CSSSK Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Er nå straks ferdig med vannkjøling, mangler nå bare xp2100 som ligger i posten... Har et colorcase black air (ja, jeg VET at det ikke er beste kvalitet) med strømforsyninga som fulgte med. Den har et 230V uttak til skjerm bakpå psu. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke dette til uttak til pumpa? Starter og stopper ikke dette samtidig med resten av maskina? Hadde jo vært veldig enkelt...? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Nei dessverre, slik er det ikke. Uansett status på PC´n din, vil det alltid stå spenning i kontakten for skjermen. De to kontaktene er paralellkoblet inne i PSU. Du bør nok heller legge opp til en relestyring, med 12v styrespenning fra PSU. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 CSSSK: Men du har sansynligvis også en bryter bak på strømforskyningen din, og når du bryter strømmen til PC'n med denne vil også strømmen i uttaket til skjermen brytes. Men som Skrue sier ville jeg gått får ett relé istedet, med mindre du ikke er så hypp på å lodde eller ønsker å betale i dyre dommer for plug-and-play adaptere. Enfordel med å bruke den første metoden, er at du alltid vil høre om pumpa går før du slår på PC'n... Men det tar nok ikke lang tid før du irriterer deg over at du hver gang må sitte å vente på at PC'n slår seg av før du kan bryte strømmen... space Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 hvis du ikke vill koble til et "vanlig billig relee" kan du kjøpe et Swiftech relee kit... det er ganske dyrt men ganske mye enklere enn et "vanlig relee" Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 6. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2003 Takker for svar! Har gått for å bare lodde på pumpa rett på 230V inntaket inni PSU. Maskina kjører vanligvis 24/7 uansett, skrur den bare av når jeg er borte en stund... Så inntil videre funker det greit nok... Ellers så blir det vel sikkert et rele senere hvis det blir for mye stress å skru av bryteren bak PSU Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Det skal vist slite litt på pumpen å drive å skru den av og på hele tiden, er nok best å la den gå 24/7, det er jo det den er designet for også da. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Hvorfor skal alle gjøre dette så vanskelig? Er mye greiere å bare la pumpa gå konsant dvs koble den til i en ledig stikkontakt. Er jo på ingen måte skadelig å kjøre pumpa 24/7. Faktisk er det jo værre å starte/stoppe den hele tiden. Bruker du et relè og får et PC problem som gjør at du må reboote endel så vil jo dette føre til at også pumpa stopper og starter flere ganger. Nå skal jeg ikke overdrive hvor farlig dette er for pumpa, men positivt er det hvertfall ikke Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Skal ikke spikke fliser her nå Anders, men pumpa stopper ikke hver gang du re-booter. Tar du derimot en kaldstart av maskinen, så blir det jo noe annet. Vel og merke ved en reléstyring da. Og som du sier; Pumpa har absolutt ikke vondt av å gå 24/7. Samtidig kan jeg tilføye at jeg ikke har opplevd noe negativt ved å stoppe / starte pumpa samtidig med maskinen. Ingen tegn til ekstra slitasje på pumpa, den går fortsatt like stille. Og du har vel en viss peil på hvor lenge jeg har hatt vannkjøling? Men iler samtidig til med å tilføye at dette sikkert kan variere. Hvor godt de forskjellige pumpene takler dette, kan sikkert være forskjellig fra merke til merke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå