FranzJosef Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Begynt i ny jobb, og ved lunsjen i dag skulle de ta meg. Det var noe en nøtt som gikk ut på følgende vilkår. Et tau ligger langs hele jordas omkrets, og folk står tett i tett langs tauet og holder i tauet som ligger på bakken. De sa jordas omkrets er ca 36 000 km (jeg sjekket nå, den er 40 000 km) uten at det spiller noen rolle her. Så skjer følgende, alle løfter dette tauet opp en meter langs hele omkretsen. Hvor mye endrer det omkretsen? Dvs hvor langt må tauet være for å nå helt rundt? Hvor mye må man skjøte på? Og de holdt det gående og skulle drite meg skikkelig ut og gapskrattet og godtet seg og spurte om jeg ikke kunne barneskole-pensum med formel for sirkler og greier... var ganske jævlig faktisk! Men nok om det. Løsningen var noe med at et sted i formelen blir det bare +1, så summen totalt sett blir bare 2*pi, altså trenger man bare skjøte på det tauet 6,28 meter!!!! Kan det virkelig stemme?? Hørtes helt vilt ut. Noen som kan gi en mer inngående forklaring på dette så jeg kan forstå og akseptere dette? Lenke til kommentar
Lopen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Kan ikke svare på matten, det som jeg reagerte på er derimot måten du blir behandlet av kollegaene dine! Hvis du følte at denne "spøken" gikk langt over dine grenser, noe man får inntrykk av her, syns jeg du bør tenke på å si ifra til en sjef på ett eller flere nivåer over de som bedrev "ertingen", eller eventuelt med fagforening e.l.. Man skal le MED hverandre, ikke AV hverandre. Lykke til videre, uansett hva du velger å gjøre med saken. Lenke til kommentar
Henrikse Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Matten stemmer nok. Formelen for omkrets i en sirkel, som jo ekvator er, er 2*pi*r. 2*pi er det samme, og den nye radien er den gamle pluss en meter, altså blir den ekstra lengden på tauet lik 2*pi. Hvis det er noe trøst er jeg like overrasket som deg Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 ta utgangspunkt i radien O=pi*d slik at de får en radie på 36000000/(2*pi)= 5 729577,95 m så sier de at radien øker med en (dvs at sirkelen blir 1m større rundt hele, dette gir da 5 729,57795 + 1 i radie ==> at ny omkrets blir 5 729 578,95 * 2 * pi = 36 000 006,3 Totalt 6,3m lenger Men faen eller, be dem dra til helvete si at dette driter du i og at du har bedre å gjøre. Evt kan du pare med flere dårlige drodler som denne: 8stk skal dele en kake, hva er det færreste antall ganger de kan skjære i kaken for at alle skal få et stykke? 1+2. skjær krys på toppen 3. del kaken på midten sum 1+2 medfører fire stykker 3 medfører 8 stykker så kan du bitche om at de ikke klarer å tenke i 3d, om de ikke har hørt den før... Er bare latterlig Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Stemmer fint, ja. Og jeg er også overrasket. Litt mer inngående for bedre forståelse: O = pi*d d(før)=40000000/pi = 12732395,45...m diameteren blir så økt med 2 meter. d(etter) = 12732397,45...m O(etter) = pi*d(etter) = 40000006,29 Altså en økning på 6,29m ,29 fordi jeg bruker en mer nøyaktig pi, så da blir det slikt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Mitt svar ville blitt: "Jeg har aldri interessert meg særlig for matematikk og har derfor heller aldri vært spesielt flink, så det betyr ikke noe for meg om jeg ikke finner svaret". Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Kan ikke svare på matten, det som jeg reagerte på er derimot måten du blir behandlet av kollegaene dine! Hvis du følte at denne "spøken" gikk langt over dine grenser, noe man får inntrykk av her, syns jeg du bør tenke på å si ifra til en sjef på ett eller flere nivåer over de som bedrev "ertingen", eller eventuelt med fagforening e.l.. Man skal le MED hverandre, ikke AV hverandre. Lykke til videre, uansett hva du velger å gjøre med saken. Pussig at du nevner det, for sjefen var den verste av de! Det var hun som satt og fyrte oppunder med om jeg ikke kunne barneskole-formler. Og den ansattes representant som skal kjempe ansattes rettigheter satt der også og var med på det. De gjorde et voldsomt nummer ut av det og det hadde vært greit om de i det minste sa at ok, dette forstår ikke de fleste første gang de hører det. Det er meningen. Men neida, tvert i mot. De utnyttet situasjonen. Tiden gikk og det ble stille og forventning... Jeg prøvde å ro meg unna og si at dette klarer jeg bare med papir og blyant. Å nei, det trengte jeg ikke. Dette var så simpelt!! Så jeg måtte jo plumpe ut med et svar, og dreit skikkelig på draget. Jeg sa at omkretsen kanskje doblet seg!! Tenkte i et svakt øyeblikk at lengden bortover er 1 meter og for hver meter øker du 1 meter oppover og dette måtte bli 2 meter...for hver meter...altså en dobling. Skulle ønske jeg i det minste ikke sa det for å si det mildt. Dette var nok hevn for at det ble litt liknende småhumring av han ene rett før. De spurte om når jeg bodde på new zealand, om sola gikk ned i øst eller vest. Jeg forklarte at den går ned i vest som vanlig, bare at når du står og ser på den står du vendt en annen vei. Jeg laget ikke noe nummer ut av det, men han forsto jo ingenting. Og jo mer jeg forklarte i detalj jo dummere virket jo vedkommende. De andre lo seg skakk, selv om jeg tror ikke de skjønte mer. Så gikk jeg og hentet te, og i mellomtiden fant de vel ut at det var payback-time. Ellers, angående forklaringen på matten så gir det meg ingenting mer. Jeg ser tallene og aksepterer det. Men jeg får ingen forståelse av at det virkelig kan være sånn. Omkretsen øker langs hele kloden, ufattelig at det ikke blir mer. Endret 15. mai 2009 av FranzJosef Lenke til kommentar
Lopen Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Det er trist å høre at sjefen din går så langt som du beskriver i posten, og jeg ser at dette gjør situasjonen din vanskeligere. Det kan jo alltids gå ann å ta en tur inn på kontoret hennes og si ifra om at dette ikke var OK, og deretter vurdere eventuelle videre steg. On topic: Jeg ser absolutt at det er vanskelig å forestille seg at endringene er så små, men husk at dette er relativt til jordens radius(eventuelt diameter.) Med en middeldiameter på 12 742,02 km (Wikipedia), så er det lettere å akseptere at én meter fra eller til ikke har så stor innflytelse på omkretsen. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Artig gåte. Litt spesielt at det blir så lite, ja. Men formelen går fra 2Pr = O til 2Pr + 2P = O + X Defor kan alle se at X = 2P Hva er poenget med å teste folk på den måten? Er det lærerværelse? Ingeniørfirma? Endret 15. mai 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg skal i hvertfall ikke ta dette videre noe sted, det er helt sikkert! Det gjør ingen nytte og gjør bare ting verre for meg selv. Men det gikk faktisk SKIKKELIG inn på meg merker jeg. Regner meg vanligvis som en gløgg kar, så å bli latterliggjort slik som regelrett dum var et sjokk for meg. Men takk for støtten! Det hjelper litt. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg skal i hvertfall ikke ta dette videre noe sted, det er helt sikkert! Det gjør ingen nytte og gjør bare ting verre for meg selv. Men det gikk faktisk SKIKKELIG inn på meg merker jeg. Regner meg vanligvis som en gløgg kar, så å bli latterliggjort slik som regelrett dum var et sjokk for meg. Men takk for støtten! Det hjelper litt. Er ikke du han som alltid skal ha ting billigst mulig? Eller blander jeg med en annen bruker.....? Uansett, hvorvidt du ble latterliggjort eller ei er umulig å vurdere om man ikke var der sjøl. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Ahahhahaa!! Greide du ikke den enkle oppgaven der? Daniel Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Sånne folk bør man unngå. De ødelegger liv. Slike mennesker er vanligvis veldig uinteressante personer, og dette vet de selv. De hadde ikke klart å komme med morsomme replikker, og klarer ikke å fortelle en god historie. Hvordan skal de underholde da? Jo, på bekostning av andre. Vet om en del slike folk, de går etter alt og alle. De skal alltid mobbe andre for å få folk til å le. Selvfølgelig har de ingenting i livet selv. Uverdige mennesker. Du får se om det bedrer seg... Desverre ser jeg for meg at du sitter der om noen år og ler av andre nykommere. Og btw, prøv i liten skala. Så ser du. Du kan eventuelt ta et tau rundt omkretsen til noe sirkelformet. Så øker du lengden av tauet med 1 meter. Prøv å ta tauet rundt gjenstanden nå. Mellomrommet mellom omkretsen til gjenstanden og omkretsen til tauet vil nå være 16 centimeter. Gjør det på flere gjenstander med forskjellig størrelse. Det gjelder også for jorda, sola, VV Chepei osv. På denne måten kan du se at det ikke er så ulogisk likevel. Endret 15. mai 2009 av ikkespisgress Lenke til kommentar
douchebag Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Prøv deg på den at du gidder ikke for da må du måle høyden på diverse høuer/fjell det skal over, og hvis det går opp og ned blir må det enda lengre til ect.ect... virker logisk for folk må tenkte over det du sa, men egentlig er det helt ulogisk. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Når en tenker en stund over det så blir det helt naturlig. Alle sånne mind games har ett mål for øye, å distrahere. Få folk til å fokusere feil, lure dem til å tenke i andre baner. Evt spille på konvensjoner og vri litt på de. Hele vitsen der er at man begynner å tenke på dramatikken med at alle disse folka løfter på tauet og hver og en skal nå ha lengre taulengde... Da er en helt ute i feil retning. Hvis man derimot begynner med å se på en enorm sirkel med masse digre tall og man kun plusser på mikroskopisk i diameteren.. Da er man ikke distrahert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå