Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows finner ikke harddisk etter formatering! Hva kan være galt?


Anbefalte innlegg

Har bios oppdaget diskene i alle de kombinasjonene?

Ja bios har opptaget harddiskene alle gangene.

 

EDIT: Master er på svart og slave på grå. Puttet inn en Windows 7 cd for å teste om det gikk ann og installere noe på diskene. Får feilmeldingen:

Windows cannot be installed on this disk. This computer`s hardware my not support booting to this disk. Ensure that the disk`s controller is enabled in the computer`s BIOS menu.

 

Hva er galt? Hadde ikke tenkt til å installere windows 7, men det var denb eneste cden jeg fant i farta og jeg tenkte meg at det ikke ville fungere.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant fram Xp-cden og xpinstallasjons programmet finner begge hddene :w00t: . Holder på og kopierer installasjonsfilene nå, håper det ikke klikker som sist gang.

 

EDIT: Etter at installasjonsprogrammet har overført filene til hdden rebooter pcen seg som den skal men i stede for å boote opp fra hdd booter den opp fra cd igjen. Har satt hdden som 1st boot device.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Ser i manualen at man må sette boot-device i biosen (se side 63 og 64). Pass på at den disken du skal installere OSet på er satt til boot-device.

 

edit: jeg ville uansett ikke kjørt win7 på denne maskina da anbefalt minimum minne er 1GB henhold til MS sine ambefalinger. Med andre ord bør man ha 2GB eller mer om man ønsker å kjøre noe i tillegg til å bare laste OSet.

 

edit2: i tilleg til å sette harddisk under boot priority på du gå inn i harddrives og sjekke at den disken du har valgt er satt til å være en boot-enhet. Se beskrivelsen i tabell 29 i manualen.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Jeg har ordnet alt av boot priority osv (Mener jeg har innstilt alt riktig). Men det virker som pcen nekter å boote fra hdd. Etter filene er kopiert til hdden i xpinstallasjonen, restarter pcen seg og skal egentlig boote opp med filene på harddisken, men den booter isteden opp med installasjonscden en gang til Og begynner helt på nytt. Jeg prøvde også med Ubuntu 9.4. Jeg fikk installert alt, men pcen nekter å boote fra hdd. Og når jeg velger å prøve ubuntu uten å gjøre forandringer på datamaskinen ser jeg at alle filene og mapper etc er på hdden. Har kun en hdd koblet til nå.

 

Slik ser boot priority ut:

1st Boot Device: [Hard Drive]

2nd Boot Device [ATAPI CD-ROM]

 

Virker som problemet er i boot instillingene. Kanskje jeg skal resette bios?

Lenke til kommentar

I biosen under "Boot" så har du to menyvalg du må se på. Det første er "Boot Priority" som det ser ut til at du har kontroll over. I tillegg har du valget under; "Hard Disk Drives" hvor du setter bootrekkefølgen på harddisken. Gjør det som er beskrevet i Table 29 i manualen jeg linket til. Hvis ingen av diskene er registrert som boot-enheter så leter den heller ikke etter bootpartisjoner på de og går rett videre til neste på boot priority linsta som er cd-romen.

Lenke til kommentar
I biosen under "Boot" så har du to menyvalg du må se på. Det første er "Boot Priority" som det ser ut til at du har kontroll over. I tillegg har du valget under; "Hard Disk Drives" hvor du setter bootrekkefølgen på harddisken. Gjør det som er beskrevet i Table 29 i manualen jeg linket til. Hvis ingen av diskene er registrert som boot-enheter så leter den heller ikke etter bootpartisjoner på de og går rett videre til neste på boot priority linsta som er cd-romen.

Ok, nå skjønner jeg hva du mener, men både harddisken og cdrommen er opptaget under sine henholdsvise kategorier. Så jeg lurer fortsatt på som er feil, men tusen takk for at du hjelper meg :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er mulig dette skyldes at Master Boot Record har blitt korrupt. Det er en ting du kan prøve, men det vil med stor sannsynlighet før til at du må starte installasjonen på nytt etterpå. Boot opp med winxp installasjonen, men i stede for å starte installasjon velger du recovery (tror det er det du skal velge) Du skal i alle fall få opp kommandolinje hvor du kan kjøre enkelte dos-komandoer. Prøv da med "fdisk /mbr". (uten ""). Denne komendoen reformaterer MBR'en. Prøv så å boot på nytt. Det er mulig du må starte installasjonen på nytt nå.

