eLang Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Trudde dette skulle være enkelt å sett opp raid 1 i bios, med etter å ha gjort det som står i manualen til hk (asus p5q pro) kommer jeg ingen vei... Det som skjer når jeg har tastet ctrl+i er at jeg får beskjed om å legge i en disk, dette må vel være dvd'en som fulgte med hk. Når det er gjort får jeg valg mellom 32 bit driver og 64 bit drivere. Velger x64 siden jeg kjører vista x64. Må så sette inn en floppy som blir lastet med x64 driverne. Men når det er gjort skjer det ikke mer. Prøver å restarte men samme menyen kommer opp... Hva er det jeg gjør feil? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Ikke helt enkelt å forstå her: -du kjører vista x64 sier du. Kan du installere fra inn Vista -Intel matrix storage manager-? (ikke tenke på den ctrl+I saken din, og ikke tenke på bios) Lenke til kommentar
eLang Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Ikke helt enkelt å forstå her: -du kjører vista x64 sier du. Kan du installere fra inn Vista -Intel matrix storage manager-? (ikke tenke på den ctrl+I saken din, og ikke tenke på bios) Skjønte ikke helt. Hvor finner jeg Intel matrix storage manager? Finner den ikke på dvd'en... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Intel matrix finner du her.Intel Det er det første step for å forstå hva er problemet egentlig. "du kjører vista" forstår jeg som at Vista er allerede installert, ikke sant? Endret 15. mai 2009 av wiberos Lenke til kommentar
eLang Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 vista er nylig installert ja.. Lenke til kommentar
eLang Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Når jeg prøver å installere Intel matrix storage manager får jeg opp denne. Endret 15. mai 2009 av eLang Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Ja det var det jeg lurte på. Siden du ikke klarer å installere matrix, så betyr at Kontroller er ikke i Raid mode. Du må enable det i bios, ikke i det ctrl+I, men mode for sata kontrolleren. Du har mange koplinger på Kortet, så du må neste komtrollere hvor du kopler hva. Nå, hvis du har installert Vista på en disk koplet på den samme kontroller, Intel, som diskene du ønsker å kjøre Raid 1, MEN sata mode i biosen er ikke i RAID, vil du få problemer med å boote Vista. For å klare å kjøre Raid på den kontroller, så må justeres for Raid. Deretter Installere du Vista på disken din. Den skal ikke i Raid, så det er rett fram å installere. Etter installasjon, vil du kunne installere Intel matrix, og alle andre disker som koples i den Intel kontroller, skal du kunne sette opp i Rad 0 eller 1, fra i matrix manager. Hvis disken hvor Vista er Installert, er ikke koplet på den Intel kontroller, så blir saken en annen igjen. ( klarte jeg å forklare slik at du forstår? bare spør..) Endret 15. mai 2009 av wiberos Lenke til kommentar
eLang Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 ok. Men mener du at jeg må legge inn vista på nytt igjen? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 ok. Men mener du at jeg må legge inn vista på nytt igjen? Hvis du forandrer Sata as Raid, og du booter opp i Vista som vanlig, vil du oppleve Blå skjerm. Da vet du at det er kun reinstallasjon som gjelder. Det er mange triks og tip om det, men det er ikke så vanskelig å installere Vista igjen heler da. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg mener å huske at jeg fikk til å sette opp RAID 1 uten å reinnstallere. Trengte bare å enable RAID i BIOS og så boote. Da fant Windows ny hardware og installerte driveren. Så kunne jeg koble til en disk til, sette opp arrayet i BIOS, og la den gjøre en rebuild. Men er noe usikker på fremgangsmåten, og vet heller ikke om dette bare er mulig for enkelte kontrollere. Brukte nVidia. Jeg fant senere ut at RAID var mere ulempe enn nytte. Lenke til kommentar
eLang Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Tusen takk for hjelpa. Det gikk jo lekende lett med Intel matrix storage manager. Men hvordan blir det hvis jeg velger å installere Win7, vil de to diskene fortsatt være i RAID 1 i win7 eller må jeg gjøre det om igjen, noen som vel vil føre til formatering av diskene?.. eller?.. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Med fakeRAID går det over OS siden det er hardware messig oppsatt. Dog i Linux vil det funke men ikke helt perfekt dessverre, skal man ha skikkelig RAID oppsett mellom OS så må man ha ekte hardware RAID. Lenke til kommentar
