Gå til innhold

[Løst]Kjøp av hjemmestudio Pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du spesifisere litt mer?

-Budsjett

-Planlagt bruksområde (høre på, redigere, eller spille inn musikk?)

-Eventuelt hvilket utstyr skal maskinen jobbe opp mot?

-Hvilket OS skal du bruke?

-Hvor mye lagringsplass regner du med du trenger?

-Har du noe ønske om merke? (Intel vs AMD, evt andre hardware produsenter)

-Ønsker du å sette sammen maskinen selv, eller vil du ha den ferdig-bygd?

Lenke til kommentar
Kan du spesifisere litt mer?

-Budsjett

-Hvilket OS skal du bruke?

- Budsjett:

Usikker. vet ikke hvor mye det koster for ei bra maskin. 15 000?

- Planlagt bruksområde (høre på, redigere, eller spille inn musikk?)

Spille inn og redigere og sånt.

Lydkort, midi-kontroller osv.

Hvilket OS skal du bruke?

Hva er best?

Mellom 250GB til 500GB(?) skal ikke lage mange album for å si d sånn :p

Fritt fram. Men det må funke!

Ferdigbygd(!)

En ting som er viktig!!!

Den må ikke lage så mye støy slik at det forstyrrer lydfilene!

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt rundt nå og satte sammen en pc som jeg tror passer mine krav.

Denne pc-en skal brukes til musikkproduksjon.

Hva er negativt?

Hva er positivt?

Forslag til endringer?

Komplett S775 Core2 Duo

Strømkabel PC m/Jord 2m

Nero 8 OEM Vista kompatibel

CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,

Støtsikker PC-eske

Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm,

In-Win C638 ATX Midi Tower sort uten PSU

Corsair Powersupply 750W Black, ATX Bulk

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

Asus P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2,

Corsair Value S. PC5300 DDR2 4GB

XFX GeForce 9600GT 650M 512MB PhysX CUDA

Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA

Hitachi Deskstar P7K500 500GB, 7200RPM,

Kingston USB 2.0 multikortleser for

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S,

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A,

PC Uten OS, White Box PC

Linksys Wireless-G PCI 54 Mbps 802.11g

Lenke til kommentar

Hei. Ta mitt innlegg for det det er: subjektivt og basert på lite info...

Det virker nesten som du ikke vet helt hva du skal bruke pc-en til, fordi du har omtrent spesifisert en gaming-pc og har glemt lydkort. Du har ikke nevnt hva slags programmer som skal kjøre. Eller hva du har av mikker, monitorer og instrumenter. All erfaring jeg har gjort selv forteller meg at du er i ferd med å bruke mye penger på å jobbe deg bort fra musikk. Men har du penger nok, trenger du ikke lese videre. Da bare handler du i vei etter innfallsmetoden, og med et kjempetalent for musikkproduksjon er du den neste stargate...

Mitt råd er at om du er virkelig tent på å lage musikk på pc, så legger du bort pc-specs en god stund og bruker den pc-en du har, skaffer midikeyboard til ca 500kr, biltemamikrofon til ca 29 kr, bruker internt lydkort i din eksisterende pc og låner eller demotester programvare. Etter noen uker skjønner du hva jeg mener. Og det uten å blakke deg på en nerde-pc. Har du evner for pc-musikkproduksjon, kan du lage tøffe ting på dette nivået.

Hvis pc-budsjettet ditt er 15000, regner jeg med at du enten har veldig bra utstyr ellers, eller har penger til å kjøpe det:

Dette må du ha for vellykket lyd på vokal:

1

kondensatormikrofon. "SE" er billig, og har fungerende ting til 1500kr. Regn med en mik til 4-5000 dersom du stiller høyere krav til "varme", "trøkk" eller støy.

