heh115 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Denne pc-en skal brukes til musikkproduksjon.Hva er negativt? Hva er positivt? Forslag til endringer? Nero 8 OEM Vista kompatibel Jah... Friends don't let friends buy Nero (eller Creative ) Som programvare for opptak anbefaler jeg Reaper. Klassisk multitrack-stil, og du betaler for det når du gidder. FlStudio er i mine øyne helt glimrende til midi-opptak og redigering, men lydopptak er vel ikke deres sterkeste side. hehe Skal huske på det Fins det demoverson av Reaper? Mvh Hans Erik Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ikke akkurat demo, men du kan laste ned fullversjon her http://www.reaper.fm/purchase.php . Tanken er liksom at man skal betale for det når man er ferdig med "evalueringen". Hvor lang tid du trenger til det er helt og fullt opp til deg. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Hvis du trenger kjøling setter du en stor 250 mm saktegående Vifte i sia på kabinettet. fullstendig støyløst. Noe av grunnen til å ikke velge for "heftige" deler er å holde varme/Støy nede. Alternativt må du tenke over plassering av PC'en, bygge eget støydempingskabinett med luft tilførsel. Ville tro heftig vifte støy i bakgrunnen ville være rimelig irriterende på opptak Fins det flytende nitroget avkjølte pc-er? Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg er forresten også enig med heh115 at du kan gå for en stor sidevifte med lav RPM for å få god luftsirkulasjon i kabinettet uten for mye støy. Om du går for en 45W CPU kan du klare deg med en stor vifteløs "after-market" kjøleribbe på prosessoren og få nokk kjøling fra en sidevifte og en ut-luft 12cm lav-rpm vifte bak i kabinettet. Hei. Har lite peiling på kjøling og stillegående maskiner. Hva syns du om oppsettet en fyr lenger opp foreslo? (den med linker) Mvh Hans Erik Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Hei. Jeg tror nå at jeg har landet godt å stabilt. Jeg merket etter hvert at jeg havnet i en luksusfelle her. Jeg tenkte meg litt om og fant ut at jeg ikke trenger en totalt stillegående pc. Uansett så overdøver den ikke en innspilling som blir gjort 2 - 3 meter ifra. Driver å "Bygger" et nytt rom og det kan hente jeg bygger en vegg mellom pc-en og innspilling plassen. Men hva syns dere om denne pc-en da? Ps: Husk at denne pc-en ikke trenger å være 100% stille. Den skal kjøres med XP så det er ikke vits med over 4 GB minne. Lydkort: Jeg har 2 eksterne fra før av. Dette er slik "La komplett bygge pc-en din" greier fordi jeg har 0 erfaring med total bygging av pc-er. Komplet Strømkabel PC m/Jord 2m Nero 8 OEM Vista kompatibel CyberLink DVD Suite 6, 6Channel, OEM CD, Støtsikker PC-eske Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm, In-Win J649 ATX Midi Tower sort uten PSU Corsair Powersupply 750W Black, ATX Bulk Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2, Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 4GB KIT XFX GeForce 9600GT 650M 512MB PhysX CUDA WD VelociRaptor® 300GB SATA Western Digital VelociRaptor 150GB, USB2 multikortleser 3.5" sort for Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A, PC Uten OS, White Box PC Logitech Cordless Desktop EX110, D-Link DWL-G520 AirPlus Norton Internet Security 2009 NO Totalt 12337.04 NOK Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Hvis det er disse delene du mener: f.eks. :http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=428939 Rask harddisk http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=434414 Kraftig CPu ( til prisen) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=362553 Vifte løs kjøling http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=431471 Ok Vifteløst hovedkort med nok USB porter og firewire for div lydutstyr og utvidelsemuligheter for harddisker http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375859 Et kabinet til å putte tingene inni http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=451773 Low noice PSU ( Burde vært større ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=387721 Vifte løst skjermkort med 2 utganger + hdtv utgang hvsi skulle få behov http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=374633 Du finner mer egnet lydkort andre steder enn komplett kanskje for lydstudio men tar det med lel Så er jeg delvis uenig. Du har selv sagt du ikke trenger lydkortet. Jeg kan si meg enig i hans forslag av: Harddisk, skjermkort (om hovedkortet ikke har skjermkort), og PSU'en ser grei ut. Jeg er uenig i: Prosessor (95W vil kreve en del kjøling), kabinett (sats stor sidevifte i stedet), vifteløs kjøling (gå for en større kjøleblokk), hovedkortet er 770 (ta 780 eller 790 i stedet). Mitt forslag til komponenter: HK: Asus M3A79-T deluxe 790FX (1469kr) CPU: AMD Athlon 64 x2 5050E, 2,6Ghz, 45W (556kr) Kjøleblokk til CPU: Thermaltake Sonic Tower rev2 (387kr) RAM: Kingston Value 800mhz 4GB (457kr) GPU: ATI HD 3650 (billigste jeg fant med 2 DVI ut, så du kan kjøre dual displays. 465kr) Kabinett: PointOfView Turbine 54 (363kr) Kabinettvifte for ut-luft bak: Scythe SlipStream 12cm 800RPM (120kr) PSU: Chill Innovation 520W (777kr) Lagring: WD Caviar GreenPower 500GB (485kr) SUM: 5077kr. Dette vil være en praktisk talt lydløs PC med helt OK ytelse, men ikke noe særlig å redigere fulle album eller bruke massive mengder avanserte lydfilter ol. Hvis du planlegger å arbeide med musikken mange timer etter inspilling foreslår jeg du kjøper en kraftigere PC og sette utenfor inspillingsrommet (eller som er skrudd av under inspilling) til ca 8000-10000kr som vil bråke en del mer (det vil vell falle under det akseptable budsjettet du satt deg opp i starten). Hvis du er mer interresert i konseptet med 2 maskiner (en stille for inspilling og en kraftig for redigering) så si fra, så skal jeg tipse om et alternativ til en kraftigere maskin som vil dra masse tungt arbeid med redigering mye raskere. Som sagt, om du ikke skal gjøre mye CPU-intenst arbeid med musikken så er det fint mulig denne maskinen vil holde for ditt bruk. Eventuelt kan du kanskje putte i en SSD som arbeidsdisk da disse er lydløse og kan speede opp musikkredigeringsprogram en del dersom det ikke står på CPU, men det er fint mulig å putte i etter hvert. Endret 20. mai 2009 av GullLars Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) t arbeid med redigering mye raskere.Som sagt, om du ikke skal gjøre mye CPU-intenst arbeid med musikken så er det fint mulig denne maskinen vil holde for ditt bruk. Eventuelt kan du kanskje putte i en SSD som arbeidsdisk da disse er lydløse og kan speede opp musikkredigeringsprogram en del dersom det ikke står på CPU, men det er fint mulig å putte i etter hvert. Jepp. Takk for tips. Det jeg er skeptisk til er å bygge pc-en fra scratch. Men hvis jeg gjør det. Hvordan blir det da med drivere? Må jeg lete i mange uker etter de rette eller er det med enkeltvis til hvert produkt? Jeg har tenkt en del på det med 2 pc-er. Kom på noe som kanskje vil funke. (vil høre hva du syns) Hvis jeg deler opp rommet, og lager en vegg. Sånn at pc-en står på den ene siten av veggen og alt av instrument på andre siden? Hva tror du om det? Jeg vil ha en pc som har grei nok ytelse for lett redigering. Trenger ikke være 100% stille. Men den må ikke bråke som en pc fra tidlig på 90 tallet. Greier du å bruke "varene" komplett har på sidene sine? Totalt med ledninger og dvd/cd brennere osv? Har handlet med komplett.no før skjønner du. Mvh Hans Erik Sånn har jeg tenkt det med rommet. Uten_navn2.bmp Endret 20. mai 2009 av heh115 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Drivere er et problem fra en annen tidsalder. Alt av hardware skal fungere "out of the box", og alt som har lyst på drivere for å fungere bedre har dette med på driverCD. Det finnes enkelte deler som ikke vil fungere uten drivere, men det er da dedikerte spesialkomponenter, f.eks lydkort. Du skal ikke trenge å røre en eneste driverCD for å ha en maskin som fungerer, men du burde installere alle drivere når windows er installert. Jeg synes det var en god idè med en vegg som du foreslår der, men da vil jeg foreslå at du går for et hakk kraftigere maskin. Her kommer et forslag til oppsett: Hovedkort: Asus M4A79T Deluxe, 790FX, Socket-AM3 (1650kr) CPU: AMD Phenom x3 720BE, 2,8Ghz (1295kr) CPU kjøler: Noctua NH-U12P (745kr) RAM: OCZ Reaper 1333mhz CL6 4GB (699kr) Kabinett: Antec Three Hundred (695kr) PSU: Corsair Powersupply 550W Black (815kr) GPU: PowerColor Radeon 3650 (2x dvi) (495kr) Aktiv lagring (os, programmer, og filer til redigering): WD Velociraptor 300GB (1995kr) Lagring (oppbevaring): WD Caviar GreenPower 500GB (525kr) Harddisk vibrasjonsdemping: 2 stk Nexus DiskTwin, Stopper HD Vibrasjon (149kr pr stk) (disse forhindrer metallisk resonanslyd) Optisk drev: Samsung bulk DVD-brenner (245kr) Og for bedre lydkontroll får du se om du vil ha med viftestyring (ca 300-400kr) SUM: 9457kr, pluss eventuell viftestyring om du ønsker. Alt av ledninger du trenger skal følge med. Dette vil være en veldig stille (ikke lydløs) men fortsatt kraftig maskin. Om du er bekymret for Velociraptor og støy kan jeg si at denne bråker mindre enn vanlige harddisker jeg har vært vant med. Vet ikke helt hvordan de har klart det, men det er sansynligvis ballansering