Oblivion260 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Hei! Ei venninne av meg kjører Linux og det har oppstått ett problem. Når hun prøver åpne en bilde/video-fil så får hun feilmelding: "kan ikke registreres i DCOP" Hva er det for no, og hva kan hun gjøre for å fixe det? Hun har en sånn ASUS EEE lommepc. Håper det er noen som vet hva det er og hvordan man kan fixe det ? helst ikke så avansert, siden hun ik er så flink. Lenke til kommentar
docp Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Er jo så klart ikke så lett å feilsøke på ting over internett på denne måten, men DCOP er en tjeneste som håndterer meldinger mellom applikasjoner - omtrent det samme som COM i Windows, om det lyder mer kjent.. Jeg ville begynt med å sjekke om DCOP-tjenesten kjører, dernest om det var noen loggbeskjeder som kaster lys over saken. Begynner bli lenge siden jeg brukte X11 noe særlig aktivt, så jeg kan ikke på stående fot komme med noe mer konstruktivt, frykter jeg. // Dr. P Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 eg ville begynt med å sjekke om DCOP-tjenesten kjører, dernest om det var noen loggbeskjeder som kaster lys over saken. "And how to do that i asked?" -sitat Lenke til kommentar
docp Skrevet 12. juli 2009 Del Skrevet 12. juli 2009 eg ville begynt med å sjekke om DCOP-tjenesten kjører, dernest om det var noen loggbeskjeder som kaster lys over saken. "And how to do that i asked?" -sitat For å finne ut om tjenesten kjører, burde noe i stil med dette funke; ps xafuw | grep -i dcop Merk at du vil få opp kommandoen du kjørte i listen, så du vil ha minst 2 linjer. loggfiler ligger stort sett i /var/log - her kan du bruke grep igjen.. grep -r -i dcop /var/log/* Lykke til! // Dr. P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå