Gå til innhold

Erfaringer og eksempler med polariseringsfilter


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske rookie i fotoverdenen, men var så heldig å få et polariseringsfilter i bursdagsgave. Kanskje er det mange som meg som knapt aner hva dette er, så jeg har samlet mine første erfaringer i et lite blogginnlegg.

 

Ikke så überteknisk, men noen illustrerende bildeeksempler og litt forklaringer:

 

Mine første erfaringer med et polariseringsfilter

 

Eksempel: Himmelproblem med vidvinkel - filteret «tar» ujevnt.

post-149970-1242479560_thumb.png

 

Jeg har en mistanke om at filter-verdenen kan være temmelig kul, og håper jeg kan få litt tips og tilbakemeldinger ved å dele mine erfaringer.

 

Er det forresten kosher å linke til blogginnlegg herfra? Foruminnlegg er litt klossete når det er for langt og har mye bildeeksempler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fine eksempler på fordelene og ulempene med polafilter. Nå er det nesten slik at det er bedre å gjøre himmelen mørkere via software enn ved polafilter hvis en bruker vidvinkel.

Er det noen god triks i ludo for å ta et vidvinkelbilde utover vannet, for å fjerne mest mulig refleksjoner på vannet, men slippe de mer tydelige skjoldene på himmelen?

Lenke til kommentar
Fine eksempler på fordelene og ulempene med polafilter. Nå er det nesten slik at det er bedre å gjøre himmelen mørkere via software enn ved polafilter hvis en bruker vidvinkel.

Er det noen god triks i ludo for å ta et vidvinkelbilde utover vannet, for å fjerne mest mulig refleksjoner på vannet, men slippe de mer tydelige skjoldene på himmelen?

 

Ja til en viss grad ved å snu polafilteret 180 grader ut i fra max polariseingseffekt på himmel.

Lenke til kommentar
Ja til en viss grad ved å snu polafilteret 180 grader ut i fra max polariseingseffekt på himmel.

Interessant! Er det slik at polafilteret har ulik effekt over hele sirkelen, alle 360 gradene? Jeg trodde det bare var variasjon over 180 grader, og at det bare gjentok seg når jeg vrei videre rundt. Ser ut til at nerden i meg må grave litt mer :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...