og pga 2,5" diskstørrelse (den blir 3,5" med IcePac). Et tips til planen din for stuio vil være å ha en form for gardin eller lignende du drar mellom veggen midt i rommet og ytterveggen så den skjermer data-delen. Litt tykt stoff isolerer veldig godt om du får dratt det fra tak til gulv. Nytt bilde Studio_2.bmp Endret 20. mai 2009 av GullLars Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Nero 8 OEM Vista kompatibelNorton Internet Security 2009 NO jaja Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Drivere er et problem fra en annen tidsalder. Alt av hardware skal fungere "out of the box", og alt som har lyst på drivere for å fungere bedre har dette med på driverCD. Det finnes enkelte deler som ikke vil fungere uten drivere, men det er da dedikerte spesialkomponenter, f.eks lydkort. Du skal ikke trenge å røre en eneste driverCD for å ha en maskin som fungerer, men du burde installere alle drivere når windows er installert. Et tips til planen din for stuio vil være å ha en form for gardin eller lignende du drar mellom veggen midt i rommet og ytterveggen så den skjermer data-delen. Litt tykt stoff isolerer veldig godt om du får dratt det fra tak til gulv. Nytt bilde Studio_2.bmp Kjempebra Tror dette kommer til å fungere perfekt! Tusen hjertelig takk for hjelpen Skal reise en del i sommer så det blir sikkert ikke gjort så mye før etter sommeren. Men jeg skal sende et bilde av studioet når det er ferdig! Mvh Hans Erik Nero 8 OEM Vista kompatibelNorton Internet Security 2009 NO jaja slapp av Det var bare en pakke jeg satt sammen fra komplett Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Drivere er et problem fra en annen tidsalder. Alt av hardware skal fungere "out of the box", og alt som har lyst på drivere for å fungere bedre har dette med på driverCD. Det finnes enkelte deler som ikke vil fungere uten drivere, men det er da dedikerte spesialkomponenter, f.eks lydkort. Du skal ikke trenge å røre en eneste driverCD for å ha en maskin som fungerer, men du burde installere alle drivere når windows er installert. Jeg synes det var en god idè med en vegg som du foreslår der, men da vil jeg foreslå at du går for et hakk kraftigere maskin. Her kommer et forslag til oppsett: Hovedkort: Asus M4A79T Deluxe, 790FX, Socket-AM3 (1650kr) CPU: AMD Phenom x3 720BE, 2,8Ghz (1295kr) CPU kjøler: Noctua NH-U12P (745kr) RAM: OCZ Reaper 1333mhz CL6 4GB (699kr) Kabinett: Antec Three Hundred (695kr) PSU: Corsair Powersupply 550W Black (815kr) GPU: PowerColor Radeon 3650 (2x dvi) (495kr) Aktiv lagring (os, programmer, og filer til redigering): WD Velociraptor 300GB (1995kr) Lagring (oppbevaring): WD Caviar GreenPower 500GB (525kr) Harddisk vibrasjonsdemping: 2 stk Nexus DiskTwin, Stopper HD Vibrasjon (149kr pr stk) (disse forhindrer metallisk resonanslyd) Optisk drev: Samsung bulk DVD-brenner (245kr) Og for bedre lydkontroll får du se om du vil ha med viftestyring (ca 300-400kr) SUM: 9457kr, pluss eventuell viftestyring om du ønsker. Alt av ledninger du trenger skal følge med. Dette vil være en veldig stille (ikke lydløs) men fortsatt kraftig maskin. Om du er bekymret for Velociraptor og støy kan jeg si at denne bråker mindre enn vanlige harddisker jeg har vært vant med. Vet ikke helt hvordan de har klart det, men det er sansynligvis ballansering og pga 2,5" diskstørrelse (den blir 3,5" med IcePac). Et tips til planen din for stuio vil være å ha en form for gardin eller lignende du drar mellom veggen midt i rommet og ytterveggen så den skjermer data-delen. Litt tykt stoff isolerer veldig godt om du får dratt det fra tak til gulv. Nytt bilde Studio_2.bmp Bare en lite ting til: Jeg fant noe som ikke var så bra på komentarene til hovedkortet. Før du installerer dette kortet sørg for å ha den nyeste BIOS på hardisk eller Flopy ER EN MUST siden dette kortet kommer med en eldre BIOS som ikke støter nye CPUer helt Du kan finne den nyeste BISO her: http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=lhJiLTN5huPfCVkW SØRG FOR Å PAKKE FILA UT OG (feks "C:\Bios") noe enkelt vist det er bare svart skjerm, så tøm minnet CLRTC (se side 2-20 i manualen) 10-15 sec burde holde. flytt tilbake jumperen og start opp, det skulle funke nå trøkk F1 for å gå inn i BIOSen, deretter Tools menyen og "ASUS EZ Flash 2" (se side 3-32 i manualen) maskinen restarter etter du er ferdig, gå inn i BIOSen igjen og sett opp etter dit eget ønske. ellers er dette et knall kort PS! ta ut driverplata til hovedkortet vist du rebooter i windows, forsto ikke hvorfor jeg havna i DOS Kan du forklare dette for litt mer uerfarne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå