Mujlza Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Jeg har lenge vurdert å kjøpe et speilreflekskamera. Pengene har bare ikke strukket til. Helt til nå. Nå har jeg pengene til å kjøpe D300, men den har jo blitt så dyr. Det var vel nede i 9499 kr en periode så vidt jeg husker. Derfor har jeg vurdert D90. Per dags dato så koster D90 (inkludert 18-105 mm objektiv) 7999 kr på Japan Photo, mens D300 koster 11799 kr. Kjøper jeg D300 må jeg ha objektiv i tillegg. Skal jeg ha 18-105 mm som er med på D90 må jeg ut med 2199 kr. Så hva synes dere? D90 + 18-105 mm for 7999 kr eller D300 til 11799 kr + objektiv? Jeg har også sett litt på 55-200 mm til 2085 kr og 50 mm f/1.4 til 2499 kr, men jeg vet ikke hvordan de vil fungere som eneste objektiv. Slik jeg jeg forstått det er forskjellene disse: * Bedre batterikapasitet på D300 * Flere bilder/s på D300 * Mindre støy på høy iso på D300 * D90 er ikke så rustet for vær og vind Har jeg glemt av mye nå, og har jeg skrevet noe feil? Er virkelig D300 verdt 6000 kr mer? Takker for svar Endret 15. mai 2009 av Mujlza Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 * Mindre støy på høy iso på D300 Det er vel faktisk motsatt pga at D90 er nyere, og har en litt oppdatert utgave av samme sensor. Men forskjellen er nok ikke stor. Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 For meg var det viktigste ergonomien på d300 når jeg valgte den. Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Som nybegynner så klarer du deg fint med en av innstegsmodellene, ulempen med innstegsmodellene til Nikon er at de ikke har fokusmotor. Da bli utvalget av objektiver mindre og man må passe på at hvis man kjøper objektiv at det har innebygget fokusmotor. Helgetilbud på Nikon D90 på Elkjøp til 7000 kr med objektiv, det er MYE mer enn bra nok for de aller fleste. Da har du en del igjen til ett objektiv nr 2, ekstern blitz, batterigrep, etc. Elkjøptilbudet finner du her. Endret 15. mai 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Jeg ville klart ha gått for D90 nå, med de tilbudene som er i dag, med kit objektiv og greier. Men jeg har D300 og elsker kameraet mitt! Lenke til kommentar
nie Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Min personlige mening er at det er vanskelig å finne gode argumenter for å velge D300 foran D90 med dagens priser. Prisforskjellen er for stor til å kunne forsvares basert på forskjeller i tekn. spek. Når du da i tillegg er nybegynner blir rådet enkelt: Kjøp D90. Endret 15. mai 2009 av nie Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 For meg var det viktigste ergonomien på d300 når jeg valgte den. Samme her, jeg var i butikken og kjente på begge husene. Angrer ikke at jeg valgte D300. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg er glad jeg valgte D300, men jeg fikk det for 9000,- nytt. Noe som jeg er meget glad for er skuddtakten på D300, da jeg har unger som til tider er aktive... Det har blitt en del turer i slalåmbakken, og har aldri vært bekymret for kameraet. Dog, hadde jeg ikke hatt det mellom fingrene før, og skulle kjøpt i dag,hadde det nok blitt det elkjøp tilbudet. Du får også tak i kitlinsene med jevne mellomrom på foto.no til en fornuftig pengen (1500+-) og da prater 18-70mm og 18-105vr som er helt kurante, og nok et lite hakk over det kitobjektivet som følger med hos elkjøp. Lenke til kommentar
arela Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Fra Nikon Cafe: The only thing i wish the D90 had was the fine tune focus thing..... other then that i haven't notice me wanting more focus points I also with the D90 would do more then 3 braket shots (d300 does 5) so other then those thing i'm happy Well the D300 body is weather sealed and is much better over the D90s plastic body. If you plan on staying indoors and, only out during good weather then the D90 will work fine. 51 AF points vs 11 - very convinient for macro8 FPS vs 4.5 - shooting BIFs AF fine tuning - 4 out of 5 lenses needed small but noticable correction AF speed - shooting BIFs at dawn Button layout and extra focus point selector on the grip 4 settings banks vs 1 These are all the features that I love on D300 over D90. Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg foreslår at du finner deg en pent brukt D200 og bundler denne med en Tamron 17-50mm. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg har sett tidligere at endel som bruker Nikon henviser til DxO sine testmetoder , og i deres sammenligninger av disse kameraene så kommer faktisk D90 bedre ut en D300 på alle disiplinene de tester. http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image.../(brand2)/Nikon Lenke til kommentar
Mujlza Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 Som nybegynner så klarer du deg fint med en av innstegsmodellene, ulempen med innstegsmodellene til Nikon er at de ikke har fokusmotor. Da bli utvalget av objektiver mindre og man må passe på at hvis man kjøper objektiv at det har innebygget fokusmotor. Ja, jeg var ganske usikker på om D90 hadde fokusmotor eller ikke. Jeg trodde det var kun D60 og nedover som ikke hadde. Dette er jo et viktig argument for ikke å gå for D90. Er det AF-S i navnet på objektivet som betyr at objektivet har autofokusmotor? Når det gjelder værtetting regner jeg med det bare er å være ekstra forsiktig. Jeg har kjent på begge kameraene og synes begge er gode å holde i. D90 er klart mindre, og det kan jo være en fordel. For øyeblikket ser det ut som om det blir D90, men jeg er usikker på om jeg kommer til å savne autofokusmotor. Skal jeg ha autofokusmotor i hver linse, blir jo ikke det spesielt billig heller. Lenke til kommentar
Mujlza Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 D90 har fokusmotorMVH Rune Ja, jeg så det nå. "En annen ting som kan være verdt å nevne er at D90 i motsetning til D60 er utstyrt med fokusmotor i huset, noe som gjør at man får autofokus også på en haug av Nikons utmerkede fastoptikk som man ikke ville fått med et nybegynnerkamera." Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 D90 har fokusmotorMVH Rune Ja, jeg så det nå. "En annen ting som kan være verdt å nevne er at D90 i motsetning til D60 er utstyrt med fokusmotor i huset, noe som gjør at man får autofokus også på en haug av Nikons utmerkede fastoptikk som man ikke ville fått med et nybegynnerkamera." Men det er vel ikke alle nybegynnere som kjøper den "gamle" optikken med AF. Det er flere AF-S objektiver som er tilpasset DX kameraene. De "gode", nye og "moderne" objektivene med "VR I og VR II" som alle skal ha, har AF-S. Jeg ser egentligt ikke noe stort problem i fraværet av fokusmotoren. Dessuten AF-S objektiv + fokusmotor går ofte raskere og stillere en AF + fokusmotor. Så da bruker du jo "ekstra" penger på ny AF-S optikk, hvorfor ikke kjøpe en uten fokusmotor? Er du interessert i foto og vil kjøpe go gammel optikk uten AF-S kjøper du selvsagt et med fokusmotor. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Ser at du vurderer 50 mm 1,4 som eneste objektiv hvis du velger d300. Kjøp heller 35 mm 1,8. Litt billigere, litt mindre lyssterkt, men du får en mer anvendelg brennvidde (normal kontra kort tele). 35 mm er sikkert kjekk på d90 også - jeg er blitt veldig glad i min... Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 For min del savner jeg 50mm ... Vil nok ende opp med begge deler. 50mm kan jo brukes på fullformat når den tid kommer Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg foreslår at du finner deg en pent brukt D200 og bundler denne med en Tamron 17-50mm. Fraråder dette på det sterkeste (med ofrebehold om pris), Nikon D90 er ett teknisk sett "mye" bedre kamera og de fleste vil ha mye for sin Nikon D200. Skal det være noe i dette tipset bør du få en strøken Nikon D200 med objektiv for rundt 3000-3500 kr, da er prisforskjellen såpass stor at det kan forsvares. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå