Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sover jeg for lite?

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Har fått inn med teskje av samfunnet sikkert noen tusen ganger at man som 17 åring bør ligge på 7-9 timer søvn vær natt. Ellers kan du skade deg, utvikle deg saktere, få langvarige helseproblemer, osv. Bare frykt og gammen med andre ord.

På gode dager ligger jeg på 6 og en halv time søvn (og like ofte nede på 3), men som oftest ligger jeg et sted mellom 4.5-5.5 timer med søvn vær natt.

Dette har vel foregått i en 4-5 måneder nå. I starten var det ennå værre, da lå jeg på ~3 timer fast hvert døgn i mange, mange uker..

Å sove så lite over tid burde jo ikke akkurat være sunt. Men jeg har det stort sett helt fint, og er ikke noe trøttere (med visse unntak, da jeg bare slukner) enn jeg var før. Her og nå merker jeg heller ingen andre bieffekter selv, med unntak av dårlig korttidshukommelse/kosentrasjonsvansker hvis jeg har sovet enda mindre enn vanlig den siste natta.

Så jeg trives jo, digg med 3-4 timer ekstra våketid på døgnet for å si det sånn.. På den annen side er jeg ikke særlig hypp på senskader på helsa mi.

For å oppsummere lurer jeg på hvor skadelig det er å sove så lite som jeg faktisk gjør (4.5-5.5 timer per natt).

Kan det ha noe å si at jeg har gått så lenge med lite søvn? At kroppen feks har vendt seg til å sove lite, og jeg nå klarer meg fint med den lillle søvnen jeg for uten å pådra meg skader?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare noen tips:

- Få deg litt fysisk aktivitet, bruk kroppen slik at du bli sliten isteden for å sitte stille (hvis det er tilfelle).

- Unngå å drikke koffein før du legger deg (kaffe, energidrikker o.l.).

Eventuelt kan du spørre en lege om andre tips.

Endret av Midnight_walker
Lenke til kommentar

Hvis du ellers lever ett normalt liv, så trenger du minst 6 timer (gjerne sammenhengende) i døgnet. Det var det jeg fikk beskjed om av min lege når jeg spurte.

En på jobb her mener å sett en dokumentar hvor de kunne påvise senskader dersom man konsekvent fikk betydelig mindre søvn enn 6 timer/døgn.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sittet oppe til langt på natt, men nå har jeg selvsagt begynt å trene (:D) så nå må jeg få søvn for å bygge muskler.... Trening er noe drit ass ^^

Edit: Har pleid å sove 5-7 timer hver natt, nå prøver jeg å få til 8.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar
Det er det som bekymrer meg mest og.. Jeg satser ganske hardt på boksing, og trener derfor mye. Selv om jeg føler meg pigg så innbilelr jeg meg at jeg kunne gjort det så mye bedre med litt mer søvn.

sliter med det samme. vist man leser en halvtime på sengen sovner man mye lettere. om man føler seg trøtt eller ikke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...