Gå til innhold

Tilbakemeldinger på et databasedesignprogram

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg holder for tiden på med et program for å tegne databaser.

Det heter Orsa Databasic, og er et grafisk verktøy. Programmet krever .NET Framework 3.5 SP1

Foreløpig er den laget for Microsoft SQL Server, og den kan importere T-SQL script, og eksportere T-SQL.

Det jeg er interessert i, er å vite hva dere synes om programmet, er det noe dere kunne tenkt dere å bruke selv? eller enda viktigere for meg, ville dere betalt for det?

Jeg vil også gjerne høre hva dere synes om flyten i programmet, er det tungvint å bruke, er det noen bugs (som jeg ikke har nevnt) eller har dere forslag til features?

Kjente bugs og manglende funksjoner:

- Undo/redo gjør litt rare ting innimellom

- Utseendet på tabellene blir lagret med konfigurasjonsfilen, og ikke prosjektfilen

- Notat objektet får lagringsfunksjonen til å få hetta

- En kan ikke slette referanser etter de er laget

- Programmet kan enda ikke kommunisere direkte med databasene (du må eksportere T-SQL script)

- Cluster er ikke støttet foreløpig.

- Jeg har ærlig talt ikke prøvd å importere SQL script fra programmet til en SQL database, så jeg ANER ikke om det i det hele tatt funker.

orsa_setup.zip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, første inntrykket var helt ok. Litt merkelig å kunne dra tables/notes langt utenfor vinduet mens det var forminsket.

Har ikke store erfaringen med database programer så kan ikke si så mye om flyten i det. Men har du sett på dbdesigner4 det er gratis, så hvis noen skal betale for ditt program må du vel kunne tilby noe mer enn de.

Lenke til kommentar

Jeg vet om alternativene ja :)

Grunnen til at jeg laget dette programmet, var at broren min (som er webutvikler) var på utkikk etter et slikt program, og oppfordret meg til å lage et, så da gjorde jeg det.

Han mente at alle alternativene var "for dårlige"

To ting jeg har tenkt litt på, er et grafisk verktøy for å lage spørringer, og et verktøy til å lage frontend til databasen (som access) som vil generere .exe filer.

Men først må jeg bli ferdig med det viktigste, og fikse de mest alvorlige feilene.

Takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ikke bruker noen db-designprogrammer per. i dag. Kladder på papir og fører inn ved å skrive SQL. :blush:

Jeg har allikevel testet programmet ditt. Utseendemessig synes jeg der ser bra ut, men du har en lang vei å gå for å komme på nivå med eksisterende modelleringsprogrammer på funksjonalitet, så jeg lurer litt på hva din bror mener mangler i eksisterende programmer.

Her er en liten liste over bugs og funksjonalitet du bør legge til:

-drop down for datatyper.

-mulighet for å definere egne datatyper.

-Kompositt PK genererer ulovlig T-SQL.

-Får ikke laget FK mellom PK i to tabeller.

-Får ikke laget FK innen samme tabell.

-Får ikke laget multikolonne FK.

-Programmet sjekker ikke at datatypee for kolonner som inngår i FK er den samme.

-Har ikke mulighet til å redigere egenskaper for FK, f.eks. cascade update og delete.

-Du bør flytte FK TSQL statements ut av CREATE TABLE statements. Da slipper du å ta hensyn til rekkefølgen tabellene opprettes i.

-Hadde vært greit å se hvilke kolonner som er FK.

-Hadde vært greit å kunne opprette indexer.

-Autoarrange tabeller slik at de posisjoneres mest mulig leservennlig.

-Når jeg endrer tabellnavn så vil jeg ikke at du skal endre navn på PK kolonne.

-Hadde vært greit å kunne redigere tabellnavn og kolonnenavn uten å måtte dobbelklikke på tabellen.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet med noe lignende for 3-4 år siden. Det var en Javabasert MDI-applikasjon, som genererte DB-script for Oracle, PostgreSQL og MySQL. Jobbet 3-4 måneder på prosjektet, før det ble såpass ferdig at folk begynte å ta det i bruk. Jeg har ikke gjort noe med det i etterkant, fordi jeg ikke lenger har behov for å designe databaser på så lavt nivå. Nå er det ORM som gjelder.

Werner

Lenke til kommentar

hei, testet programmet litt nå jeg også. Det første som slo meg var som jeg ser flere har kommentert, at du har en lang vei å gå når det gjelder funksjonalitet. Likte likevel at det var et "rent" brukergrensesnitt. Når jeg satt opp noen tabeller, så fant jeg heller ingen mulighet å kunne sette en kollone til auto incrament, noe jeg i allefall har brukt i noen tabeller tidligere. Det som kanskje var mest kritiske bugen jeg kom over var etter å ha opprettet en god del tabeller, og skulle opprette en til, så kom det en kritisk feil og hele programmet lukket seg.

Men absolutt en god start og det har potensiale hvis du fortsetter med det.

Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg ikke bruker noen db-designprogrammer per. i dag. Kladder på papir og fører inn ved å skrive SQL. :blush:

Jeg har allikevel testet programmet ditt. Utseendemessig synes jeg der ser bra ut, men du har en lang vei å gå for å komme på nivå med eksisterende modelleringsprogrammer på funksjonalitet, så jeg lurer litt på hva din bror mener mangler i eksisterende programmer.

Her er en liten liste over bugs og funksjonalitet du bør legge til:

-drop down for datatyper.

-mulighet for å definere egne datatyper.

-Kompositt PK genererer ulovlig T-SQL.

-Får ikke laget FK mellom PK i to tabeller.

-Får ikke laget FK innen samme tabell.

-Får ikke laget multikolonne FK.

-Programmet sjekker ikke at datatypee for kolonner som inngår i FK er den samme.

-Har ikke mulighet til å redigere egenskaper for FK, f.eks. cascade update og delete.

-Du bør flytte FK TSQL statements ut av CREATE TABLE statements. Da slipper du å ta hensyn til rekkefølgen tabellene opprettes i.

-Hadde vært greit å se hvilke kolonner som er FK.

-Hadde vært greit å kunne opprette indexer.

-Autoarrange tabeller slik at de posisjoneres mest mulig leservennlig.

-Når jeg endrer tabellnavn så vil jeg ikke at du skal endre navn på PK kolonne.

-Hadde vært greit å kunne redigere tabellnavn og kolonnenavn uten å måtte dobbelklikke på tabellen.

Gode poenger du har her :) takker!

Jeg har prøvd å gjøre det slik at den setter opp felt slik det er mest vanlig, så derfor auto-genererer den navnet på første feltet, og setter den automatisk til auto-increment.

Tidligere sluttet den å auto-generere navn på første felt, men den funksjonaliteten ble tatt vek når jeg byttet til gridview kontrollen istedet for listview.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...