Gå til innhold

Nokia N97 vs Touch Pro2 vs Palm Pre!

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Tror jeg har sett omtrent alle youtube filmene av Palm Pre, Touch Pro 2 og Nokia N97 men har enda ikke klart og bestemme meg hvilken jeg kommer til og gå for.

Litt info om de forskjellige tre telefonene:

Nokia N97:

• 3.5" skjerm 640x360 oppløsning 16M colors
  • 434mhz CPU
  • 128mb RAM
  • 32gb internminne + 16gb micro SDkort!
  • Stereo speakers + 3.5 jackplugg!
  • 5mpixel kamera
  • Symbian S60

Touch Pro2:

• 3.6" skjerm 800x480 oppløsning - 65k colors
  • 528mhz CPU
  • 288mb RAM
  • 512mb internminne + 16gb micro SDkort!
  • Windows Mobile 6.1 - Touch Flo 3D!
  • 3.2mpixel kamera
  • 2 høytalere bak på telefonen, men vet ikke om de funker til musikkavspilling eller bare samtaler i speakerphone modus. Og mangler 3.5 jackutgang.

Palm Pre:

• 3.1" skjerm 320x480 oppløsning 16m colors
  • 600mhz CPU
  • 256mb RAM
  • Multitouch
  • 8gb internminne, ikke mulighet for minnebrikke!
  • 3.2mpixel kamera
  • Mono Speaker og har 3.5 jackutgang!
  • WebOS

Hva jeg trenger i min neste telefon:

- Jeg vil kunne bruke internett mye til lesing og skriving på amobil/diskusjon.no, tipping på unibet, kanskje betale en regning over nettbanken og sjekke facebook å diverse sider.

- Så bra lyd som mulig i høytalerene, liker og kunne sette på en sang på mobilen og det er god lyd mens jeg holder på med andre ting, skolearbeid f.eks.

- Kommer til og legge inn Garmin GPS programvare og kart for skog og hei.

- Kunne lese PDF filer.

- Må ha god batteritid og godt mulig den blir brukt til og se serier som south park på, eller som MP3 spiller.

- Kunne multitaske lett mellom MSN, internett og musikkavspiller f.eks.

Det jeg liker best med touch pro 2 er at jeg kan stille inn slik at vær dag klokken 07.00, 12.00 og 17.00 for eksempel, laster mobilen ned 3-4 forskjellige websider så når jeg vil inn og lese nyhetene på sidene så kommer jeg inn uten noe ventetid/lastetid.

N97 sin navigasjonsfirkant med "enter" i midten liker jeg, den brukte jeg mye på min E90. Den telefonen som jeg syntes ser best ut.

Palm Pre sitt OS er genialt, web browseren er sykt kjapp og man kan lett multitaske. Men designet er litt så som så.

Ikke helt lett valg, blir litt forvirret av CPU og RAMen på N97, media svartmaler den. Har hatt Xperia X1 og Diamond i en kort periode men solgte de ganske fort, men allikavel er Touch Pro2 utrolig fristende. Palm Pre er nok den mest fremtidsrettet telefonen, best hardware av alternativene. Men spesielt design og QWERTY tasteraturet ser ikke så bra ut som N97 og Pro2 sine..

Ut i fra hva jeg vil ha og hva disse telefonen har av funksjoner, hvilken mener dere jeg burde investerer i? Og skal noen av dere kjøpe en av disse, vil jeg satt pris på begrunnelsen for deres valg.

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra dine bruksområder trenger du en stor og høyoppløst skjerm, og da er det også en fordel at den kan brukes i landskapsmmodus. Og med det faller Pre ut etter min mening, både fordi den har dårligst skjerm mtp oppløsning og størrelse, og fordi tastaturet sklir ut feil vei.

Jeg foretrekker den veldig enkle måten å bytte mellom programmer i Windows, og ellers mulighetene man har der til å gjøre de tilpasningene i operativsystemene som man selv vil, enten det måtte være prioritering av minneforbruk eller endring av det visuelle. Jeg tror nok også at høyttalerene bak på telefonen vil fungere til musikk. Ellers har både TP2 og N97 mulighet for minnekort opp til 32 GB. TP2 får jo også offisiell oppgradering til WM 6.5 da det kommer på markedet. I tillegg har man jo XDA-developers for de litt mer mobilinteresserte.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Alle er gode telefoner, men har hver sine mer eller mindre seriøse ulemper.

Pre: Tastaturet er på feil side, få 3rd parts programmer, dårlig skjerm.

TouchPro2: Mangler minijack

N97: Svak hardware

Pre har vel ingen virkelig store ulemper, men heller mange små. I tillegg er de over har den minst internminne og er ganske så klumpete samenlignet med skjermstørrelsen. Manglende minijack på TP2 er en alt for vesentlig mangel for at den i det hele tatt skal bli aktuell for min egen del (dessverre). N97 hadde klaffet til på alle punkter hadde det ikke vært for den underdimensjonerte hardwaren. Når det er sagt er symbian relativt lettdrevet, så det gjenstår å se hvor mye det kommer til å trekker ned.

Selv hadde jeg valgt N97.

Lenke til kommentar

Ser flere skriver at PRE har tastaturet på "feil" side !

Egentlig så er det vel slik tastaturet er på 95% av telefonene i dag.

Jeg liker den løsningen fryktelig mye bedre enn det som jeg mener er "feil"(slik n97 og Pro2 har)

Jeg rangerer de slik

1. N97

2. Pre

3. N86 ;-)

Lenke til kommentar

Jasså? hvor mange qwerty telefoner har tastaturet i portrettmodus? Jeg vet knapt om en eneste en bortsett fra Pre. Jeg synes det er unaturlig og veldig lite logisk å ha qwerty-tastaturet i portrettmodus fordi det blir mye dårligere plass til tastene, pluss at skjermen står på høykant. Tenk bare hvor dumt og lite praktisk det ville vært om laptoper hadde skjermen på høykant. Mye av poenget med slide-out-qwerty telefoner er at de blir til små laptoper.

Qwerty skal uansett brukes meg begge hender så behovet for at telefonen skal være smal forsvinner. Derfor mener jeg det er feil side.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
Jasså? hvor mange qwerty telefoner har tastaturet i portrettmodus? Jeg vet knapt om en eneste en bortsett fra Pre. Jeg synes det er unaturlig og veldig lite logisk å ha qwerty-tastaturet i portrettmodus fordi det blir mye dårligere plass til tastene, pluss at skjermen står på høykant. Tenk bare hvor dumt og lite praktisk det ville vært om laptoper hadde skjermen på høykant. Mye av poenget med slide-out-qwerty telefoner er at de blir til små laptoper.

Qwerty skal uansett brukes meg begge hender så behovet for at telefonen skal være smal forsvinner. Derfor mener jeg det er feil side.

Jepp, kom ikke på at den hadde Qwerty tastatur.....

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar:)

Det ser ut som det blir en hvit Nokia N97 med 16gb SDkort, så fort den kommer seg inn på lagerene til nettbutikkene.. Liker symbian mye bedre en windowsmobile egentlig, så tror det blir ett riktig valg! Også er den overraskende bra priset!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...