flere kretser har blitt brutt pga skrujernet. kortet er heller ikke noe dyrt, så fremstiller man problemet og skaden på en grei måte vil han nok gi forbruker et nytt kort.

Lenke til kommentar

Det er ingenting vanlig med den renseprosedyren. Maskinvare rengjøres utelukkende med trykkluft. (Til nøds myk plast.)

 

Jeg tror du skal lete langt etter butikken som gir deg nytt kort når problemet er som følger:

Brukeren mishandlet kortet.

 

Og å i det hele tatt prøve å få seg nytt kort når du vet at du er skyld i mangelen og holder det skjult for butikken er det forsøk på svindel samme hvor mye du vrir og vender på det. Om det er svindel definert ut i fra lovbøkene dine er en annen sak.

Lenke til kommentar

det gir et godt bilde utad at butikken tar hensyn til sine kjøpere og deres krav.

 

angående svindel. hadde alt vært soleklart hadde det heller ikke vært noe behov for det rettssystemet vi har idag.ingenting er helt sikkert. det må drøftes.

 

bare det at pc'en er ustabil er en mangel.

 

hadde det vært meg det gjaldt ville jeg brukt forbrukerretten og de krav en forbruker har til det fulle. alt annet ville vært tafatt i mine øyne.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

at biler ruster med tiden er ingen nyhet enten det skyldes grener som riper i lakken mens du kjører etc. hvis det starter å skje før det har gått 5år etter overgang så kan krav om retting påberopes.

 

mitt poeng er; hvorfor ikke forsøke å bruke de fordeler du har? hvorfor gi opp før slaget er tapt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

hvordan kan den ødelegge? hver sak er en ny drøftelse med ny faktum i bildet. det er en fordel i den forstand at retten støtter den svakere part. det er heller ingen misbruk om det er det du tror. hvis den ene part mener det ene så mener motparten selvsagt det motsatte.så må det drøftelse til med de rettskilder som tillegges vekt for å komme frem til hvem som får medhold.ingen sier noe ifra seg.

 

la si kortet var dødt ved overgang. du drar ned til selger med kortet og sier det var dødt ved ankomst. hva tror du selger automatisk vil påstå? dette går begge veier somsagt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

La oss nå anta at handlinger faktisk har konsekvenser. Nok personer bruker opp resurser på å fremstille ugyldige krav. Dette kan da føre til at regelverket endres og uskyldige som hadde legetime krav ikke får dem innvilget. Eller at det legger beslag på resurser som skulle vært brukt til fornuftige saker.

Lenke til kommentar

en part må vinne og en annen må tape uansett.derfor vil alltid en part ha kommet med det du kaller ugyldige krav i hver sak.

 

men nå orker jeg ikke mer,det later til at vi begge er like sta. så denne diskusjonen kan holde på hele natta.det gidder ikke jeg. trådstarter virker lite engasjert her uansett.

 

dette her er uansett en fillesak.

 

GOD 17.MAI:)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

den skaden som har skjedd tipper jeg man ikke kan fikse selv. kan være noen kretser som er brutt el. det var culpøst opptrådt av deg med det skrujernet uansett.

 

men kortet fungerte ikke ordentlig før du selv begynte å rense det heller?

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Må nok si meg enig med andre her i tråden, trådstarter har behandlet kortet utenfor de rammer som elektronikk skal behandles på. Det er jo klart umulig for forhandler å gå ut i fra at kortet ikke virker enten fordi det var defekt ved leveranse, eller på grunn av skaden det ble påført i ettertid. Det eneste de da vil ha å gå på, er å stole på at kunden forteller sannheten. I tillegg vil nok ikke produsent godta en evt. RMA, da grunnet denne skaden på kortet. Dessuten er det kundes ansvar å gi beskjed i god tid etter kjøp av en vare om ting ikke fungerer slik de skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...