eLang Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 Med fakeRAID går det over OS siden det er hardware messig oppsatt.Dog i Linux vil det funke men ikke helt perfekt dessverre, skal man ha skikkelig RAID oppsett mellom OS så må man ha ekte hardware RAID. Så det er ikke ekte raid når man bruker Intel matrix storage manager? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Ekte RAID krever egen prosessor og cache, det finnes ikke her... Hadde det vært ekte RAID så hadde hovedkortet ditt kostet MINST 3000kr ekstra. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Tusen takk for hjelpa. Det gikk jo lekende lett med Intel matrix storage manager.Men hvordan blir det hvis jeg velger å installere Win7, vil de to diskene fortsatt være i RAID 1 i win7 eller må jeg gjøre det om igjen, noen som vel vil føre til formatering av diskene?.. eller?.. Du kan installere Win7 (antar du installerer på disken med Vista, sant?). Kople fra diskene som er i raid 1 (kople fra kun strøm, ikke data kablene) Installere Win7, installere matrix storage, og raid vil være der når diskene går online igjen. Din raid kan forsvinne hvis begge diskene ..samtidig blir brent…eller om Hk blir ødelagt. Nytt HK med samme specs vil rette igjen på saken. Begge diskene som brent..ingen mulighet til recovery. En disk blir brent, så erstatter du det og rebuild via matrix manager. Problematisk blir hvis du har 2 volumer, en i raid 0 og en i Raid 1 på samme disk gruppe. Raid 0 vil gå tapt, mens raid 1 blir mulig å rebuild, men du må alltid lese instruks. At du overvåker din raid er og viktig, når det gjelder korrupte data og i diskfailure sammenheng, at du undersøker hendelser før det, slik at du kople ikke en ny disk og bare venter på rebuild, for så å finne mye rart i det i ettertid. Lenke til kommentar
eLang Skrevet 18. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Tusen takk for hjelpa. Det gikk jo lekende lett med Intel matrix storage manager.Men hvordan blir det hvis jeg velger å installere Win7, vil de to diskene fortsatt være i RAID 1 i win7 eller må jeg gjøre det om igjen, noen som vel vil føre til formatering av diskene?.. eller?.. Du kan installere Win7 (antar du installerer på disken med Vista, sant?). Kople fra diskene som er i raid 1 (kople fra kun strøm, ikke data kablene) Installere Win7, installere matrix storage, og raid vil være der når diskene går online igjen. Din raid kan forsvinne hvis begge diskene ..samtidig blir brent…eller om Hk blir ødelagt. Nytt HK med samme specs vil rette igjen på saken. Begge diskene som brent..ingen mulighet til recovery. En disk blir brent, så erstatter du det og rebuild via matrix manager. Problematisk blir hvis du har 2 volumer, en i raid 0 og en i Raid 1 på samme disk gruppe. Raid 0 vil gå tapt, mens raid 1 blir mulig å rebuild, men du må alltid lese instruks. At du overvåker din raid er og viktig, når det gjelder korrupte data og i diskfailure sammenheng, at du undersøker hendelser før det, slik at du kople ikke en ny disk og bare venter på rebuild, for så å finne mye rart i det i ettertid. Så dette ETTER jeg hadde installert win7. Tok risken siden jeg har backup av bildene på en ekstern hd. Men før jeg installerte win7 gjorde jeg et forsøk til med ctrl+i og da funka det(må vel ha trykt på feil tid). Og fra den menyen så det ut som gjeldene disker stod i RAID, men gjorde ingen ting der. Installerte win7 uten å ta ut noen kabler. Og når systemet var ferdig installert så det fortsatt ut som diskene var i RAID. Men installerte Intel Matrix med en gang, og alt ser no ut til å ha godt bra... Foresten er det riktig at jeg bare ser en disk i diskbehandling? Endret 18. mai 2009 av eLang Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Ja det skal være som en disk. Det med å kople fra diskene, er helst relatert til man bekrefter at drivere osv fungerer. Riktig nok du har alt på samme controller, men i tilfeller hvor Raid er i en annen controller , og dermed driveren må installeres i OS i ettertid, man kan være uheldig slik at chkdsk kan starte opp for å kontrollere 2 uavhengige disker, og ikke et Raid disk gruppe. Der kan man oppleve ubehalige resultater. Det var bare av hensyn til slik, jeg nevnte det. Endret 18. mai 2009 av wiberos Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Ett tips, ha Matrix Storage i Advanced mode. Mye MYE mer oversikt over RAIDet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå