J@9 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Hei. Har en kamerat som har en dv 6500 som sa takk for seg, han sendte den på service og fikk beskjed om at det var problemer som ikke var dekket av garanti, dem sier maskinen er fukt skadet, og han selv sier at den aldri har vært i nærheten av vann. Men tilbake til saken, HP sier det vil koste 3-4 000 kr å bytte hovedkort, + jobben. Men, har kommet over et brukt hovedkort til dv 6000, som skal være i orden, og selger påstår at det passer til dv 6000, dv 6500 og dv 6565 serien, med frakt osv kommer dette på ca 1000kr. Men han kameraten min har også hørt at det finnes flere forskjellige hovedkort til 6500, så hvordan kan vi finne ut om det passer før vi kjøper det?? Evt om noen her har prøvd å sette et dv6000 kort i en dv6500 maskin? Dele nr på kortet jeg kan få tak i er: 446477-001 PS, jeg er ganske sikker på at jeg klarer å bytte kortet selv har skrudd en del bærbare dem siste årene Endret 15. mai 2009 av J@9 Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Har ingen innspel angåande det med hovudkortet, men eg vil absolutt anbefale han å krevje dokumentasjon på at maskina er fuktskada. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 17. mai 2009 Del Skrevet 17. mai 2009 (endret) verkstedet er pliktig sende med en kopi av servicelappen som viser saksgangen med feilsøking og konklusjon, utover det trenger ikke de dokumentere noe. om sendt på verksted på vegne av hp så får de servicelappen, men du kan kreve kopi. etter hp sin deleliste så for notebook dv6500 er hovedkortet 436498-002 (ikke samme som oppført for dv6000), så hos et hp verksted og de tok 2600kr for det hovedkortet til privatkunde. (med frakt/moms inkludert) så jeg ville nok gått for orginalkortet siden ikke så ekstremt dyrt, uten at jeg vet bruksprisen for det 6000 da. Endret 17. mai 2009 av cruzader Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 DV6000 kortet som jeg kom over på ebay skulle han ha 99,99 USD for, + frakt. Så det ville komme på rundt 900-1000kr, og han kunne sende det som gave fra privat adresse, så da burde det gå igjennom tollen. Og som sagt, dette var et brukt kort, med kun 7 dagers DOA garanti. Det var tatt ut av en helt fungerende DV6000. Jeg spurte selger om han var sikker på at det passa i DV6500, og da sa han ja, og det stod også DV6500 i auksjonsteksten. Men for det om kortene har forskjellige nr, så kan det jo hende dem er så like at dem passer, men det er jo en sjangse å ta. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 DV6000 og dv6500 kort skal passe om en annen. Har kjøpt dv6000 kort for helt nede 750 nok via ebay.com fra Hongkong.OBS OBS Veldig viktig at kjøleribben monteres ordentlig på disse kortene. Ikke overstram skruene og de må skrues jamnt ned , stram en og en skrue litt ned i kryss mønster. Ellers brytes ei bru på kortet og det varer bare none dager/uker før brua brenner av. ( Har gjort den erfaringen selv Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Takker for tipset og mer info. Så da er du sikker på at kortet jeg kom over skal passe? (dele nr står i første post) Men mener du det er verdt rundt 1000kr for kortet brukt? Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Takker for tipset og mer info.Så da er du sikker på at kortet jeg kom over skal passe? (dele nr står i første post) Men mener du det er verdt rundt 1000kr for kortet brukt? Søk på dele nr ga mange treff. Har kjøpt fra Hongkong flere ganger nå, 2 kort var defekte, men fikk nytt i løpet av en uke. En selger sendte med DHL, hadde kortet i løpet av 2 dager, levert på dør ( Slå den posten norge ). Men om det er verdt det avhenger mer om du er heldig med monteringen, Min erfaring er kortene usedvanlig skjøre ved montering så 2 ganger måtte jeg kjøpe nytt etter ca 1 mnd. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Ok, men ser dem selger både AMD og intel kort.. så får bare vente te kameraten min får tilbake maskina si, så jeg får sjekka opp nøyaktig hvilken modell han har, og om det er amd eller intel. Så får jeg høre mer med han om hva han vil gjøre. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Ok, men ser dem selger både AMD og intel kort.. så får bare vente te kameraten min får tilbake maskina si, så jeg får sjekka opp nøyaktig hvilken modell han har, og om det er amd eller intel. Så får jeg høre mer med han om hva han vil gjøre. Forskjellig dele nr intel og amd Lenke til kommentar
supernoob Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Har ingen innspel angåande det med hovudkortet, men eg vil absolutt anbefale han å krevje dokumentasjon på at maskina er fuktskada. Gjør som Kalvegodt sier: "Tatt fra forbrukerrådet angående fuktskade på mobil" Spørsmål: Jeg kjøpte for en stund siden en mobiltelefon. Etter et par måneders bruk begynte den å slå seg av. Jeg reklamerte til selger, og krevde ny mobiltelefon. Selger har undersøkt telefonen, og avviser reklamasjonen fordi han mener telefonen er fuktskadet. Hvilke muligheter har jeg å nå frem med en reklamasjon? Svar: Spørsmålet reguleres av forbrukerkjøpsloven. Dersom feilen med mobiltelefonen kan regnes som en mangel etter loven, har du krav på å få levert ny mobiltelefon, eller reparasjon dersom du ønsker det. For at feilen skal regnes som en mangel må det ha foreligget en iboende svakhet ved mobiltelefonen, og feilen må ikke være forårsaket av deg etter levering. Selgeren har plikt til å undersøke feilen å finne årsaken til denne. Selgeren må dokumentere feilbruk fra din side dersom han skal avvise reklamasjonen. Det er ikke nødvendigvis tilstrekkelig at det er konkludert med fukt i en verkstedrapport. Du bør kreve å få se bilder, eller å få en nærmere beskrivelse av hvilken type fukt som er funnet og hvordan denne forårsaker den feilen som er oppstått. Er du ikke fornøyd med den fremlagte dokumentasjon kan saken bringes inn for Forbrukerrådet i ditt område. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) minuset er at om en nærmere undersøkelse med bilder etc fort er 800-1000kr pr time + ekstra for porto, gjerne pr bilde etc ikke går i din favør risikerer du bli fakturert denne ekstrautgiften. Endret 18. mai 2009 av cruzader Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Trur han kameraten min er litt lei HP support hehe MEn noe nyttig fikk han ut av det, link til ei side med guider for å demontere/sette sammen dem fleste HP maskiner Regner med at den kommer til nytte når han får tilbake maskinen, og jeg får vite om det er intel eller amd CPU i den, så vi får skaffa et hovedkort til den Men en kjapp ting.. når jeg har bytta hovedkort? burde vi legge inn windows på nytt? eller er kortene såpass like at dem kjører på samme drivere? Også leste jeg om noe som måtte resettes etter bytte av hovedkort, men ikke hvem som helst kunne visst laste ned programmene som trengs.. Men regner med at det går greit å droppe den delen, siden det var noe med serie nr osv? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) hvordan demontere/montere finner du i service manual som også dekker feilsøking, de ligger stortsett på nettet i pdf. eneste som skulle være nødvendig er oppdatere chipset driverne egentlig, evnt nye drivere for nettverkskortet da det gjerne ikke er samme merket på nye kortet. utenom intel/amd er det også viktig kontrollere at det støtter resten av hardwaren 100% da hovedsakelig webcam/bluetooth om han har det. eneste annet er at med mindre du kan dokumentere at du er godkjent hp servicetekniker har han null garanti på maskinen ved eventuelle senere problem(vil bli spurt etter av hp om maskinen sendt inn senere når de ser at forseglingene er brutt). Endret 18. mai 2009 av cruzader Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Du må sjekke dele nr i gamle maskina; 446477-001 - Intel 449902-001 - Amd Også videre Intel dyrest Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 hvordan demontere/montere finner du i service manual som også dekker feilsøking, de ligger stortsett på nettet i pdf. eneste som skulle være nødvendig er oppdatere chipset driverne egentlig, evnt nye drivere for nettverkskortet da det gjerne ikke er samme merket på nye kortet. utenom intel/amd er det også viktig kontrollere at det støtter resten av hardwaren 100% da hovedsakelig webcam/bluetooth om han har det. eneste annet er at med mindre du kan dokumentere at du er godkjent hp servicetekniker har han null garanti på maskinen ved eventuelle senere problem(vil bli spurt etter av hp om maskinen sendt inn senere når de ser at forseglingene er brutt). Siden han har fått beskjed om fuktskade, og maskinen vil ikke starte i det hele tatt, så trur jeg garantien er borte fra før. Men som sagt, vil ikke bestille noe kort før jeg ser maskinen, kameraten min bor ca en time unna, og jeg har aldri sett maskinen en gang. Han selv har ikke så mye peil på HW i den, så jeg veit ikke om det er AMD eller Intel CPU, evt hva som er innebygget osv.. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Om det ikke er sagt tidligere; Alle dv6000 hovedkort er kompatible med alle maskiner så lenge prosessoren passer (det er det eneste dere må sjekke, intel eller amd). Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Regna med det Med tanke på at selgeren nevnte 3 modeller i auksjonen. Men får uansett ikke kjøpt noe før jeg får sjekka opp hva han har Takk for all hjelpa hittil, og spesielt tipset om festing av CPU kjøler. Men en liten ting til (gidder ikke lage en ny tråd i farta), har en Acer TravelMate 4001 LMi eller noe sånt, hvor hovedkortet har tatt kvelden (dette er kastet, så får ikke sjekka noe delenr), noen her som kjenner til denne modellen og vet hvilke andre kort som passer? for alle andre deler i maskinen funker helt fint. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Regna med det Med tanke på at selgeren nevnte 3 modeller i auksjonen. Men får uansett ikke kjøpt noe før jeg får sjekka opp hva han har Takk for all hjelpa hittil, og spesielt tipset om festing av CPU kjøler. Men en liten ting til (gidder ikke lage en ny tråd i farta), har en Acer TravelMate 4001 LMi eller noe sånt, hvor hovedkortet har tatt kvelden (dette er kastet, så får ikke sjekka noe delenr), noen her som kjenner til denne modellen og vet hvilke andre kort som passer? for alle andre deler i maskinen funker helt fint. Her står part nr etc : http://www.pchub.co.in/uph/laptop/64-31300...therboard-.html Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Siden han har fått beskjed om fuktskade, og maskinen vil ikke starte i det hele tatt, så trur jeg garantien er borte fra før. det er på den ene delen ja, om byttet av godkjent tekniker og orginaldeler har du fortsatt garanti(ikke på enkeltdelene byttet om brukte). Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Hei igjen, måtte ta opp igjen denne tråden ser det ut som.. Igår fikk jeg maskinen sendt til meg, og hovedkortet kom for noen dager siden Gikk fint å bytte kortet (fikk tak i et med samme P/N nr). Men, har et lite problem.. Maskinen virker treg og henger seg opp.. Tenkte det kanskje var disken som var dårlig, så jeg kjørte en runde med DFT (drive fitness test), og denne ga meg feilkode 70 som vil si corrupted sectors, men jeg merket også at maskinen blir veldig varm, merket dette før jeg kjørte programmet også, og titta litt under for å se om vifta starter, men det gjør den ikke, kan se den vibrerer litt bare. Regner med at denne må byttes? eller kan det være noe med hovedkortet som gjør at den ikke vil gå? *Edit* Hørte med kameraten min nå, og han sa at maskinen har pleid å henge seg opp etter ca 10 min før også, med det gamle kortet før det døde. Så virker som om det er vifta, merka også at den var litt treg å dra rundt da jeg hadde opp maskinen for å bytte kortet. Endret 24. juni 2009 av J@9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå