Gå til innhold

Hjelp til å velge skjermkort

Anbefalte innlegg

Hallo :) Har tenkt å bestille fullt nytt sett til PC og jeg har så og si listen ferdig. Men jeg er ikke sikker på hvilket skjermkort jeg skal bruke.

Valget er mellom 2xfire HD 4890 (https://prisguiden.no/product.php?productId=110268)

Eller 1 GTX 285 hvor jeg skal kjøpe ett identisk kort til senere når eg får penger til det så det blir 2-SLI. (https://prisguiden.no/product.php?product_id=106914) (Burde jeg kjøpe Black Edition versionen av dette?)

Tenkte enn stund på HD 4890 grunnet pris / ytelse. Men en del har sakt det bråker fælt når du kjører det hardt, spesielt hvis du har to. Så da tenkte jeg å kjøpe 2-SLI GTX 285 isteden siden det er bedre ytelse og ingen har klaget over bråk ved de. Selvom de er mye dyrere.

Håper noen har råd :)

REDIGERING: Skal være til en spill PC som kan brukes en stund uten at eg må oppdatere. Ville vært kos om den kunne kjøre Crysis på high og AA med dugelig FPS. (i7 920 prosessor, og et moderkort som jeg vet støtter både SLI, xfire og X58)

Endret av Diggle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan nevne at når du skal ha to kort av høy ytelse slik du har sagt her, så vil nok ATI 4890 være den som drar best nytte av kortene når du kjører de i CF/SLI. De gir en god del bedre ytnyttelse totalt sett.

Kortet bråker ja, men vet du om noen andre toppklassekort som ikke gjør det? Og du bruker vel lyd på spillene dine du og som alle andre dødelige folk? ;) På idle hører du ikke kortet om du anstrenger deg engang. Har hatt 1 4890 kort en måneds tid nå snart, og er storfornøyd så langt. Var god margin på overklokking også, så det her burde være lett valg!

-Øivind-

Lenke til kommentar
Du har glemt at det finnes GTX275 også. Yter i prinsippet som HD4890;litt bedre, og koster rundt det samme som HD4890.

No offense, men det virker som det ENESTE du gjør er å lurke rundt å anbefale gtx275 over 4890/4870. Omtrent annenhver post jeg har sett fra deg i Data delen av forumet er slik. Dessuten koster vel gtx 275 2250kr, mens 4890 1800kr. Det er 25% mer, om det yter 25% mer så er det vel greit, gjør den det ??

¤Priser fra prisguiden klokka 20:00 16 mai.

Endret av SASv2
Lenke til kommentar
Jeg kan nevne at når du skal ha to kort av høy ytelse slik du har sagt her, så vil nok ATI 4890 være den som drar best nytte av kortene når du kjører de i CF/SLI. De gir en god del bedre ytnyttelse totalt sett.

Kortet bråker ja, men vet du om noen andre toppklassekort som ikke gjør det? Og du bruker vel lyd på spillene dine du og som alle andre dødelige folk? ;) På idle hører du ikke kortet om du anstrenger deg engang. Har hatt 1 4890 kort en måneds tid nå snart, og er storfornøyd så langt. Var god margin på overklokking også, så det her burde være lett valg!

-Øivind-

Har lest litt rundt om og hos enkelte bråker det utrolig mye når du kjører programmer som belaster kortet mye. vet ikke om du har hørt noe om dette men jeg vil ikke ha ett kort som kan potensielt bråke utrolig mye med mindre dette blir avbekreftet :p GTX 285 har eg ikke hørt noe om høy lyd. (Google ATI HD 4890 noise)

Men takker for responsen :)

https://prisguiden.no/product.php?product_id=110269 GTX 275 sier du?

https://prisguiden.no/product.php?product_id=110268 dette er den 4890 jeg hadde tenkt å kjøpe.

Vet ikke så mye om data komponenter men hvor mye er:

ATI HD 4890------GTX 275

750 MHz----------640 MHz Kjernefrekvens

1024 MB----------896 MB Minnemengde

256-bit----------448-bit Minnebåndbredde

900 MHz----------2268 MHz Minnefrekvens (effektiv)

Pris forskjellen er rundt om 200-300 kroner hvorav GTX er dyrere

Endret av Diggle
Lenke til kommentar
Du har glemt at det finnes GTX275 også. Yter i prinsippet som HD4890;litt bedre, og koster rundt det samme som HD4890.

No offense, men det virker som det ENESTE du gjør er å lurke rundt å anbefale gtx275 over 4890/4870. Omtrent annenhver post jeg har sett fra deg i Data delen av forumet er slik. Dessuten koster vel gtx 275 2250kr, mens 4890 1800kr. Det er 25% mer, om det yter 25% mer så er det vel greit, gjør den det ??

¤Priser fra prisguiden klokka 20:00 16 mai.

GTX275 er bedre enn HD4890 i de fleste spill. Sjekk testene under og finn ut hvilke spill det gjelder. Om det er verdt 2-300 bestemmer du selv:)

@SAS

Dette burde ikke ha vært i tråden og har ingenting med trådstarter å gjøre.

Selv om jeg diskuterer med enkelte her på forumet, gir ikke det deg fullmakt til å komme med usakligheter eller leppevrenging. Mine innlegg og anbefalinger er langt på vei like gode som enhver annen sine her, og de har vel ikke noe fokus på GTX275 - selv om det ble diskutert i tråden til Agentspoon øverst.

Vedrørende GTX275 i denne tråden så var det en anbefaling til en som kanskje ikke visste om kortet; og det var i forhold til GTX285.

Test av GTX275 nren og nrto; ja GTX 275 er som oftest bedre enn HD4890. Om det er 25% har ikke jeg regnet på men tro rundt 1800 for HD4890 og 2000 for GTX275 er mer riktig. Personlig gir vel jeg blaffen i om folk kjøper HDABCD eller GTXABCD:) jeg prøver å gi de noen råd ut i fra det jeg vet.

Jeg sjekket mine innlegg - tor jeg har nevnt GTX 275 i et par tråder, og anbefalt det 1 gang - nettopp - i Agentspoontråden. I noen tråder har jeg sagt at de ikke bør glemme at det finnes et annet alternativ til HD 4890 enn GTX285.

Jeg skjønner ikke helt din problemstilling - uten at du har sett at jeg har diskutert - og ønsker å benytte deg av en eller annen medvind.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Ok vet ikke om noen vil komme til å se det siden det var en redigering men :o

https://prisguiden.no/product.php?product_id=110269 GTX 275 sier du?

https://prisguiden.no/product.php?product_id=110268 dette er den 4890 jeg hadde tenkt å kjøpe.

ATI HD 4890------GTX 275

Jeg løp også litt rundt på google og fant en test av GTX 275 hvor de sa at den ved 100% CPU bruk nådde 86 grader celsius. Dette er vel litt høyt:/

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt skjermkort får man vel si da ;) Men jeg må nesten be deg ta en god titt her først, så ser du hva jeg mente med at to 4890 vil skalere enormt godt i nesten alle dagens spill..

http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/HD_...rossFire/1.html

Den banker de andre kortene med enorm margin, så jeg ville revurdert kjøpet litt til (Men jeg er ingen fasit, bare rådgiver :) )

-Øivind-

Lenke til kommentar
Gratulerer med nytt skjermkort får man vel si da ;) Men jeg må nesten be deg ta en god titt her først, så ser du hva jeg mente med at to 4890 vil skalere enormt godt i nesten alle dagens spill..

http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/HD_...rossFire/1.html

Den banker de andre kortene med enorm margin, så jeg ville revurdert kjøpet litt til (Men jeg er ingen fasit, bare rådgiver :) )

-Øivind-

Wow det var imponerende :O billigere er de og! Men jeg har hørt en del om at de bråker fælt. Faktisk utrolig mye slik at det nesten er uholdbart å sitte i nærheten. Kan noen avkrefte dette? og si nøyaktig vilken version det var. Den bråkte altså fælt når pcen ble belastet mye som ved World in Conflict / Crysis. Og det er tunge spill jeg har tenkt å spille :p¨

Hvilken av disse to versionene burde jeg kjøpe tror du?

https://prisguiden.no/product.php?product_id=110268

eller

https://prisguiden.no/product.php?product_id=110260

Takker for rådene :)

På den linken du viste så stod det dette "This is gonna get ugly. It's now 1:46 AM here and I tested the HD 4890 CrossFire setup fan noise. I was afraid my neighbours would complain about the noise but it seems I got away with it. If you value a quiet computer experience this is definitely not the setup for you." :S er utrolig bekymret over dette. Er det så gale som det høres ut som?

En ting til.. I den linken du sendte var det "AMD Radeon HD 4890". Vil dette være en merkbar forskjell fra "Sapphire Radeon HD 4890"?

Endret av Diggle
Lenke til kommentar

ATI HD 4890------GTX 275

Effektiv minnefrekvens på HD 4890 er 3600mhz. Det bruker GDDR5, så du må gange basisfrekvens med 4. GTX275 bruker DDR3.

Selv om gtx275 har bredere minnebuss (som regnes i bit) er minnebåndbredden (GB/s) størst hos 4890.

Du kan ikke sammenligne skjermkort direkte bare ved å se på spesifikasjonene, les noen benchmarks av 4890, 275, og 285 før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skal ikke si at kortet ikke bråker. Faktisk er det et av de mer høylytte på markedet. Dette gjelder dog bare ved load, for ved idle kan jeg som sagt ikke høre kortet engang (justert viftehastigheten med ati catalyst control center).

Når det er sagt, har du virkelig ikke på lyd mens du spiller? Hos meg er det såklart litt volum og da hadde jeg ikke hørt maskinen om jeg ble tvunget på livet engang :p Du må nesten se hva som blir best løsning for deg, men når du skal vurdere to toppkort i enten SLI eller CROSSFIRE, så tror jeg du blir mest fornøyd med ytelsen til 2stk 4890 kontra stk GTX275. Du kan google etter "GTX275 sli revieew" og lese til krampa tar deg, er mange som har testet den løsningen også. Så får du sette deg ned litt, se hva du har av maskinvare så du ikke får for store flaskehalser med CPU & RAM og bestille den løsningen du liker best. Vurder ytelse kontra støy, pris og resten av maskinvaren.

Spiler du på lave oppløsninger (dvs opp til 1680X1050), tror jeg du vil klare deg like godt med 1 kort istedet for 2, og evt bruke resten av pengene på en oppgradering av CPU. Spiller du på høyere oppløsninger (dvs fra 1680X1050 og oppover) vil du nok få best utbytte av 2 kort. Dog burde du som minimum ha C2D @ 3GHz< / C2Q @ 3GHz < for å best dra full nytte av slike toppkort. Like viktig er mengde ram og minnehastighet på dette. 4GB 800MHz bør være et minimum her.

Evt om du er redd for støy, kjøp deg et nytt kabinett som heter ANTEC P182 som er godt støydempet i konstruksjonen. Da har du også masse plass til nye deler etterhvert samt god luftgjennomstrømming i kabinettet.

Uansett hvilke kort du velger i den ytelseklassen blir du strålende fornøyd ;) Lykke til

-Øivind-

Lenke til kommentar

OK tusen takk :D Jeg har tenkt å overklokke i7 920 til 3.2-3.6 GHz tror du dette vil være bra nok? hørt at det funker utrolig bra å overklokke i7 920. Jeg har ingen erfaring med overklokking så satser på at det er en smal sak og at jeg kan finne en guide på nettet.

Takke for svarene :) Blir 2xfire HD 4890 nå ja ^^

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=98194. Her er alle delene jeg har tenkt å bestille så langt.. tror du det er bra og kan overklokke CPU uten å brenne opp noe. Det er ingen deler som krasjer med hverandre sant?

Endret av Diggle
Lenke til kommentar

Ja, handler du inn den oppsatte handlevognen får du ikke problemer med ytelse med det første ihvertfall ;)

*Godt hovedkort

*kraftig nok strømforsyning med nok tilkoblinger for skjermkortene (de trenger 4 tilsammen)

*God hastighet på rett type minne

*morsom prosessor man kan klokke veldig godt med

*God grafikkløsning

Alt i alt et godt oppsett :) Lykke til med byggejobben

-Øivind-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...