Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Slette ubuntu fra hdd

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en gammel hdd. Den er på 40 gb tror jeg. Men det er allerede installert ubuntu på den. Vil laste ned nye versjonen på den. Men det funker ikke. Når jeg booter fra cd rommet. Så bare kjører den direkte fra hdd. Så spørsmålet er hvordan skal jeg først tømt hele hdd. Så laste ned ubuntu på den ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som ligger på harddisken skal ikke hindre deg i å starte opp fra CD-ROM. Er du sikker på at oppstartssekvensen i bios er rett? Ie at det er CD-ROM først så HDD? (det er ganske vanlig å bytte til HDD først for daglig bruk, for å korte ned oppstartstiden)

Lenke til kommentar

Gå inn i biosen og sjekk om boot rekkefolgen er riktig

Eller så er det som oftest en knapp man kan trykke på under oppstart (før grub/lilo) som gir deg noen boot alternativer

EDIT:

Det som er på harddisken har ikke noe med boot rekkefølgen å gjøre

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Test eventuelt om du kan boote fra cd-en på en annen maskin. Jeg ser kun to muligheter til hva det feilen kan være: At biosen ikke er satt til å boote fra CD først og/eller det er noe feil med CD-en slik at den ikke er bootbar. Hvilket programm brukte du til å brenne CD-en?

Om den ubuntu-installasjonen du har fungerer enda så kan du jo bare oppgradere fra den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...