 

Alternativt kan du selvsagt sjekke de andre diskene først siden det nå ser ut til at alle detekteres i BIOS, i alle fall hver for seg. :)

Lenke til kommentar
Det er mulig dette skyldes at Master Boot Record har blitt korrupt. Det er en ting du kan prøve, men det vil med stor sannsynlighet før til at du må starte installasjonen på nytt etterpå. Boot opp med winxp installasjonen, men i stede for å starte installasjon velger du recovery (tror det er det du skal velge) Du skal i alle fall få opp kommandolinje hvor du kan kjøre enkelte dos-komandoer. Prøv da med "fdisk /mbr". (uten ""). Denne komendoen reformaterer MBR'en. Prøv så å boot på nytt. Det er mulig du må starte installasjonen på nytt nå.

 

Alternativt kan du selvsagt sjekke de andre diskene først siden det nå ser ut til at alle detekteres i BIOS, i alle fall hver for seg. :)

Prøvde komandoen, men det står: Kjenner ikke igjen kommandoen. Prøvde også med en annen disk.

Lenke til kommentar

oi, var sikker på at fdisk ver tilgjengelig i bootdisken. Så feil kan man ta. Da blir det litt mer komplisert.

 

Gjorde et raskt søk på hva som er tilgjengelig i recovery consol og fant denne siden Det skal være en kommando som heter fixboot og en som heter fixmbr. Fixboot er anbefalt fremfor fixmbr da sistnevnte kan føre til at man ikke får tilgang på eksisterende partisjoner, men det gjør kanskje ikke så mye i dette tilfellet da du uansett ikke er gjennom windows installasjonen en gang.

Lenke til kommentar

Med det samme du velger en partition på disk for XP installasjon, vil den første primær partition bli merket som activ og mbr skrives på den.

 

Det betyr da, at hvis du restarter maskinen, uten CD plate i cdrom, vil disken være det eneste bootable enhet.

 

-Hvilken feilmeldning får du da?

 

Det andre er at du trenger ikke å forandre bootdevice priority fra CD til HD. La det stå som det er. Dvs CD først HD andre. Du skal deretter behandle feilmeldninger og hendleser etter det, og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Med det samme du velger en partition på disk for XP installasjon, vil den første primær partition bli merket som activ og mbr skrives på den.

 

Det betyr da, at hvis du restarter maskinen, uten CD plate i cdrom, vil disken være det eneste bootable enhet.

 

-Hvilken feilmeldning får du da?

 

Det andre er at du trenger ikke å forandre bootdevice priority fra CD til HD. La det stå som det er. Dvs CD først HD andre. Du skal deretter behandle feilmeldninger og hendleser etter det, og ikke noe annet.

Vil du at jeg skal resette bios da?

 

oi, var sikker på at fdisk ver tilgjengelig i bootdisken. Så feil kan man ta. Da blir det litt mer komplisert.

 

Gjorde et raskt søk på hva som er tilgjengelig i recovery consol og fant denne siden Det skal være en kommando som heter fixboot og en som heter fixmbr. Fixboot er anbefalt fremfor fixmbr da sistnevnte kan føre til at man ikke får tilgang på eksisterende partisjoner, men det gjør kanskje ikke så mye i dette tilfellet da du uansett ikke er gjennom windows installasjonen en gang.

Fixboot kommandoen fungerte men hjalp ikke på problemet mens fixmbr ikke fungerte.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke nødvendig å resete bios. Du kan velge manuelt bootdevice priority når du kommer til riktig seksjon (boot).

 

Men det var viktig det du nevner om fixmbr, dvs nerknader fra Xell vedrørende mbr er fakta.

 

Så spørsmålet er:

 

-hvorfor klarer ikke å skrive mbr, og om partitionen kan- er merket som activ. Merket som activ er viktig, hvis et system på disk kan brukes.

 

Så boote gjerne bare med hardisk, ikke noe plate på cd rom.

 

 

 

Når det gjelder å rense disken, dvs sector 0, hvor mbr og partitions tabell kan du bruke andre metoder.

 

Men først se hvilken feilmeldning du får.

 

Deretter, tror jeg, for å rense disken, vil du ha behov feks win7 plate, som du hadde (hvis jeg husker riktig.)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Det er vel ikke nødvendig å resete bios. Du kan velge manuelt bootdevice priority når du kommer til riktig seksjon (boot).

 

Men det var viktig det du nevner om fixmbr, dvs nerknader fra Xell vedrørende mbr er fakta.

 

Så spørsmålet er:

 

-hvorfor klarer ikke å skrive mbr, og om partitionen kan- er merket som activ. Merket som activ er viktig, hvis et system på disk kan brukes.

 

Så boote gjerne bare med hardisk, ikke noe plate på cd rom.

 

 

Når det gjelder å rense disken, dvs sector 0, hvor mbr og partitions tabell kan du bruke andre metoder.

 

Men først se hvilken feilmeldning du får.

 

Deretter, tror jeg, for å rense disken, vil du ha behov feks win7 plate, som du hadde (hvis jeg husker riktig.)

Når jeg har lastet over installasjons filene og restarter uten cden i får jeg feilmeld: Boot Failure: System Halted

 

Jeg har kun en hdd inni og boot priority er 1st cd-rom, 2nd hard drive. Det stemmer også at jeg har en win7 cd liggene.

Lenke til kommentar

Den win7, når jeg tenker over, er vel dvd plate og dermed ubrukelig i CD-rom.

 

Jeg vedlegger noe som du skal brenne i en plate.

 

Det er win98se. ball.zip

 

Når du booter i den, vil etter hvert komme til A:\>_

 

Skrive fdisk og du vil komme til meny.

 

Prøve alle options du har der, slik at du ser hvordan det fungerer først.

 

Deretter kan du slette alt og prøve å lage noe, hva som helst. Merke som activ osv. Poeng med det vil være å se at du får skrevet på disken, og at du får noe annet enn bootfailure. Prøve litt på det.

 

 

Noe annet (lastet ned manualen)

 

Kan du forandre på det der?

 

post-90860-1247165697_thumb.jpg

 

noe annet

 

 

post-90860-1247165827_thumb.jpg

 

 

 

 

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg har DVD-rom da. Jeg kjøpte et kabinett på TG og fikk med masse vifter og en DVD-Rom. Kan jeg slippe å brenne det greiene da? Jeg har også, ja faktisk printet ut hele manualen. Jumperen er plassert på de to pinnene nærmest rammmen. Hva er egentlig harddisk pre-delay?

Lenke til kommentar

Kan du boote opp win7?

Hvis ja, skal du i Install Now bilde, ned til venstre, klikk på Repair my computer.

Neste, og velg command prompt.

Skrive

diskpart

select disk 0

clean

exit

 

Disken er da cleaned på sector 0, dvs ikke intialisert (ikke partitionert).

 

Når du velger harddisk pre-delay til 30 seconds, betyr at disken din vil få tid å bli ferdig med sitt, slik at initialization under installasjon kan finne sted. Det er viktig for gamle disker.

 

Når det gjelder å brenne de greie der, som du sier, så burde være i din favor å partitionere disken først til en liten partition på ca 4GB , formatert i Fat32 file system, for så å prøve å installere.

(i tillegg vil du med den greie der, få mulighet å oppdatere bios, eller firmware for en harddisk, på en hvilken som helst PC. Det er allerede noe bios filer i den, siden det ble brukt å hjelpe en annen her på forumet, men de filene er ikke av betydning for deg)

Du har forsøkt så mye på den samme spin hjul, så det er tid å finne et start punkt.

Men ok, la det være, og gå videre bare med å clean disken, og til en normalt installasjon.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Kan du boote opp win7?

Hvis ja, skal du i Install Now bilde, ned til venstre, klikk på Repair my computer.

Neste, og velg command prompt.

Skrive

diskpart

select disk 0

clean

exit

 

Disken er da cleaned på sector 0, dvs ikke intialisert (ikke partitionert).

 

Når du velger harddisk pre-delay til 30 seconds, betyr at disken din vil få tid å bli ferdig med sitt, slik at initialization under installasjon kan finne sted. Det er viktig for gamle disker.

 

Når det gjelder å brenne de greie der, som du sier, så burde være i din favor å partitionere disken først til en liten partition på ca 4GB , formatert i Fat32 file system, for så å prøve å installere.

(i tillegg vil du med den greie der, få mulighet å oppdatere bios, eller firmware for en harddisk, på en hvilken som helst PC. Det er allerede noe bios filer i den, siden det ble brukt å hjelpe en annen her på forumet, men de filene er ikke av betydning for deg)

Du har forsøkt så mye på den samme spin hjul, så det er tid å finne et start punkt.

Men ok, la det være, og gå videre bare med å clean disken, og til en normalt installasjon.

Takk for svar. Jeg bootet opp med win7 og fulgte guiden din. Alt fungerte, men det hjalp ikke. Jeg har også brent den greia du sendte meg, men jeg har ikke testet den. Jeg rekker nok heller ikke dette. Jeg skal til Spania (La Manga) imorgen og kommer hjem den 22. Så som dere nok skjønner har jeg litt pakking å gjøre og derfor får jeg legge prosjektet på is til jeg kommer hjem.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...