Kenneth Solfjeld Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg har etterhvert opparbeidet meg en god del fotografier som er såpass bra at jeg vil presentere dem på en egen hjemmeside. Men saken er den at jeg er totalt uten kunnskap på dette feltet, desverre. Trenger en guide, fra A til Å.. Har googlet, men det har egentlig bare skapt et større ?.. Håper jeg ikke har feilpostet. Lenke til kommentar
kayennefetter Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg har etterhvert opparbeidet meg en god del fotografier som er såpass bra at jeg vil presentere dem på en egen hjemmeside. Men saken er den at jeg er totalt uten kunnskap på dette feltet, desverre. Trenger en guide, fra A til Å..Har googlet, men det har egentlig bare skapt et større ?.. Håper jeg ikke har feilpostet. Tror nok denne var litt feilpostet, da det du har spørsmål om dreier seg mer om webdesign enn foto. Men: for å starte med noe, fotogalleriet, så har Adobe Lightroom (og PS også mener jeg) en utmerket webgalleri generator. Denne lager et ferdig bildegalleri som et html-dokument. Så trenger du bare å lage en forside som kan peke til galleriene dine. Prøv denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=760080 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6 Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 (endret) http://www.piczo.com/?cr=3 Der kan du lage din egen hjemmeside. Veldig grei metode for nebegynnere Endret 16. mai 2009 av Slettet-PJ426FqLv6 Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Takker for tilbakemeldinger! Denne tråden blir sikkert flyttet snart Lenke til kommentar
A5MG Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 www.flickr.com www.flickr.com/tools Firefox Universal Uploader Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Joda, flickr har jeg allerede, samt DeviantArt osv. Det en egen hjemmeside jeg har tenkt å lage.. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 Jeg tror rett og slett du må bare hoppe i det! Lær deg html, css og javascript. Det skal være nok til å få til det meste slik du ønsker det. NB! Det går ikke an å jukse her! Lær deg det og sett av noen måneder med intens trening og prøving. Gode sider å starte på er: W3Schools og HTML Dog P.S. Jeg liker tankegangen din: det at du vil gjøre det "uavhengig" av ferdiglagde løsninger. Støtter den! Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 17. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2009 Takker for feedback og linker flyndrefjes! Det er nettopp dette jeg er på jakt etter, men har ikke hatt snøring på hvor man skal starte. Lenke til kommentar
cohan Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Det enkleste er nok å bruke ferdige CMS systemer. Men det krever at du har en webserver med PHP og MySQL. Anbefalte CMS systemer: Wordpress: Veldig populært blant bloggere, og vil nok også fungere fint for foto(blogging?). Joomla: CMS System som er enkelt å sette opp. Du har mange muligheter når det gjelder fremvisning av bilder (Gallerier i 3D og mange andre spennende funksjoner), samt gode løsninger for forum og brukere. Drupal: Ganske likt Joomla, men med større fokus på community delen. Forum følger som standard med. Ulempen med Drupal er vel at det finnes ikke det samme antallet moduler og temaer som på Joomla. Moduler er ekstra scripts du kan laste ned for å få funksjoner som f.eks bildefremvisning med effekter osv. PHP-Nuke: I likhet med Drupal, ett veldig communitybasert CMS system. Selv har jeg ingen erfaring med denne, og kan ikke si om den er enkel å sette opp eller om det finnes moduler som er egnet til ditt bruk. Jeg ville nok anbefale deg å gå for enten Wordpress eller Joomla. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå