Gå til innhold

Noen digetalt camera og foreslå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kodak EasyShare Z1085 IS er et godt kamera som ligger rett over 1000 kr. Kameraene under 1000 kr er mye dårligere. Jeg vil anbefale å bruke 200 kr mer for å få et mye bedre kamera.

Det har meget god oppløsning (10 megapixler er bra nok til 30x40 cm store bilder på skikkelig fotopapir fra fotobutikk)

Det har bildestabilisering som gir bedre bilder enn kameraer uten stabilisering i en del situasjoner. Veldig kjekt å ha.

Det har 1280x720p HD-video funksjon

5 ganger zoom

Dessverre finner du neppe dette kameraet i en lokal butikk. Lokale butikker bruker også å være mye dyrere enn nettbutikker. Jeg tror det ville kostet ca 2000 kr i de fleste lokale fotobutikker.

Skandinavianphoto er en sikker og god nettbutikk som det er lett å handle fra.

Her er en link til det kameraet:

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...?itemID=7417196

Lenke til kommentar
Canon-kameraet er betydelig dårligere enn Kodaken jeg foreslo. A480 mangler HD video, mangler bildestabilisering, er mindre lyssterk, har mindre zoom, mindre bildebrikke osv.

Her er en direkte sammenligning mellom de to.

Enig at visse fancy gimmick'er og "fine" hus er viktig for enkelte, men jeg pleier foretrekker bildekvalitet. Det er derfor jeg "nedgraderte" fra Canon G9 til G5 og foretrekker å bruke gamle modeller. Og skal vi virkelig snakke om noe fancy så er det jeg synes bildene tatt med min Canon A470 ofte blir bedre og skarpere enn med min Sony A350.

HD filming anbefaler jeg forøvrig å gjøre med dedikerte HD kameraet.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Klart HD-filming er bedre med det dedikert videokamera men her har man muligheten til å få den funksjonen særdeles mye billigere enn med det dedikert videokamera. Uten at det ødelegger for andre funksjoner.

Forøvrig er det merkelig at du argumenterer med bildekvalitet når spesifikasjonene er til de grader i favør av Kodaken. Sensoren har nesten dobbelt så stort areal (79% større) og vi vet jo begge at størrelsen på sensoren har mye å si for kvaliteten (selv om det finnes unntak fra regelen). Legg også merke til at det er samme antall megapixler. Hver pixel har altså et mye større areal å fange lys fra.

Videre vet vi at korte lukkertider ofte spiller en stor rolle.

Canonen har 35-122mm (35mm ekvivalent) med f/3,0-5,8

Kodaken har 35-175mm (35mm ekvivalent) med f/2,8-5,1

Sistnevnte har både mer zoom og er mer lyssterk, med de konsekvensene det får for ISO. ISOen kan forsåvidt strekkes noe lengre (3200 vs 1600), sikkert på grunn av større pixler.

Bildestabilisatoren til Kodaken hjelper det ytterligere i riktig retning.

Jeg anbefalte den nevnte kodaken til en jeg kjenner. Han kjøpte sitt i mars og er svært fornøyd med det. Enkelt, brukervennlig, gode bilder. Jeg har ikke sammenlignet det direkte mot mitt Canon Powershot A540, men tror det vil være merkbart bedre i en direkte sammenligning. (Bortsett fra på byggekvalitet og video, der vet jeg Kodaken er mye bedre).

Valget Canon A480 vs Kodak Z1085 IS til nesten samme pris mener jeg er en "no-brainer".

Lenke til kommentar

De tekniske spesifikasjonene som er nevnt her er tilforlatelig en god suksessformular for et kamera. Dessverre synes jeg ikke resulatet har gitt tilsvarende gode testresultater: http://www.digitalcameratracker.com/kodak-...-sample-photos/

Men men, hvis du påstår at kameraet er bra så er det sikkert mer riktig enn disse testene forteller.

Jeg ville heller ha valgt A590 dersom bildestabilisering m.m. var så viktig.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Jeg synes det får ganske bra skussmål både på din link og her:

http://www.dpreview.com/reviews/read_opini...y=kodak_z1085is

Men det er jo litt synd at ingen av de som skriver sammenligner det direkte med andre aktuelle kameraer. Jeg mistenker at flere av kritikkene mot det kommer fra folk som er vant til langt dyrere kameraer.

A59 er nok et bra alternativ dersom man ikke trenger HD video.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...