nomore Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Hei, Eg har kjøpt mitt første modellfly fra Elefun.no. Et Phoenix Modell Paragon .40 Trainer. Som nybegynner har det vært, til tross for at den kun krever litt montering/jobb, en del utfordringer under byggeprosessen. Manualen lar mye være opp til fantasien da den ofte beskriver vage måter å gjøre ting på. For eks da eg skulle montere vertikal og horisontal stabilisatorer så stod det i manualen at eg skulle tegne streker for å sørge for at de var montert rett i forhold til hverandre. Ja vel. For førstegangsmontør med litt teknisk erfaring trodde eg det skulle gå greit men nå har eg ei gåte eg sliter med å løse. Fra høyderorene(elevatorene) bak på flyet går det to servolinker frem til servoene, en for hver side(høyderoret er delt i to pga sideroret). Disse skal da gå frem til en enkelt servo. Greit nok. Problemet er at bruksanvisningen viser kun en modell hvor høyderoret er koblet sammen med et stag som gjør at der trengs det kun en servolink. Og det er dette som er beskrevet i manualen og det er også dette som er illustrert. Mao står det feil. Men, dersom eg kobler disse to servolinkene til samme servoarm så vil vel det ene høyderoret få høyere utslag enn det andre? Se bilde her: Er det noen som har noen tips å komme med? Endret 15. mai 2009 av nomore Lenke til kommentar
vegham Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Feste de til servo sånn at de får ulik utslag og flytt den som får mest utslag. Du flytter deretter den som får mest utslag et hakk inn på armen på høyderoret. En annen løsning kan være å koble stengene sammen, lodde de fast, muligens. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Takk for forslag, men eg er redd for at det uansett ville gitt ulikt utslag eller at servolinkene var borti hverandre. Eg fikk derimot et annet forslag i fra et annet forum. Dette kombinert med et tips fra den lokale hobbybutikken førte til at eg tok en sukkerbit med tre skutilkoblinger på. Koblet så hvert av servolinkene som gikk bak til hver sin tilkobling og så den til servoen i den tredje tilkoblingen. Fungerte perfekt og med dobbel feste så sitter den godt også. Her er resultatet: Eg har nå koblet alt av servoer sammen(bortsett fra motor og gass). Her er en liten film av resultatet. Hva synes ekspertene om rorutslagene? Er de for små? Eg tar alle stikkene ut i maks utslag. Spesielt balanseroret synes eg var litt lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå