daniel1812 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Hei, jeg skal kjøpe meg en moped og har sett litt rundt på finn og sånt. Vil ha en moped som er god å kjøre, ser kul ut, er kjapp og kan trimmes lett. Hvilken er egentlig best? prisen jeg leter er mellom 10.000 - 14.000. Lenke til kommentar
Alpha-dog Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Skjønner ikke hvorfor folk skal trimme mopeder? Det er ulovlig og blir man tatt indrar politiet hele sykkelen! Går det ikke fort nok får du kjøpe deg lett MC. Den "raskeste" er vel Rieju SMX og de der. Den lignende Derbi modellen går vel fint også Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 (endret) Jeg forstår godt hvorfor folk vil trimme mopeder. Det koster ofte mye mer med lett mc og lappen. Å ta plomberingene i mopeden koster ingenting, ny dyse koster rundt 40kr. Sprekeste girmoped er vel sykkler med Derbi motor. Ellers har jeg hørt at Rieju RR skal gå ganske greit. "Politiet inndrar hele sykkelen" Dette har nå aldri jeg hørt før, men sikker grei måte å skremme folk fra trimming.. Endret 16. mai 2009 av .Butthead. Lenke til kommentar
Dan-Are Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Finn en eldre yamaha dt eller en aprilia Lenke til kommentar
Rob92 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Skjønner ikke hvorfor folk skal trimme mopeder? Det er ulovlig og blir man tatt indrar politiet hele sykkelen! Går det ikke fort nok får du kjøpe deg lett MC. Den "raskeste" er vel Rieju SMX og de der. Den lignende Derbi modellen går vel fint også Hvor i huleste har du hørt det!? De inndrar ikke sykkelen, men de tar skiltene på mopeden og pålegger deg en bot på 4200 kr! Så må du ta av trim for å få tilbake skiltene. Men vet ikke om det er en frist på når du kan hente skiltene igjen. Det er en annen sak. Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 vis du blir tatt for trim så tar de skiltene og gir deg bot på 4200kr. så må du på visning hos dem med mopeden helt original. Lenke til kommentar
Rob92 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 vis du blir tatt for trim så tar de skiltene og gir deg bot på 4200kr. så må du på visning hos dem med mopeden helt original. Jepp. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Kom bare ikke på forumet og grin dersom dere kjører i filler dere selv, mopeden eller andre og forsikringa nekter å betale ei krone. Står det ikke noe om maks tillatt hastighet i vognkortet på mopeder lenger? vis du blir tatt for trim så tar de skiltene og gir deg bot på 4200kr. så må du på visning hos dem med mopeden helt original. Jepp. Nei. Du må på visning hos veivesenet, ikke hos politiet. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hos politiet noen plasser. Har sett folk være på visning hos politiet her med moped. Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Kom bare ikke på forumet og grin dersom dere kjører i filler dere selv, mopeden eller andre og forsikringa nekter å betale ei krone. Står det ikke noe om maks tillatt hastighet i vognkortet på mopeder lenger? vis du blir tatt for trim så tar de skiltene og gir deg bot på 4200kr. så må du på visning hos dem med mopeden helt original. Jepp. Nei. Du må på visning hos veivesenet, ikke hos politiet. var en skriveleif Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hos politiet noen plasser.Har sett folk være på visning hos politiet her med moped. Ja vel. Veivesenet setter peden på rullende landevei og tester topphastighet. Hvordan gjør politiet den kontrollen? De kikker på den og ser at den er fult plombert og kjenner straks igjen originaldelene på enhver moped? Lenke til kommentar
Markelure Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hos politiet noen plasser.Har sett folk være på visning hos politiet her med moped. Ja vel. Veivesenet setter peden på rullende landevei og tester topphastighet. Hvordan gjør politiet den kontrollen? De kikker på den og ser at den er fult plombert og kjenner straks igjen originaldelene på enhver moped? politiet kontrolerer om du har trim ved å sende deg på visning hvor dem sjekker at alt er originalt og at den går i ca 45 km/t Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Det stemmer Markelure. Men.. .Butthead. kjenner visst til tilfeller hvor politiet kontrollerer dem selv. Jeg er interessert i å vite hvordan det foregår. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Sa at jeg har sett folk vært på visning(er ikke 1000000% sikker på at det var visning da). En gang så jeg en fyr trilla mopeden ned til politistasjonen, en politimann kom ut for å se på mopeden. Han gikk rundt mopeden, sikkert for å sjekke om det var nummer på delene(pleier som regel være det på orginal deler som sylinder, innsug osv). Derfor tenkte jeg på visning. HVis du vil vite mer, så får du bare reise bort til politistasjonen og avhøre dem. Nå vet ikke jeg hvor god peiling du har da, men sånn jeg har forstått det så er politifolk smarte nok til å prøve mopeder de også. Mutant politifolk spør ofte om de kan prøve mopeden, da de har fått ekstrem utdanning som gjør at de kan benytte seg av kjøretøy, som feks moped eller bil. Endret 31. mai 2009 av .Butthead. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Har peiling nok, og har selv hatt moped på visning for en 7 års tid siden. Folk må ikke regne med å få lov til å vise mopeder hos politiet, bare så det er sagt. Originaldeler er som regel stemplet med et nr ja, men det sier like mye om ytelsen på mopeden som takvinkelen min sier om maksfarta på naboens Ford Escort. For å ta et ytterpunkt så blir MH Furia f.eks. levert originalt med plombert MetraKit potte som har fått påstemplet et slikt nummer. Hvor mye det nummeret sier om hvorvidt det sitter plombe i potta eller ikke er en annen sak. Og da snakker vi 45 km/t eller 75-80 km/t. For oss litt mer avanserte sier heller ikke nummeret på sylinderen noe om boringen, og der har vi fort noen km/t ekstra. Topp det med dyse, veiv og et alternativt filter så det er ikke noe problem for meg å vise en stillestående moped med originaldeler som jeg etterpå kan kjøre hjem med en toppfart på lovlig x2. Når det på toppen av det tross alt er slik at politiet ikke kan sette seg på sykkelen din og kjøre uten ymse tillatelser (de kan ikke kreve å prøvekjøre den under noen omstendighet), så er visning hos politiet en rar affære. Nå er ikke poenget mitt å være unødig kranglete, og jeg tviler ikke et sekund på at politiet i all sin prakt har funnet det for godt å gjennomføre slike "visninger". Men man risikerer å gi folk falske forhåpninger om at man slipper unna visning ved å svinge nedom onkel blå og peke på noen påstemplede nummer ved å dytte slik informasjon ut på et forum som dette, og det er faktisk ikke et reelt alternativ. Ikke min jobb å være forumpoliti og jeg ønsker ikke å være unødvendig krass, så bare understreker at det er no hard feelings her! Mer irritert på politifolkene som surrer med slik gråsonepraksis enn jeg er på deg som sier det skjer. Endret 31. mai 2009 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Må innrømme jeg er litt grinette akkurat nå Men det var ikke meningen å si at alle kan gå til politiet på "visning". Det jeg mente var at her jeg bor så har jeg sett politiet sjekke mopeden, nesten som på visning. Er et godt stykke unna veivesenet. Ca 5-6 mil til nærmeste sted. Jeg vet at politiet ikke har lov å kjøre mopeden uten å spørre, så hvis de får nei så kan de ikke. Da blir de nok sendt på skikkelig visning. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Når man først kverulerer så gis det et forenklet forelegg, ikke en bot. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Må innrømme jeg er litt grinette akkurat nå ... Ja, jeg skjønte dette var i ferd med å utvikle seg stygt nå. Vi er nok enige. Og med det takker .Butthead. og ..bjørnar.. for off-topic samtalen. Jeez. My apologies. Lenke til kommentar
daniel1812 Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 nå så jeg at det var 17 svar, men om jeg husket var det ikke om hva som skjer med den om jeg blir tatt jeg spurte om? men, men tenker på å kjøpe en brukt eller ny aprilla og trimme den litt, hvertfall så den går i 70-80 km/t.... Noen som vet hvilken aprilla moped som er best til maks 14-15 tusen kroner? brukt eller ny.... Lenke til kommentar
minibil Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Man må på visning hos vegvesenet. Vis du blir tatt med trim av polititet får du en visningslapp om politiet er usikker. vis polititet er 100% sikker tar de av skiltene g du får 4200 kr i bor og du får sperrefrist på 2 år på mopeden. (ikke mopedlappen.) Vis politiet er usikker på om du har trim eller eii, det vil si vis man har en "poltiknapp" som sperrer turtallet slik at mopeden ikke vil gå fortere en 45 km/t. da får du visningslapp hos biltilsynet og må møte opp 1-2 dager etter du fikk visningslapp. blir du tatt da. får du 4200 i bot og 2 års sperrefrist på mopeden. ontopic: Derbi mopeder er vel en av de beste mopedene på markedet. den har en driftsikekr motor (AM6) de er VELDIG lette å trimme. (vis du tør) de er litt stive i pris. men de er verdt det. får greie fra den prisklassen du ønsker Du taper lite når du selger dem igjen. (vis du ikke har ødlagt den helt, men har regelmessig vedlikehold på den osv..) de er og veldig lette å selge så jeg vil ha gått for det. men det er min mening da Endret 31. mai 2009 av minibil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå