Gå til innhold

Hva er den beste krigsfilmen?

superkaisa

Anbefalte innlegg

Det er alt for mangen bra krigs filmer der ute...men den beste må være Wolverien:Origens. Er er så mektig og bra utført når vi ser han og broren sloss side ved side da de måtte gjennom gå ALLE krigene....jeg gråt som en unge....mektig greier, mektig. Praktful film...10/10.

Finner den ikke på Pirate bay :( :!:

Endret av Henrikenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva du er ute etter, og hva du mener med krigsfilm. Finnes jo mange gode dramafilmer satt i krigstid, men som kanskje ikke går under betegnelsen krigsfilm (Schindlers List, The Pianist osv). Mine favoritter er nok en blanding av dette og ren action/krigføring. Jeg digger filmer som går dypt ned i soldatenes psyke, og som ofte har mange flere kvaliteter enn bare selve krigføringen. Fem favoritter:

1. Apocalypse Now!

2. The Thin Red Line

3. Platoon

4. Das Boot

5. Full Metal Jacket

Og jeg støtter Cypheron på The Deer Hunter :)

Det er alt for mangen bra krigs filmer der ute...men den beste må være Wolverien:Origens. Er er så mektig og bra utført når vi ser han og broren sloss side ved side da de måtte gjennom gå ALLE krigene....jeg gråt som en unge....mektig greier, mektig. Praktful film...10/10.

Jesus fucking christ.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Hva har du røyket?

Og jeg støtter Cypheron på The Deer Hunter :)

Du burde ha denne på din topp 5 :thumbup:

Lenke til kommentar

1. Tora! Tora! Tora! http://www.imdb.com/title/tt0066473/

2. Band of Brothers

3. Lawrence of Arabia

4.Black Hawk Down

5. Stalingrad

Dette er en "must see" liste over krigsfilmer, ønsker man i tillegg å være filmhistorisk korrekt kan man legge til en film, Battleship Potemkin fra 1925, men den er litt mer for dem som liker litt "særere" filmer.. Er en stumfilm, men meget bra..

Og "Save private Ryan" er ikke med på listen fordi jeg mener "Band of Brothers" er mye bedre, selv om det er en serie.. Så forresten "SPR" på tv4 igår, sett den noen ganger nå, og den er ikke dårlig, den er bare ikk så bra som de andre her..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Gunfreak kan du egentlig bare ignorere når det gjelder krigsfilmer, ting som trekker ned en film for han er feil farge på kostymer, at folk ikke reloader, at våpnene ikke ligner de som faktisk ble brukt etc. Altså ingen viktige ting, og ikke noe som vil trekke ned filmopplevelsen.

Jan briljerer med flott argumentasjon ser du, men til tross for det vil jeg påstå at SPR er grei å få med seg.

Lenke til kommentar
Å kalle en film som har oppnådd 8,5/10 med over 230 000 stemmer på imdb og dermed ranket som den 55 beste filmen gjennom tidene for dårlig er vel å ta litt hardt i.

Hvorfor det? Min personlige smak blir ikke diktert av imdb. De filmene jeg liker liker jeg uansett hva slags score den har der. Saving Private Ryan har to gode scener, starten der de går i land på Normandie og scenen der en eller annen (husker ikke hvem) blir knivstukket av en tysk soldat. Resten gjør Band of Brothers mye bedre.

Starship Troopers er en god krigsfilm. Teknisk sett er den uovertruffen (mange av effektene ser fortsatt bra ut i dag) og den satiriske brodden er også god. Her er det ikke nødvendigvis menneskene som er the good guys.

Lenke til kommentar
Gunfreak kan du egentlig bare ignorere når det gjelder krigsfilmer, ting som trekker ned en film for han er feil farge på kostymer, at folk ikke reloader, at våpnene ikke ligner de som faktisk ble brukt etc. Altså ingen viktige ting, og ikke noe som vil trekke ned filmopplevelsen.

Jan briljerer med flott argumentasjon ser du, men til tross for det vil jeg påstå at SPR er grei å få med seg.

Akkurat hva jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Min personlige smak blir ikke diktert av imdb. De filmene jeg liker liker jeg uansett hva slags score den har der.

Selv om du ikke liker filmen betyr det at den er dårlig? Skal man bare se bort i majoriteten som hyller denne filmen som et mesterverk og la enkeltindividet avgjøre?

Ja film er og blir en smakssak men det må da være mulig og avgjøre om en film er god eller ikke.

Lenke til kommentar

Selv om 230k med idioter mener en film er bra, så er det ikke nødvendigvis slik.. Om det er noe vi vet så er det at manipulasjon og massesuggesjon kan gjøre at enkelte ting ikke nødvendigvis er slik det "virkelig" er.. SPR er som noen nevner en grei film, men ikke god nok til å komme opp på topp 5/10 liste. Mener du at SPR er den beste krigsfilmen har du ikke sett nok film. Historien er for "lame" til å kunne måle seg opp mot andre filmer..

Lenke til kommentar
Selv om 230k med idioter mener en film er bra, så er det ikke nødvendigvis slik.. Om det er noe vi vet så er det at manipulasjon og massesuggesjon kan gjøre at enkelte ting ikke nødvendigvis er slik det "virkelig" er.. SPR er som noen nevner en grei film, men ikke god nok til å komme opp på topp 5/10 liste. Mener du at SPR er den beste krigsfilmen har du ikke sett nok film. Historien er for "lame" til å kunne måle seg opp mot andre filmer..

Historien er stort sett kopiert fra virkelige hendelser og lagt til en fiktiv by, så "lame" ville jeg ikke kalt historien.

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Min personlige smak blir ikke diktert av imdb. De filmene jeg liker liker jeg uansett hva slags score den har der.

Selv om du ikke liker filmen betyr det at den er dårlig? Skal man bare se bort i majoriteten som hyller denne filmen som et mesterverk og la enkeltindividet avgjøre?

Ja!

Historien er stort sett kopiert fra virkelige hendelser og lagt til en fiktiv by, så "lame" ville jeg ikke kalt historien.

At historien er fra virkeligheten betyr ikke nødvendigvis at den er bra. Endret av Mastema
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke liker den har ikke noe med det i det hele tatt.

Det er fordi det er en tulle historie, med tulle karaterer som bare er karikaturer av andre karakterer sett i andre filmer.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke liker den har ikke noe med det i det hele tatt.

Det er fordi det er en tulle historie, med tulle karaterer som bare er karikaturer av andre karakterer sett i andre filmer.

Er ikke argumentasjonen du har brukt før, da var det det tekniske det gikk på. Plutselig ikke det lenger nei...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...