Nerdegutt Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg er ganske rookie i fotoverdenen, men var så heldig å få et polariseringsfilter i bursdagsgave. Kanskje er det mange som meg som knapt aner hva dette er, så jeg har samlet mine første erfaringer i et lite blogginnlegg. Ikke så überteknisk, men noen illustrerende bildeeksempler og litt forklaringer: Mine første erfaringer med et polariseringsfilter Eksempel: Himmelproblem med vidvinkel - filteret «tar» ujevnt. Jeg har en mistanke om at filter-verdenen kan være temmelig kul, og håper jeg kan få litt tips og tilbakemeldinger ved å dele mine erfaringer. Er det forresten kosher å linke til blogginnlegg herfra? Foruminnlegg er litt klossete når det er for langt og har mye bildeeksempler. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Fine eksempler på fordelene og ulempene med polafilter. Nå er det nesten slik at det er bedre å gjøre himmelen mørkere via software enn ved polafilter hvis en bruker vidvinkel. Lenke til kommentar
Nerdegutt Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Fine eksempler på fordelene og ulempene med polafilter. Nå er det nesten slik at det er bedre å gjøre himmelen mørkere via software enn ved polafilter hvis en bruker vidvinkel. Er det noen god triks i ludo for å ta et vidvinkelbilde utover vannet, for å fjerne mest mulig refleksjoner på vannet, men slippe de mer tydelige skjoldene på himmelen? Lenke til kommentar
arela Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Polariseringsfilter er best på brennvidder over 20-24mm ifølge det jeg har lest. Selv har jeg ingen erfaring med slike korte brennvidder, så dette er ikke egen erfaring. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Fine eksempler på fordelene og ulempene med polafilter. Nå er det nesten slik at det er bedre å gjøre himmelen mørkere via software enn ved polafilter hvis en bruker vidvinkel. Er det noen god triks i ludo for å ta et vidvinkelbilde utover vannet, for å fjerne mest mulig refleksjoner på vannet, men slippe de mer tydelige skjoldene på himmelen? Ja til en viss grad ved å snu polafilteret 180 grader ut i fra max polariseingseffekt på himmel. Lenke til kommentar
Nerdegutt Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Ja til en viss grad ved å snu polafilteret 180 grader ut i fra max polariseingseffekt på himmel. Interessant! Er det slik at polafilteret har ulik effekt over hele sirkelen, alle 360 gradene? Jeg trodde det bare var variasjon over 180 grader, og at det bare gjentok seg når jeg vrei videre rundt. Ser ut til at nerden i meg må grave litt mer Lenke til kommentar
Nerdegutt Skrevet 15. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg har lagt inn noen fler og bedre eksempelbilder i en ny bloggpost: http://erlend.no/2009/07/14/eksempler-pa-b...riseringsfilter Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Du kunne laget en fin PL-wiki/guide av dette eminente emnet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå