chrstian Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Har i lengre tid benyttet en Linksys WRT54GL med DD-wrt. Stort sett har dd-wrt fungert uten problemer. Nå har Linksysen trukket sitt siste sukk og er desverre avgått ved døden. For å slippe kostnader til ny ruter akkurat nå tenkte jeg å kjøre en virtuell IPCOP på hovedmaskinen i vmware. På hovedmaskinen kjører jeg idag flere virtuelle maskiner både windows og linux. Ubuntu 64 bit i bunn som Host OS slik at alle 8 GB med ram benyttes. Intel Q6600 cpu. Har kabelmodem fra canaldigital og 20 mbit linje samt en Netgear 5 ports giga switch. Har 3 andre maskiner i kablet GB nettverk samt en NAS. Hovedmaskinen har kun 1 stk GB nettverksport. Så regner med at jeg kanskje må ha inn ekstra netverkskort fra overskuddskassen. Jeg har endel torrenter gående og av erfaring vet jeg mange rutere har problemer med å takle utstrakt bruk av torrenter og mange connections. Krav til IPCOP: Stabil selv under heavy-load. Max 75% av båndbredde til torrenter ved annen aktivitet. Må kunne sette QOS på det nye nettverkskortet som blir kablet til gigaswitchen slik at feks IP-telefoni ikke lider. Følgende spørsmål håper jeg noen kan hjelpe meg med: Noen som har brukt IPCOP og som vet om dette er en enkel sak å sette opp? Noen som har førstehåndserfaring med stabilitet på Ipcop? Andre løsninger DU mener er bedre / enklere å bruke enn Ipcop i virtuell ruter? Lenke til kommentar
ssaeth Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) jeg bruker ipcop og har brukt det i mange år jeg har satt opp en egen pc som ruter/firewall har aldri kjørt virituelt så det kan jeg ikke svare på. og sette opp ipcop er så lett at selv bestemoren din klarer det rene abc finito ipcop har ikke QQS men det er flere addon (moduler ) du kan instalere. dem vill komme med det senere i en nyere utgave. stabilt ja det må jeg si. har hatt 2 strømbrud hjemme her og den ene gangen hadde min gamle hp rp5000 rusla i 138 dager etter den dagen rusla den igjen i 270 dager (se bilde ) har 26/4mb/s som hele tiden blir maxa inn/ut og ipcop'n bare koser seg så viss du kan skaffe deg en gammel hp eller compaq pentium 2 eller 3 pc med 128/256mb ram 10 eller 20gb disk og 2 nic 10/100/1000 så hadde jeg instalert ipcop på denne og plasert og glemt hele pc'n så stabilt er det håper du ble litt klokere Endret 15. mai 2009 av ssaeth Lenke til kommentar
chrstian Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Har ikke noe P2 el P3 liggende for øyeblikket nei. Så må nok satse på virtuell ipcop. Du sier ipcop ikke har QOS i nåværende versjon men at det finnes som add-on. Er det enkelt å legge til add-ons? Har du brukt andre add-ons og merket noe til degradering av stabilitet? Hva tror du er minimum maskinkrav for å kjøre ipcop med mange torrenter/connections uten å merke ustabilitet? Lenke til kommentar
ssaeth Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) her er noen linker til addons så kan du se om det er noe du trenger. http://firewalladdons.sourceforge.net/ http://www.tom-e.de/binary.html QQS http://mh-lantech.css-hamburg.de/ipcop/download.php?list.28 med di addons jeg har brukt har jeg ikke sett noe ustabilitet med trur egentlig ikke du trenger så bra hardware.. ram og 2 bra nic ( intel / 3com) så skall du klare deg bra selv med 50 torrenter Endret 15. mai 2009 av ssaeth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå