Gå til innhold

Hva er den beste krigsfilmen?

superkaisa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gunfreak kan du egentlig bare ignorere når det gjelder krigsfilmer, ting som trekker ned en film for han er feil farge på kostymer, at folk ikke reloader, at våpnene ikke ligner de som faktisk ble brukt etc. Altså ingen viktige ting, og ikke noe som vil trekke ned filmopplevelsen.

Jan briljerer med flott argumentasjon ser du, men til tross for det vil jeg påstå at SPR er grei å få med seg.

Grunnen til at jeg ikke liker den har ikke noe med det i det hele tatt.

Det er fordi det er en tulle historie, med tulle karaterer som bare er karikaturer av andre karakterer sett i andre filmer.

Er ikke argumentasjonen du har brukt før, da var det det tekniske det gikk på. Plutselig ikke det lenger nei...

Har aldri komentert det tekniske på SPR, eneste jeg komenterte var at det aldri fantes noe sånn bunker på stranda som i filmen.

Det er den elendige historien som er helt tullete og de teite karakterne, samt tyskere som ikke har noen annen oppgave enn i løpe inn i kulene til heltene,

Filmen prøver å late som den er en seriøs krigsfilm, når den egentlig er en film av typen, were eagles dare, dirty dozen og kellys heroes

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke liker den har ikke noe med det i det hele tatt.

Det er fordi det er en tulle historie, med tulle karaterer som bare er karikaturer av andre karakterer sett i andre filmer.

Historien er kanskje ikke den sterkeste i filmhistorien, men tullete? Er noen år siden jeg så den sist, men jeg mener å huske at jeg likte det faktum at man, av menneskelige hensyn, velger å bruke så mye tid og ressurser på å redde én enkelt person. Karakterene fant jeg heller ikke tullete, men det er godt mulig de er karikerte. Jeg ser særdeles lite krigsfilm, men jeg opplevde i det minste karakterene som gode og troverdige.

Jeg forguder ikke filmen(tror jeg har den på 8/10), men jeg synes definitivt det er en knallgod krigsfilm. Som Tjalla nevner, er produksjonen upåklagelig. Skuespillet er vel mer enn ålreit, og åpningsscenen eier jo.

Lenke til kommentar

Jeg nevner THE MOVE ABOVE ALL:

- Black Hawk Down -

Jeg gråt som en unge på slutten, og da mener jeg GRÅT!

Ellers, så er miniseriene Band of Brothers og Generation Kill til HBO rimelig høyt opp på listen min. Begge blander det komiske og til tider underholdende aspektet i soldatenes liv med det brutale. Vil vel kanskje si at Generation Kill er hakket mer brutal enn Band of Brothers når det gjelder angrep på sivile, mens Band of Brothers er mer gripende, ettersom så mange av de vi blir kjent med i løpet av serien dør...

I Generation Kill er det tross alt moderne, asymmetrisk krigføring vi snakker om.

Når det gjelder Black Hawk Down, er det en ekstremt gripende film, men den er samtidig actionfylt og ekstremt godt laget. Det er virkelig den beste krigsfilmen jeg noen gang har sett!

Lenke til kommentar

Band of brothers er fantastisk, man kan jo takke SPR for at vi fikk BOB, og det er egentlig det eneste jeg virklig liker med SPR at den førte til BOB.

Det festlige er at BOB har flere "tekniske" feil enn SPR, men har så utrolig mye bedre historie, drama og ikke minst følelser

Lenke til kommentar
Ellers, så er miniseriene Band of Brothers og Generation Kill til HBO rimelig høyt opp på listen min. Begge blander det komiske og til tider underholdende aspektet i soldatenes liv med det brutale. Vil vel kanskje si at Generation Kill er hakket mer brutal enn Band of Brothers når det gjelder angrep på sivile, mens Band of Brothers er mer gripende, ettersom så mange av de vi blir kjent med i løpet av serien dør...

Generation Kill tar virkelig hvordan det er i militæret på kornet, kjente meg igjen flere ganger.

Lenke til kommentar

Beste krigsfilmer:

1. Das Boot - Ingen over, ingen ved siden av. Realistisk, minituøst øye for detaljer. Sterk historie, sterke skuespillerprestasjoner

2. Kanonene på Navarone - Storfilm. Gjennomført.

3. Escape from Sobibor. Igjen, realisme. Basert på sann historie, og med kommentarer fra de som overlevde.

4. SPR - Den må med, om ikke annet på grunn av åpningssekvensen.

5. Broen over Kwai - God film

6. Der Untergang - Utrolig godt spilt av Bruno Ganz, som Adolf Hitler

7. Barefoot Gen - En kuriositet, men dog. Historien om Gen som lever i Hiroshima med familien sin. Året er 1945... Tegnefilm. Manga-boken er bedre.

Mange jeg ikke har tatt med, og sikkert noen jeg har glemt

Endret av Gregor Martin
Lenke til kommentar
Gunfreak kan du egentlig bare ignorere når det gjelder krigsfilmer, ting som trekker ned en film for han er feil farge på kostymer, at folk ikke reloader, at våpnene ikke ligner de som faktisk ble brukt etc. Altså ingen viktige ting, og ikke noe som vil trekke ned filmopplevelsen.

Jan briljerer med flott argumentasjon ser du, men til tross for det vil jeg påstå at SPR er grei å få med seg.

Filmen er fantastisk første halvtimen, men den kommer aldri opp etter det. Helt feil oppbygd for en slik klisjefylt smørje. Når PONR er "No, I don't wanna"...

Bay bygger iallefall opp til noe.

Lenke til kommentar

Syns ikke bob er så amerikanisert.

De har tatt i litt forsiktig da det er ekte og ikke minst levende mennesker som porteteres i serien, de var ting de gjorde i virkligheten som kunne skape legale problemer for dem selv 60+ år etter.

Feks, hintes det at spears skyter krigs fanger og at han drepte en av sine egene men, men de lar det være med svake hint og de legger til og med til andre hint som skal vise til at de første hintene kanskje ikke var sanne. i virkligheten skøyt speirs både krigsfanger og en av sine egene sjersanter. Dette kunne de ikke bare komme ut med i serien.

Men det har senere kommet ut i bøker fra folka som var det.

Wild bill inrømmer også å ha skutt flere uarmerte tyskere som hadde overgitt seg.

Dette var delvis fordi han ikke likte tyskere og delvis fordi dem var bak fiendens linjer og kunne ikke dra på fanger. Da var det lettere å bare skyte dem, men det var fremdeles litt sjokerende å lese det, da han liksom bare innrømmet det som om han hadde bulket en bil eller noe.

Lenke til kommentar

Min liste går som følger:

- Saving Private Ryan (1998) - 2. verdenskrig (USA)

- Platoon (1986) - Vietnam-krigen (USA)

- Band of Brothers (2001) - 2. verdenskrig (TV-serie i 10 deler) (USA)

- Flags of our Fathers (2006) - 2. verdenskrig (Skal du se denne, må du også se "Letters from Iwo Jima") (USA)

- Letters from Iwo J. (2006) - 2. verdenskrig (USA)

- The Great Raid (2005) - 2. verdenskrig (USA)

- Napola (2004) - 2. verdenskrig (TYSKLAND)

- Flyboys (2006) - 1. verdenskrig (USA)

Oppsummering om hva jeg synes:

Saving Private Ryan er en klassiker, som vil stå ruvende som et prakt-eksempel på en krigsfilm i mange år fremover.

Filmen er rå og brutal, og anbefales av meg, ikke til yngre seere. 18 års aldersgrense er derimot kanskje litt strengt i forhold til dagens media-bilde, men jeg tror jeg ville ventet til jeg var minst 16 år gammel.

Platoon er også en klassiker, som viser de mørke sidene ved Vietnamkrigen. Filmen er som amerikanske vietnamfilmer flest, bygget opp slik at amerikanerne fremstår som generelt heroiske, selv om denne filmen faktisk løsriver seg fra denne klisjeen, ved å vise at grusomhetene ble utført ikke bare av VietCong og den vietnamesiske motstanden.

Band of Brothers er uten tvil den beste TV-serien jeg noen gang har sett. Serien består av 10 episoder, som hver varer i cirka 1 time. Hver episode har kvaliteten til en hel spillefilm, og det skorter verken på realisme eller effekter.

I serien følger vi Easy Company, en kompani av 101st Airborne Division som under krigen skulle få en stor og viktig rolle og spille. Vi følger kompaniet, og blir kjent med de enkelte soldatene etter hvert. Vi følger dem helt fra treningsleiren i USA, til flybasen i Storbritannia, og herfra til Frankrike under D-dagen. Vi blir svært godt kjent med de enkelte soldatene, noe som gjør scener hvor soldater blir hardt såret eller drept, ganske tunge. Jeg hadde tårer i øynene flere ganger, og følte meg rett og slett trist. Dette gjør jeg aldri med krigsfilmer, men med denne serien ble det slik. Alt i alt er serien sterk, og setter mange tanker og følelser i sving. Serien er uten tvil en serie å anbefale!

Flags of our Fathers og Letters from Iwo Jima er to tvilling-filmer, som begge gjengir den amerikanske landingen på den japanske øyen Iwo Jima, i sluttfasen av 2. verdenskrig. Førstenevnte film beskriver den amerikanske opplevelsen, mens sistnevnte viser hvordan forholdene var for de japanske soldatene som tappert beskyttet øya.

Jeg vil ikke gå for langt inn på handlingen, men disse filmene er det definitivt verdt å ta en titt på.

Det er bra at noen også viser "fiendens" ståsted, og som ikke demoniserer fienden slik mange filmer har en tendens til å gjøre.

The Great Raid handler om amerikanske marinesoldater som skal ta seg uoppdaget inn i fiendtlig territorie, hvor de skal befri x antall fanger fra en POW-leir, bestyrt av Kempetai (japansk sikkerhetspoliti). Filmen er spennende, men til tider litt langtrukket. Alt i alt er det spenningen som veier mest, og jeg velger derfor å ha filmen med på min liste over beste krigsfilmer.

Napola handler om en tysk ung gutt som har som eneste drøm å bli proff bokser. En dag mens han trener, kommer en gjeng elever fra en Napola-skole inn. I følge av disse, er det også en offiser, som også er lærer ved den lokale Napola-skolen. Offiseren får øynene opp for talentet til hovedpersonen, og ønsker å ha ham som elev. Etter å ha trosset foreldrenes vilje, begynner han på Napola-skolen, som er en skole med formål å trene opp ekte ariske mennesker, til å bli gode tyskere i henhold til det tredje riket. I begynnelsen er alt fryd og gammen, men filmen tar raskt en dramatisk vending når hovedpersonens bestevenn velger livet bort etter at han har innsett hva nazismen virkelig handler om. Filmen tar egentlig et oppgjør med nazismen, på flere måter. God film, som anbefales!

Flyboys er en enkel krigsfilm, som en ikke trenger å være særlig edru eller konsentrert for å kunne nyte. Filmen inneholder mer action enn den inneholder sofistiskert krigsepos, og er mer en slags filmatisering av et arkadespill fremfor en krigsfilm. Filmen er derimot svært spennende og underholdende, og ender derfor opp på min liste over beste krigsfilmer.

Lenke til kommentar
Syns ikke bob er så amerikanisert.

De har tatt i litt forsiktig da det er ekte og ikke minst levende mennesker som porteteres i serien, de var ting de gjorde i virkligheten som kunne skape legale problemer for dem selv 60+ år etter.

Feks, hintes det at spears skyter krigs fanger og at han drepte en av sine egene men, men de lar det være med svake hint og de legger til og med til andre hint som skal vise til at de første hintene kanskje ikke var sanne. i virkligheten skøyt speirs både krigsfanger og en av sine egene sjersanter. Dette kunne de ikke bare komme ut med i serien.

Men det har senere kommet ut i bøker fra folka som var det.

Wild bill inrømmer også å ha skutt flere uarmerte tyskere som hadde overgitt seg.

Dette var delvis fordi han ikke likte tyskere og delvis fordi dem var bak fiendens linjer og kunne ikke dra på fanger. Da var det lettere å bare skyte dem, men det var fremdeles litt sjokerende å lese det, da han liksom bare innrømmet det som om han hadde bulket en bil eller noe.

Totalt enig. Den fremstiller virkelig tyskere som mennesker. En av de sterkeste scenene i hele serien, er scenen hvor den tyske kommandaten snakker til sine medsoldater, da nederlaget er et faktum. Da går det faktisk en tanke i gjennom deg at de soldatene også har kjempet gjennom en hel krig og ikke bare er skapt for å drepes. De sidestilles på mange måter med de amerikanske styrkene. Fantastisk scene. Ellers må jeg si at BOB er og blir tidenes beste og mest engasjerende krigsfilm/serie whatever. Seff, det har noe med at den får bruke 10t på å fortelle en historie.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...