Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

1 polet bryter

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal tilkople en 1-polet bryter etter et dobbelstikk for å kunne regulere et taklys.

Den nye bryteren mangler N-merking. Den har kun merkene ^ og L over og B og B (blindpkt) under.

Skal jeg kople Nøytrallederen fra stikket til lampen på samme B (og jord til/fra den andre B)?

Dersom jeg skal sikre at brun/L brytes kan jeg vel neppe ha brun fra stikk og brun videre til lampe fra samme L? Hvilken brun skal på ^ og hvilken brun skal på L? Gjelder standard elko-produkt.

Noen tips? leier ikke inn elektriker for dette - tar 5 min og er på bortgjemt hytte.

Takker! ???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Beklager å måtte si det, men, hvis du må spørre. Er du ikke elektriker, og bør holde deg langt unna!

Et hvert inngrep, stort eller lite, i elektriske anlegg, skal verifiseres og dokumenteres. For å ivareta personsikkerhet skal det gjøres målinger av kontinuitet i beskyttelsesledere, og isolasjonsmålinger. Dette gjøres med instrumenter du antagelig ikke har.

Jeg kommer ikke til å fortelle deg hvordan du skal gjøre dette, men har noen oppfordringer til deg hvis du alikevel velger å gjøre det.

1. slå av strømmen

2.lås sikringsskapet og ta med deg nøkkelen

3. sjekk at strømmen er av

4. se punkt 3

5. planlegg arbeidet, og tenk over hvordan du skal koble sammen utstyret, lag deg gjerne en tegning.

6. ta deg god tid

7. vær nøye med avisolering, mener elko anbefaler 12mm, men sjekk (det står bak på bryteren) for mye gir for liten beskyttelse mot tilfeldig berøring, og for lite kan gi dårlig kontakt og fare for brann, sjekk gjerne tråden på forumet om skrekkbilder fra elektriske anlegg, jeg har postet noen bilder av dårlige avisoleringer.

8. skru til passelig fast men ikke for hardt, ikke bruk drill

9. vær nøye med jordingen, og ikke bland jordede og ujordede stikkontakter i samme rom.

10.sett på alle deksler og kapslinger før du skrur på igjen strømen.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk også at ledningen du bruker er av korrekt type (PR for utenpåliggende, ikke gummikabel, for eks), og at kvadratet er tilstrekkelig for belastning. Bruk samme type klips (APK eller Letti?) som i resten av rommet, så ser det ikke så hjemmegjordt ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom inst er fra ca 1990-årene, kan det være 13 A eller 15 A på 1,5 mm2, generelt gjelder det som er nevnt over.

20 A er neppe aktuelt i dette tilfelle, siden det er snakk om å koble til et dobbeltstikk. Det er også tillatt å koble 1,5 mm2 på 16 A dersom avgreningen ikke kan kobles til noe som trekker mer enn 10 A, som en lampe, for eks.

Lenke til kommentar
Dersom inst er fra ca 1990-årene, kan det være 13 A eller 15 A på 1,5 mm2, generelt gjelder det som er nevnt over.

20 A er neppe aktuelt i dette tilfelle, siden det er snakk om å koble til et dobbeltstikk. Det er også tillatt å koble 1,5 mm2 på 16 A dersom avgreningen ikke kan kobles til noe som trekker mer enn 10 A, som en lampe, for eks.

20A er neppe aktuelt av en grunn til. Vanlig elkobryter er kun godkjent til 16A

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...