Gå til innhold

[Løst]Er det noen lover?


Anbefalte innlegg

I tilegg strider det med lisensavtalen som du har inngått med Blizzard når du innstallerte spillet. I følge norsk lov er du juridisk bundet der og ettersom du aksepterte denne avtalen når du innstallerte og startet spillet. Om det er urimelig for så være men når du klikker på den accept knappen har du akseptert vilkårene som Blizzard setter som krav for at du skal få spille deres spill.

 

Nei.

 

Vennligst henvis til aktuell lovparagraf.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du trenger henvisning for det Kjetilkl så er du rimelig tett i pappen. Tror du samtlige selskaper hadde giddi å skrevet ned Terms of use o.l. som er sidevis, som du må godta for å få bruke programmer? Tror nok de aller fleste har god greier på hva de driver med og hvilke rettigheter de har.

 

Du kan ikke gifte deg, skrive under på papirer og i etterkant si "Nei, jeg viste ikke hva som sto der jeg. Hater kjærringa jeg. Vennligst henvis til en paragraf."

Lenke til kommentar

Alt jeg har hørt om software-EULAs er at de aldri er utprøvd det norske rettsystemet, men at de fleste med kjennskap til systemet er enig i at de ikke vil bli vurdert som juridisk bindende dersom det en dag kommer opp.

 

Du kan ikke gifte deg, skrive under på papirer og i etterkant si "Nei, jeg viste ikke hva som sto der jeg. Hater kjærringa jeg. Vennligst henvis til en paragraf."

Selvsagt kan du det.

Lenke til kommentar

Det du sier Neppe, er at dersom du trykket "Accept" på EULA-en til Blizzard, og det i den stod at det er lovlig å stjele pcene til andre wow-spillere hvis din ikke virker lenger, så er det greit? (Ja, satt på spissen)

 

Jeg gjentar meg selv, i Norge gjelder norsk lov. At du har godtatt EULA-en gjør ikke tyveri lovlig.

Lenke til kommentar
Om du trenger henvisning for det Kjetilkl så er du rimelig tett i pappen. Tror du samtlige selskaper hadde giddi å skrevet ned Terms of use o.l. som er sidevis, som du må godta for å få bruke programmer? Tror nok de aller fleste har god greier på hva de driver med og hvilke rettigheter de har.

 

Du kan ikke gifte deg, skrive under på papirer og i etterkant si "Nei, jeg viste ikke hva som sto der jeg. Hater kjærringa jeg. Vennligst henvis til en paragraf."

 

Jeg tror kanskje at det er noen andre som er tette i pappen her. Brukeravtaler inngått over internett er ikke juridisk bindende i Norge, det er ganske ettertrykkelig fastslått gjentatte ganger.

 

At det er imot Blizzards regler, og at de er i sin fulle rett til å stenge deg ute fra serveren sin etter at du har gjort noe de ikke liker, det er klart - men det gjør ikke noe av dette ulovlig.

 

Å videreselge brukt programvare er vanligvis ikke tillatt følge de fleste brukeravtaler - det er f.eks ikke tillatt å selge videre brukte konsollspill ifølge disse, men jeg antar at du da mener det bare er et tidsspørsmål før politiet stenger spiderman og game/etc?? - men, nå er det faktisk slik at du med grunnlag i norsk lov bare kan se bort fra alle slike avtaler programvareselskaper ønsker at du skal forholde til, og videreselge hva du måtte ønske så lenge du leverer fra deg programvaren og ikke lenger bruker den selv. - Dette har ikke noe med piratkopiering eller opphavsrett å gjøre.

Lenke til kommentar

Om det er direkte lov du trenger helt greit:

 

Jeg starter med §1 i Åndeverksloven:

 

§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

 

Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som

1) skrifter av alle slag,

2) muntlige foredrag,

3) sceneverk, så vel dramatiske og musikkdramatiske som koreografiske verk og pantomimer, samt hørespill,

4) musikkverk, med eller uten tekst,

5) filmverk,

6) fotografiske verk,

7) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst,

8) skulptur av alle slag,

9) bygningskunst, så vel tegninger og modeller som selve byggverket,

10) billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, så vel forbildet som selve verket,

11) kart, samt tegninger og grafiske og plastiske avbildninger av vitenskapelig eller teknisk art,

12) datamaskinprogrammer,

13) oversettelser og bearbeidelser av verk som er nevnt foran.

 

Legg spesifik merke til punkt 12, Datamaskinprogrammer, herunder forettertiden hvor man da kan legge World of Warcraft. Det vil si at hele tyngden av Åndeverksloven gjelder for World of Warcraft og.

 

Og som det står i loven har opphavsmannen rett til å bestemme over det som er hans opprinnelige verk herunder og bestemme hvordan verket skal formidles. For World of Warcraft vil det si at du eier ikke kontoen din, du leier den av Blizzard. Og selger du denne videre uten Blizzards samtykke er det stridig mot norsk lov.

 

Avtalen som Blizzard utøver er juridisk helt i henhold til lovgivning, det er en lisensavtale utøvet av Blizzard som rettningslinjer for at du skal få lov å bruke World of Warcraft samt spille på deres servere. Dette var oppe for kort tid siden med tanke på andre dataprogram og i følge norsk lov er disse avtalene bindene selv om personen som inngår avtalen er under 18.

Lenke til kommentar
Og som det står i loven har opphavsmannen rett til å bestemme over det som er hans opprinnelige verk herunder og bestemme hvordan verket skal formidles. For World of Warcraft vil det si at du eier ikke kontoen din, du leier den av Blizzard. Og selger du denne videre uten Blizzards samtykke er det stridig mot norsk lov.

 

Avtalen som Blizzard utøver er juridisk helt i henhold til lovgivning, det er en lisensavtale utøvet av Blizzard som rettningslinjer for at du skal få lov å bruke World of Warcraft samt spille på deres servere. Dette var oppe for kort tid siden med tanke på andre dataprogram og i følge norsk lov er disse avtalene bindene selv om personen som inngår avtalen er under 18.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke vet hvordan dette skal tolkes, men den alminnelige rettsoppfatningen har iallefall vært at hvis du kjøper et dataprogram, er du i din fulle rett til å selge det videre dersom det blir videreselg "komplett" (dvs at du sletter din kopi etc. ) - og det er jo også slått fast at avtaler inngått over internett der man krysser av i en boks eller trykker "ok" eller lignende for å godta ikke vil være juridisk bindende.

 

Hvis det har vært forandringer på noe av dette eller en presedenssettende tolkning i en sak hadde det vært interressant med en henvisning :)

 

Det vil jo også isåfall få store konsekvenser for butikk(kjeder) som lever av å selge brukte spill, plater, bøker etc. som jo legger samme prinsipp til grunn.

Lenke til kommentar

Du har ikke lov å videreselge gjennstander uten opphvasmannens rettigheter eller som du sier når det kommer til dataprogrammer at kopien slettes. Det er derfor sjapper som Games kan videreselge konsollspill men det er og derfor at slike butikker ikke tar inn PC spill, fordi de kan da bryte norsk lov.

 

Karakteren i WoW er din personelige men hele innholdet er eid av Blizzard, og de har ikke gitt oss lov til å videreformidle deler av innholdet i spillet til andre. Om du skal selge en konto slik sett for at de skal være lovlig må du slette hele World of Warcraft spillet og aldri ta det opp igjen, om du gjør så har du stridet med norsk lov.

Lenke til kommentar
Alt jeg har hørt om software-EULAs er at de aldri er utprøvd det norske rettsystemet, men at de fleste med kjennskap til systemet er enig i at de ikke vil bli vurdert som juridisk bindende dersom det en dag kommer opp.

Kan gjenta det. Deres spill, deres regler. Om de velger å slette accounted din, så er det ikke ett fnugg du får gjort med det. Å det trådstarter beskriver er svindel. Etter alt jeg vet er ikke svindling helt lovlig.

Lenke til kommentar
Kan gjenta det. Deres spill, deres regler. Om de velger å slette accounted din, så er det ikke ett fnugg du får gjort med det. Å det trådstarter beskriver er svindel. Etter alt jeg vet er ikke svindling helt lovlig.

Begge disse tingene er jeg enige i, det var ikke det jeg kommenterte lengre oppe. Det jeg er uenig i er at det er ulovlig (som i at jeg kan dømmes for det i mitt lokale juridiske system) å videreselge en kopi av WoW.

Lenke til kommentar

Til trådstarter.

 

Du sier selv at du har solgt kontoen og da er det jo moralsk riktig å la kjøper beholde kontoen også. Men som du sier du har mulighet til å ta den tilbake pga. at du har cd key.

 

Tar du den tilbake må du regne med at kjøper vil reagere, dette kan bli allt fra mas til deg personlig eller at han klarer å overbevise Blizzard at du har brutt deres AULA. Hvilket vil si at kontoen stenges permanent.

 

I verste fall kan du risikere at kjøper prøver saken i Norsk rettsvesen. Ikke godt å si hva utfallet der kan bli, men vil du virkelig risikere å få en dom ut av en slik sak?

Lenke til kommentar

Jeg ville vært forsiktig med det der. En ting er jo, som det har blitt sagt; En avtale er en avtale. Men hva med informasjonen kjøperen sitter med om deg? Ble pengene betalt til bankkonto? Er det din adresse som står på siden om account-info? Har dere ringt og avtalt? Epost?

 

Er personlig ikke noen tilhenger av vold, men personen du har handlet med kan jo fort være det. Er det verdt det?

Lenke til kommentar
Er personlig ikke noen tilhenger av vold, men personen du har handlet med kan jo fort være det. Er det verdt det?

Haha, flirer... Solgte den til en 13-åring ;p

Men har allerede bestemt meg for at jeg ikke tar den tilbake, vis jeg ville hatt den tilbake hadde jeg ikke brydd meg litt om hva han hadde sagt. ;p

Det er ett spill FFS! :p (+++ eksamen snart så holder meg unna alt som heter spill ;)

Fyfaen får en sak det ble av dette :)

Lenke til kommentar
Er personlig ikke noen tilhenger av vold, men personen du har handlet med kan jo fort være det. Er det verdt det?

Det er ett spill FFS! :p (+++ eksamen snart så holder meg unna alt som heter spill ;)

Fyfaen får en sak det ble av dette :)

 

 

Det er ikke bare ett spill for han, det er også 500 kr.

Blir litt provosert over måten du snakker om det på, som om det var greit å lure fra penger fra folk, siden han betalte jo "bare" for et spill.

Lenke til kommentar
Om det er direkte lov du trenger helt greit:

 

Jeg starter med §1 i Åndeverksloven:

Åndsverksloven har ingen ting å si. Han selger ikke et program eller et spill, han selger rettigheten til å bruke et produkt, altså selve kontoen.

 

Folk må skjønne at EULAen ikke blir sett på som juridisk bindende, og har ikke blitt prøvd i et norsk rettsystem. Det betyr at det eneste som kan skje ved at du bryter denne, er at Blizzard stenger kontoen din. Noe annet kan de ikke gjøre.

 

Derimot er det ulovlig å selge noe for deretter å "stjele" det tilbake. Det er svindel, og du kan bli straffet for det etter norsk lov.

Lenke til kommentar

Han selger noe som ikke er hans eie uten samtykke av den som sitter på disse rettighetene. Om det så er at Blizzard ikke er norsk så er de i alle fall beskyttet gjennom "Berne Convention for the Protection of Literary and Artistic Works" uten at dette er signert og tatt opp.

 

Det er ikke EULA det strider imot, det strider imot norsk lov som jeg har linket til. Om det er kontoen eller ikke han selger noe som ikke er av hans eie uten samtykke.

Lenke til kommentar
Solgte wow accounten min for noen månder siden for lusne 500kroner, viss jeg tar den tilbake nå, hva kan skje da?

 

Det som kan skje;

-Han rapporterer kontoen.

-Han anmelder deg.

-Han kommer på døra di.

-Han og alle kompisene kommer på døra di.

-Han og pappen sin kommer på døra di.

-Han kjører ein bil inn i huset ditt i frustrasjon.

 

Er ganske mykje som kan skje.

Lenke til kommentar

At det ville være svindel å ta tilbake kontoen etter å ha mottatt penger for den burde vel ikke være mye å krangle om?

 

Om han hadde rett til å overdra den i utgangspunktet er vel heller ikke relevant? Han har inngått en avtale med kjøper om å overdra retten til å leie kontoen og mottatt penger for det. Om han hadde rett til å overdra retten til å leie kontoen eller ikke blir ikke veldig interessant.

 

Kan ikke se annet enn at dette måtte være som om en hadde leid ut en leiebil som en selv hadde leid. Alle vet at det ville være i strid med leieavtalen med leibil firmaet. Men om opprinnelig leier hadde tatt en kopi av bilnøkkelen, tatt penger for å leie bilen videre til en kompis for så å stikke av med den neste dag. Svindel? Absolutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...