Gå til innhold

stendersamfunn vs klassesamfunn


Anbefalte innlegg

hva betyr det? En stand er en samfunnsgruppe i et land. I middelalderen var samfunnet i Europa delt i fire stender: geistlighet, adel, borgere og bønder. kan også være tre stender fra tidligere av, da uten borgerne.

 

hva er så et klassesamfunn? det blir ofte nevnt overganger fra stendersamfunn til klassesamfunn.

 

klassesamfunn: Det kan for eksempel være snakk om over-, middel- og underklassen i et samfunn eller arbeiderklassen, herskerklassen og så videre. økonomisk og maktbaserte forhold.

 

er ikke dette akkurat det samme??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I et klassesamfunn blir du plassert i et hiarki etter hvor mye penger du har. De rikeste på toppen, og de fattigste på bunn.

 

I et stendersamfunn er det delt opp i grupper. F.eks de geistlige, bønder og adelige. Bøndene jobber for de adelige, og de utfyller på en pervers måte hverandre. Bonden dyrker marka til landherren og i bytte får han en egen prosentandel av det han tjener til å leve på. De geistlige står vell på siden og er til tjeneste for begge gruppene, men i Frankrike tror jeg de adelige var fritatt for kirkeskatten, som var en tiendedel av det man tjente. Altså utfyller de geistlige og bøndene også hverandre i et bytte mellom skatt og religiøse tjenester.

 

I et klassesamfunn så har man ikke disse kategoriske gruppene. Det eneste som skiller arbeiderklassen fra overklassen er deres tilgang på kapital. Idéen om at man kan stige opp i hierarkiet står mye sterkere enn i det tredelte (eller firedelte) stendersamfunnet. Man kunne selvfølgelig kjøpe seg adelige titler, men om man ser på bøndenes situasjon så var det kun et alternativ for de senere borgerklassene som hadde tilgang på mye kapital. Dette var noe som kom ganske seint tror jeg, at man kunne kjøpe seg adelighet.

 

Det kan sikkert sies mye mer, og mye av det jeg har skrevet er sikkert feil. Men jeg tror jeg graver i riktig hull her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...