2

Lydkort tilpasset ditt behov. Veil. pris på sånne SOM FUNKER BRA NOK til hjemmeinnspilling er dessverre 4-5000. Du må iallfall ha et eksternt kort, som ikke er et kort, men en metallboks med hw designet for lydinnspilling, bl.a. xlr-mikrofonplugger. Du får dem fra ca tusenlappen, men folk blir ikke fornøyd, er mitt inntrykk. Det er ikke uten grunn at et miksebord i studioet jeg jobber i for tiden koster 600 000. Dedikert spesial-hw for musikk. Ubrukelig til kabal og Call of duty, liksom.

3

Hvis du har tenkt til å betale butikkpenger for musikkprogramvare, vær klar over at disse ligger på ca 3500 pr stk for Cubase og Reason og liknende. Og mer om du skal ha større systemers plugins osv.

4

Bruk den pc-en du har. Oppgrader først når du har litt erfaring med musikkprogrammene og prinsippene for innspilling. Dersom du synes ca 13000kr er mye for mik + lydinterface + programvare, er du ikke klar for proffklassen, og bør derfor følge rådet lenger oppe.

Jeg har gjort mange pc-lydopptak hjemme. Ingen av dem kan brukes til å gis ut, men alle er sjarmerende, nyttige låtskisser, en lekekasse for flerstemt kor og gjort på utstyr som er lånt eller biltemabillig.

Lenke til kommentar
Hvis musikkprogrammene du driver med er tunge å dra så kan du få mye bedre ytelse med en lavere klokket quad.

I tillegg kan programmet bli mye raskere i bruk om du har det og filer du jobber med på en SSD. (scratchdisk)

Øavere klokket quad?

Lenke til kommentar
Hei. Ta mitt innlegg for det det er: subjektivt og basert på lite info...

Det virker nesten som du ikke vet helt hva du skal bruke pc-en til, fordi du har omtrent spesifisert en gaming-pc og har glemt lydkort. Du har ikke nevnt hva slags programmer som skal kjøre. Eller hva du har av mikker, monitorer og instrumenter. All erfaring jeg har gjort selv forteller meg at du er i ferd med å bruke mye penger på å jobbe deg bort fra musikk. Men har du penger nok, trenger du ikke lese videre. Da bare handler du i vei etter innfallsmetoden, og med et kjempetalent for musikkproduksjon er du den neste stargate...

Mitt råd er at om du er virkelig tent på å lage musikk på pc, så legger du bort pc-specs en god stund og bruker den pc-en du har, skaffer midikeyboard til ca 500kr, biltemamikrofon til ca 29 kr, bruker internt lydkort i din eksisterende pc og låner eller demotester programvare. Etter noen uker skjønner du hva jeg mener. Og det uten å blakke deg på en nerde-pc. Har du evner for pc-musikkproduksjon, kan du lage tøffe ting på dette nivået.

Hvis pc-budsjettet ditt er 15000, regner jeg med at du enten har veldig bra utstyr ellers, eller har penger til å kjøpe det:

Dette må du ha for vellykket lyd på vokal:

1

kondensatormikrofon. "SE" er billig, og har fungerende ting til 1500kr. Regn med en mik til 4-5000 dersom du stiller høyere krav til "varme", "trøkk" eller støy.

2

Lydkort tilpasset ditt behov. Veil. pris på sånne SOM FUNKER BRA NOK til hjemmeinnspilling er dessverre 4-5000. Du må iallfall ha et eksternt kort, som ikke er et kort, men en metallboks med hw designet for lydinnspilling, bl.a. xlr-mikrofonplugger. Du får dem fra ca tusenlappen, men folk blir ikke fornøyd, er mitt inntrykk. Det er ikke uten grunn at et miksebord i studioet jeg jobber i for tiden koster 600 000. Dedikert spesial-hw for musikk. Ubrukelig til kabal og Call of duty, liksom.

3

Hvis du har tenkt til å betale butikkpenger for musikkprogramvare, vær klar over at disse ligger på ca 3500 pr stk for Cubase og Reason og liknende. Og mer om du skal ha større systemers plugins osv.

4

Bruk den pc-en du har. Oppgrader først når du har litt erfaring med musikkprogrammene og prinsippene for innspilling. Dersom du synes ca 13000kr er mye for mik + lydinterface + programvare, er du ikke klar for proffklassen, og bør derfor følge rådet lenger oppe.

Jeg har gjort mange pc-lydopptak hjemme. Ingen av dem kan brukes til å gis ut, men alle er sjarmerende, nyttige låtskisser, en lekekasse for flerstemt kor og gjort på utstyr som er lånt eller biltemabillig.

Hei.

Takk for gode råd, men en liten ting.

Før du angriper meg og sier at jeg skal kjøpe drit ting til 30 kr osv så kan du spør hva jeg skal bruke pc-en til. Jeg har lite peiling på bygging av pc-er og DERFOR SPØR JEG OM HJELP TIL Å BYGGE EN PC her.

1. Jeg har god erfaring med Gitar, Piano, Tromme osv.

2. Jeg vet at det ikke er billig å invistere i et studio, men jeg er ute etter utstyr til et hjemmestudio. STOR FORSKJELL. Jeg har et eksternt lydkort fra før av. Jeg har en 16 kanals mikser, trommesett, MIDI KEY-BOARD (M-Audio axiom 61) osv.

Det jeg er ute etter er en midt på treet pc, som funker BRA. Det vil ikke si en pc som er bygd fra scratch og er så bra at NASA kunne brukt den. Jeg begynte med en pc fra komplet som jeg endret litt på osv. Jeg har ingen peiling på innmaten i pc-er så jeg tippa og tok det jeg trodde passet til et hjemmestudio.

Jeg er ingen gamer!

Men hvis du vil hjelpe meg med å sette sammen en hjemmestudio pc så hadde det vært kjempe fint. Det høres ut som du har god peiling på pc.

(beklager skrivefeil hvis det var noen)

Mvh

Hans Erik

Lenke til kommentar

Hva er negativt?

Hva er positivt?

Forslag til endringer?

Komplett S775 Core2 Duo

Strømkabel PC m/Jord 2m

Støtsikker PC-eske

PC Uten OS, White Box PC

Hei, jeg kjører nesten samme oppsett som dette.

Og frykt ikke kamarat, det kommer til å gå som ei kule.

Du kunne godt valgt noen raskere minnebrikker, det er det eneste jeg noterte som litt off.

Til sammenligning så kjører jeg glatt 25+ stereo tracks i Cubase SX som jeg bruker, og da har jeg ikke spart på inserts på kanalene, effekter, kompressorer, equalizer osv..

Kjør på sier jeg! :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Hva er negativt?

Hva er positivt?

Forslag til endringer?

Komplett S775 Core2 Duo

Strømkabel PC m/Jord 2m

Støtsikker PC-eske

PC Uten OS, White Box PC

Hei, jeg kjører nesten samme oppsett som dette.

Og frykt ikke kamarat, det kommer til å gå som ei kule.

Du kunne godt valgt noen raskere minnebrikker, det er det eneste jeg noterte som litt off.

Til sammenligning så kjører jeg glatt 25+ stereo tracks i Cubase SX som jeg bruker, og da har jeg ikke spart på inserts på kanalene, effekter, kompressorer, equalizer osv..

Kjør på sier jeg! :) Lykke til!

Hehe.

Men jeg vil bruke Xp og da sier folk at det ikke er vits å ha over 2 GB minne. Siden xp bare er 31 bit(?) og vista 62(?).

Men takk for oppmuntring.

Jeg bruker Live lite 7 nå, er ikke helt fornøyd. Det er makk å recorde og "programere" Midi kontroller til å funke sikkerlig på det.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Live lite 7 nå, er ikke helt fornøyd. Det er makk å recorde og "programere" Midi kontroller til å funke sikkerlig på det.

Ableton er bare kjipt og midi implementeringen er helt på tryne :thumbdown:

Så jeg skjønner hva du mener kamerat.. been there done that.

For meg så ble Ableton rett og slett en bremekloss, kom liksom aldri i gang.

Ble sittende å knote i stedet for å være kreativ.

Har du testet f.eks FL Studio?

Lett å lære, overlegen midikontroll, kompatibelt med det aller meste og koster 200,-

Anbefales! :thumbup:

Btw: Opti1 har ett godt poeng.

Lenke til kommentar

føler du deg angrepet?

ikke bra, beklager, det er supert at du vil lage musikk! Jeg blir bare engasjert når jeg hører at det er pc-en som skal få pengene. Det er nemlig et feilspor, beentheredonethat...

Mitt poeng er at en super-pc trengs ikke! Bra mikrofon + bra signalgang inn i pc-en trengs veldig, men bare etterhvert. Dermed bør du spare pengene.

Jeg har mye erfaring med musikkproduksjon på pc, også hjemme i "studio stuen", hvis du vil kan jeg kommentere planene dine når det gjelder resten av systemet ditt. Pc? Pc? Pc? Virker ikke den du har? Jeg har en 5 år gammel pc som er mer enn kapabel til hjemmedemoer. MER ENN!! Det er lydkortet som er første kritiske punkt, tipper jeg.

- hvilken musikksjanger?/ skal du ta opp mange spor samtidig?

- hvilket lydkort har du, sa du?

- hvilke programmer skal du bruke?

- hvilke mikrofoner har du?

- er du 12 eller 35 år gammel? (lommepenger eller høy inntekt, akkurat begynt i korps eller 10 år som dansbandmusiker, osv osv)

Lenke til kommentar
Siden du ikke skal bruke pcen din til spill ville jeg droppet skjermkortet, å spart 800 kr på det.

Øavere klokket quad?

For eksempel denne.

Ok. takker.

Grunnen for at jeg velgte d skjermkortet er fordi det er to utganger på det. Har planer om å kjøpe 2 nye skjermer snart. Blir mer "plass" på skjermen.

Men, bare kom med forskjellige synsvinkler på det å! :)

Lenke til kommentar
føler du deg angrepet?

ikke bra, beklager, det er supert at du vil lage musikk! Jeg blir bare engasjert når jeg hører at det er pc-en som skal få pengene. Det er nemlig et feilspor, beentheredonethat...

Mitt poeng er at en super-pc trengs ikke! Bra mikrofon + bra signalgang inn i pc-en trengs veldig, men bare etterhvert. Dermed bør du spare pengene.

Jeg har mye erfaring med musikkproduksjon på pc, også hjemme i "studio stuen", hvis du vil kan jeg kommentere planene dine når det gjelder resten av systemet ditt. Pc? Pc? Pc? Virker ikke den du har? Jeg har en 5 år gammel pc som er mer enn kapabel til hjemmedemoer. MER ENN!! Det er lydkortet som er første kritiske punkt, tipper jeg.

- hvilken musikksjanger?/ skal du ta opp mange spor samtidig?

- hvilket lydkort har du, sa du?

- hvilke programmer skal du bruke?

- hvilke mikrofoner har du?

- er du 12 eller 35 år gammel? (lommepenger eller høy inntekt, akkurat begynt i korps eller 10 år som dansbandmusiker, osv osv)

Musikken blir litt variert tror jeg. Mest pop, beats osv.

Det blir ikke tatt opp mange spor samtidig.

Nå har jeg to lydkort. TonePort GX (strålende fornøyd, anbefales til alle gitarister) Så har jeg et annen. Husker ikke navnet nå i farten.

Jeg har prøvd ut litt forskjellige program og jeg syns FL studio funker godt nok for meg.

Mikrofon. Skal skaffe meg en ny Studio mikrofon etter hvert. Har bare sånne senemikrofoner nå.

Jeg er 15 nå. Men jeg vil bare påpeke noe. Jeg har vært "lydtekniker" for skolen i 3 år no. Jeg har jobb med en lokal lydtekniker som har eget studio. Han lærer jeg en del fra. Jeg har spilt piano hele mitt liv. Gitar halve osv. hehe.

Jeg har 3 jobber, så jeg har litt penger. Men uansett om jeg tjente 500 kr i timen, så ville jeg prøvd å holdt budsjettet så lavt som mulig uansett.

Dette blir mitt første hjemmestudio, men jeg vil at det skal vare i noen år. Er ikke den type fyr som skifter utstyr hver år. Så derfor syns jeg at det er verdt å invistere i et bra hjemmestudio med en gang.

Men jeg vil ha flere synsvinkler på det og.

Er det noe mer så er det bare å spørre.

PS: Du nevnte en super-pc. Dette er vell ikke noe til super-pc?

Mvh

Hans Erik

Endret av heh115
Lenke til kommentar
Siden du ikke skal bruke pcen din til spill ville jeg droppet skjermkortet, å spart 800 kr på det.

Øavere klokket quad?

For eksempel denne.

Ok. takker.

Grunnen for at jeg velgte d skjermkortet er fordi det er to utganger på det. Har planer om å kjøpe 2 nye skjermer snart. Blir mer "plass" på skjermen.

Du får rimelige , støysvake skjermkort med to utganger helt nede i 400 kr klassen. Kjøper du deg et high end Spill skjerm kort har du fort et støy problem i hjemmestudioet ditt.

Det du trenger er ;

1. Nok Cpu og minne til å drive programvaren du skal kjøre

2. Støy svakt oppsett ( Erstatt f.eks. Pakke kjøler+vifte til CPU med vifteløs kjøler)

3. Nok rask lagringsplass

4. Mest mulig støyfrie inn/utganger for lydbehandling.

Skal du virkelig gå lydstudioet helt ut, kutt internet forbindelse til lydpc'en, da kan du kjøre uten antivirus etc, fjerne masse tjenester i operativsystemet og kjøre lydstudio fullt ut.

f.eks. :

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=428939 Rask harddisk

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=434414 Kraftig CPu ( til prisen)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=362553 Vifte løs kjøling

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=431471 Ok Vifteløst hovedkort med nok USB porter og firewire for div lydutstyr og utvidelsemuligheter for harddisker

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375859 Et kabinet til å putte tingene inni

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=451773 Low noice PSU ( Burde vært større ?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=387721 Vifte løst skjermkort med 2 utganger + hdtv utgang hvsi skulle få behov

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=374633 Du finner mer egnet lydkort andre steder enn komplett kanskje for lydstudio men tar det med lel

Lydkortet er jeg litt usikker på, men ilusterer tankegangen min anyhow. Skulle jeg endret noe her ( prioritert rekkefølge); Bedre cpu, men kan få behov for vifte da, Hvis programvaren du skal ha støtter 64 Bits system øk til 8Gb RAm, Bedre Hovedkort, Mer harddikser, glemte av cp-spiller/brenner + kanskje en kort leser

Endret av drbuggs
Lenke til kommentar

Øavere klokket quad?

For eksempel denne.

Ok. takker.

Du får rimelige , støysvake skjermkort med to utganger helt nede i 400 kr klassen. Kjøper du deg et high end Spill skjerm kort har du fort et støy problem i hjemmestudioet ditt.

Det du trenger er ;

1. Nok Cpu og minne til å drive programvaren du skal kjøre

2. Støy svakt oppsett ( Erstatt f.eks. Pakke kjøler+vifte til CPU med vifteløs kjøler)

3. Nok rask lagringsplass

4. Mest mulig støyfrie inn/utganger for lydbehandling.

Skal du virkelig gå lydstudioet helt ut, kutt internet forbindelse til lydpc'en, da kan du kjøre uten antivirus etc, fjerne masse tjenester i operativsystemet og kjøre lydstudio fullt ut.

f.eks. :

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=428939 Rask harddisk

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=434414 Kraftig CPu ( til prisen)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=362553 Vifte løs kjøling

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=431471 Ok Vifteløst hovedkort med nok USB porter og firewire for div lydutstyr og utvidelsemuligheter for harddisker

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375859 Et kabinet til å putte tingene inni

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=451773 Low noice PSU ( Burde vært større ?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=387721 Vifte løst skjermkort med 2 utganger + hdtv utgang hvsi skulle få behov

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=374633 Du finner mer egnet lydkort andre steder enn komplett kanskje for lydstudio men tar det med lel

Lydkortet er jeg litt usikker på, men ilusterer tankegangen min anyhow. Skulle jeg endret noe her ( prioritert rekkefølge); Bedre cpu, men kan få behov for vifte da, Hvis programvaren du skal ha støtter 64 Bits system øk til 8Gb RAm, Bedre Hovedkort, Mer harddikser, glemte av cp-spiller/brenner + kanskje en kort leser

Hei.

Takk for svar.

Noe stort og bra lydkort trengs ikke. Jeg har 2 usb lydkort som funker bra nok.

Siden det er så lite med vifter osv. Da går vel pc-en var hvis den står på i noen timer og jobber hardt?

Om noen dager så setter jeg sammen en "pakke" ut ifra tips og hva folk har sakt her. Så får dere komentere og diskutere den. Og komme med flere synsvinker på den!

Mvh

Hans Erik

Lenke til kommentar

Hvis du trenger kjøling setter du en stor 250 mm saktegående Vifte i sia på kabinettet. fullstendig støyløst. Noe av grunnen til å ikke velge for "heftige" deler er å holde varme/Støy nede. Alternativt må du tenke over plassering av PC'en, bygge eget støydempingskabinett med luft tilførsel. Ville tro heftig vifte støy i bakgrunnen ville være rimelig irriterende på opptak ;)

Lenke til kommentar

Vannkjøling er også et fint alternativ om det ønskes høy ytelse på maskinen.

Saken er jo at det kreves ikke noen kraftig maskin for å spille inn musikk, men for å redigere og arbeide med musikk er det fint med litt kraft. Om du har anledning til å arbeide med musikken i et annet rom enn du spiller den inn, så sett en stille PC i rommet for å spille inn, og en kraftigere PC utenfor som du kan redigere på etter inspilling.

Selvfølgelig vil du ikke trenge noen kraftig maskin om du bryr deg om redigeringen tar grovt 2-3 ganger lenger tid. Hvis du bruker lite tid på redigering og mye på inspilling er det kanskje bortkastet å investere i en kraftig maskin.

Det du trenger for inspillingsmaskinen er vell egentlig bare:

-Kraftig nokk prosessor (45W dualcore med ca 2,5ghz burde holde fint og koster ca 500-600kr)

-Godt med RAM (ram er billig og lager ikke støy og lite varme. gå for høy kapasitet (8GB?) og lav fart)

-Nokk lagringsplass til å holde programmene som trengs og selve inspillingene før de sendes videre. (en WD Caviar GreenPower kan være fint pga lite varme og støy)

-God kvalitet på hovedkort for å unngå støy på signaler.

-PowerSupply med nokk kapasitet og lite støy. (kjøper du dobbelt av hva du trenger vil den belastes mindre og derved sansynligvis støye mindre. 750W her f.eks.)

-Om hovedkortet du velger ikke har integrert skjermkort så kjøp et vifteløst Radeon 3450 eller 4350. 200-300kr og lite varme.

Jeg er forresten også enig med heh115 at du kan gå for en stor sidevifte med lav RPM for å få god luftsirkulasjon i kabinettet uten for mye støy. Om du går for en 45W CPU kan du klare deg med en stor vifteløs "after-market" kjøleribbe på prosessoren og få nokk kjøling fra en sidevifte og en ut-luft 12cm lav-rpm vifte bak i kabinettet.

Lenke til kommentar

Hva er negativt?

Hva er positivt?

Forslag til endringer?

Jah... Friends don't let friends buy Nero (eller Creative ;) )

Som programvare for opptak anbefaler jeg Reaper. Klassisk multitrack-stil, og du betaler for det når du gidder. FlStudio er i mine øyne helt glimrende til midi-opptak og redigering, men lydopptak er vel ikke deres sterkeste side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...