Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

strømkabeltykkelse til forsterker


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette inn en Blaupunkt THA-555 i bilen min, den er digital og yter

* 5-Channel:

o 55 watts x 4 channel @ 4ohm + 200 watts x 1 channel @ 4ohm RMS (110 watts x 4 channel @ 4ohm + 400 watts x 1 channel @4ohm Peak)

o 65 watts x 4 channel @ 2ohm + 200 watts x 1 channel @ 4ohm RMS (130 watts x 4 channel @ 2ohm + 400 watts x 1 channel @ 4ohm Peak)

* 3-Channel:

o 2 x 150 watt x 2 channel @ 4ohm + 200 watts x 1channel @ 4ohm RMS (300 watts x 2 channel @ 4ohm + 400 watts x 1 channel @ 4ohm Peak)

 

jeg forstår ikke hva dette egentlig vil si og kan ikke regne på kabeltykkelser, men jeg har batteriet bak i bilen og skal ha forsterken bak i bilen også så regner med at 3 meter med kabel vil holde, forsterkeren har en innebygd 40A sikring, kan noen hjelpe meg regne ut hvor tykk kabel jeg trenger fra batteriet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minimum 20mm2 ja. Vet minimum for 60 ampere er 25mm2 under normale omstendigheter, så kjør på med 20 +++. Starta å brenne i bilen til en kompis av meg, pga anlegget hans trakk for mye støm i forhold til det kabelen tålte(han hadde 16mm2). Halvveis til sverige, svidde deler i motorrommet, taues hjem, ikke gøy.

Lenke til kommentar

sett på en hovedsikring helt i starten av kretsen fra batteriet også. om det skulle skje noe kortslutningsgreier/overstrøm eller liknende, så redder du mest sannsynlig forsterkerne dine osv. Kortslutningsstrømmer kan komme på laaaaangt over 40A

Endret av MrMaker
Lenke til kommentar
Så lenge sikringen er 40 A, holder det lenge med 10 mm2. Greit å ta i litt uansett, men alt over 20 mm2 høres ut som waste.

 

 

Jeg ville helt klart koblet sub slik at det ble 2ohm og dermed mye høyere effekt. Da vil forsterkeren trekke godt over 40A til tider. Riktignok bare i svært korte perioder på godt under et sekund, men en 10mm2 kabel på ~2+m vil nok resultere i et spenningsfall, om ikke varmgang.

Da blir man helt nødt til å ha en kondensator med mindre man vil ha grøt istedenfor punch.

 

Med en sånn forsterker ville nok en kondensator og en tørrakumulator være kjekt uansett, men ikke helt nødvendig.

 

Dette er ihvertfall min erfaring med bilstereo. Underdimensjonerte kabler bryter mot de 3 første reglene for bilstereo.

 

1. strøm

2. strøm

3. strøm

 

:)

Endret av formann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...