Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

No har eg ikkje så mykje erfaring med ASP, men ettersom eg har forstått er det eit programmeringsspråk for server (i likhet med PHP som eg driv med sjølve).

Det som har med utsjåande å gjere kjem i HTML'ens stilark - det vil seie CSS.

Du finn meir informasjon om HTML saman med CSS på HTMLDog.

Håper ikkje eg svarte heilt riv ruskande galt no.

Lenke til kommentar

Mange veier fører til ROM her. Men det enkleste er å bruke TABLE, TR og TD. Alternativt kan du bruke Absolutt posisjonering, men da kan du få andre rariteter

Eksempelvis kan du sette tre kontroller slik:

<table>
 <tr>
<td>
  Heisan
</td>
<td>
  Hoppsan
</td>
 </tr>
 <tr>
<td colspan=2>
  Jadda
</td>
 </tr>
</table>

Dette plasserer HEISAN og HOPPSAN på samme linje i to kolonner. Ordet Jadda plasseres på neste linje og har kunn EN kolonne

Så finnes det en hel drøss med properties du kan putte inn i tabell strukture for å justere kontrollene til venstre, hlyre midtstilld, top og bunn. Plus en hel der mere greier.

Som Steffenz var inne på så kan du også bruke CSS (Cascading Style Sheet) for å legge "justeringene" ut i et eget dokument, for lettere å redigere utseende på dokumentet du vil vise frem.

I MSDN er det en menge WalkThroug's som du bør studere. Der får du en masse nyttig info for å komme igang

Endret av HDSoftware
Lenke til kommentar

Takker. Tabeller funket jo fint og det blir jo ikke så mye HTML av de og kan jo ikke være rare utregningen som må gjøres heller så skjønner ikke helt hvorfor det skal ta så lang tid å laste.

Hva foreslår du å bruke steffenz?

Lenke til kommentar

Viller heller ikke brukt tables. Jeg pleier å bruke CSS og masterpage selv, hvor jeg setter opp forskjellige contenter (eks. en content til meny, main, etc.).

Det fungerer bra og man kommer unna tables.

Lenke til kommentar
Tables er ikkje ein utveg!

Tables er berre til tabulære data!

Det er avleggs, og ein heilt feilaktig måte å gjere ting på. Det tar lang tid å laste, og er upraktisk! Ikkje nytt tables til anna enn tabulære data!

Setter pris på din korreksjon og er nysgjerrig. Hvordan ville du skrevet HTML koden for akkurat det jeg gav som eksempel?

Lenke til kommentar
Setter pris på din korreksjon og er nysgjerrig. Hvordan ville du skrevet HTML koden for akkurat det jeg gav som eksempel?
Nå er det ikke jeg som har "korrigert", men jeg regner med han mener ved hjelp av f.eks. div og css. F.eks. slik:

<div style="float:left;background-color:green;width:200px">Label 1</div>
<div style="float:left;background-color:yellow">value 1</div>
<div style="background-color:grey">Some info 1</div>
<div style="float:left;background-color:green;width:200px">Label 2</div>
<div style="float:left;background-color:yellow">value 2</div>
<div style="background-color:grey">Some info 2</div>
<div style="background-color:blue">footer text</div>

Lenke til kommentar

Interresant. Ser jo at dette er en grei måte å legge ut ting på. Men er den mere moderne en å bruke table? Er ikke DIV og TABLE omtrendt like gamle HTML taggs?`

Når steffenz sa at det var umoderne så regnet jeg med at det kom et svar på hvordan man skulel gjøre det på en moderne måte. Man kan jo putte styles på både table og div uten problemer og jeg finner det mye enklere å bruke en tabell struktur for å designe en komplett side med inndelinger og slikt.

TeisL: Jeg bruker også Masterpage selv, men ser ikek hva dette har med saken å gjøre her. MasterPage er jo for å lage et fast rammeverk og har jo ingenting med innholdet i selve siden å gjøre.

Lenke til kommentar
Interresant. Ser jo at dette er en grei måte å legge ut ting på. Men er den mere moderne en å bruke table? Er ikke DIV og TABLE omtrendt like gamle HTML taggs?`
Det går nok heller på at en har mye mer muligheter til å endre layout, f.eks. posisjonering, når en bruker css. Jeg kan for lite om css og html til å kunne si om det er andre fordeler, f.eks. ytelse.
Lenke til kommentar

Fordelen er at det separerer stil frå infrormasjon først og fremst. Dessutan er det ein mykje meir logisk måte å arbeite på.

Ein kan gjere som kaffenils nemner, men sjølv foretrekker eg å separerer stil og HTML. Men det er ingen vits for meg å greie ut om ingen forstår - les sjølve på HTMLDog. Mykje bettre og enklare.

Lenke til kommentar
Fordelen er at det separerer stil frå infrormasjon først og fremst. Dessutan er det ein mykje meir logisk måte å arbeite på.

Ein kan gjere som kaffenils nemner, men sjølv foretrekker eg å separerer stil og HTML. Men det er ingen vits for meg å greie ut om ingen forstår - les sjølve på HTMLDog. Mykje bettre og enklare.

Hvis du tenker på at jeb ruker styles direkte i html dokumentet, så var det selvfølgelig kun for demonstrasjonen her. Ville selvfølgelig lagt det i et separat css dokument.
Lenke til kommentar

Det har aldri vært noe tvil om at styles skal lilgge i egen CSS fil. Det jeg ikke ser er hvorfor DIV er mere moderne en TABLE. I en TABLE kan jeg putte styles på alle nivåer. Jeg kan dele opp et område akkurat slik jeg ønsker ved å bruke Table. Det kan jeg ikek med en DIV. Så klart jeg kan bruke flere DIV'er og bruke stilen FLOAT for å posisjonere, men det kan jeg da gjøre med en table også. Jeg kan jo til og med putte DIV inne i cellene i en tabell.

Så spørsmålet om hva som gjør DIV mere moderne enn TABLE står fortsatt åpent

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette blir et svar på en halvveis gammel tråd, men jeg føler likevel at jeg må forklare litt om bruk av tables og divs.

Grunnen til at man ikke bør benytte seg av tables til strukturering av en side er på grunn av at table-elementet er til for å lage tabeller som inneholder tabulær data, noe jeg ikke helt kan si at en nettside er. En nettside kan selvfølgelig inneholde tabulær data, men selve nettsiden er jo aldri en tabell. Derfor er det semantisk ukorrekt å benytte seg av tabeller til dette, og det fører til ekstremt store mengder unødvendig kode (tr og td over alt). Ved å benytte seg av f.eks. div-elementet (som er uten semantisk betydning sånn egentlig, annet enn "division"), kan man 1) kutte ned på unødvendig kode 2) få mer oversiktlig kode og 3) enklere skille innhold fra utseende. HTML er bygget for å strukturere innhold, og hvis innholdet ikke er tabulært, SKAL DET IKKE vises i en tabell! Dette går også på accessibility for mennesker med forskjellige hindringer som gjør at de ikke ser på en nettside på samme måte som oss andre; blinde bruker tekstopplesere, og disse vil faktisk lese opp en side som er basert på tabeller slik ("Rad 1, celle 1, 'innhold i rad 1, celle 1'" osv.), og dette er jo ikke akkurat veldig lett å sitte og høre på.

Det bør dog nevnes at jeg ikke har noen problemer med å bruke tables til utforming av forms, men man bør være klar over at man har andre metoder også, som kanskje tar lenger tid å få til å se bra ut, men som til gjengjeld gjør at siden blir mer tilgjengelig for et bredere publikum.

Edit:

Så et svar til trådstarter:

Jeg vil råde deg til å ikke benytte deg av Design View i Visual Studio 2008, men heller lære deg basic HTML og CSS på f.eks. HTMLDog.com, slik at du enklere kan plassere ASP-kontrollene dine på siden ved hjelp av kode i stedet for det horrible designvinduet i VS2008.

Endret av Jesper Karsrud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...