Gå til innhold

Er i7 verdt det?


Anbefalte innlegg

Jeg står på nippet til å investere i litt utstyr. Enten et skjermkort og en ny PSU til min C2D E6600, eller å kanskje legge litt mer penger i et i7/X58 system.

 

Kommer intel med noe nytt denne mnd? Bør jeg vente?

Jeg vet det kommer noe nytt hele tiden, men jeg mener NÅ... ;)

 

Spørsmålet er vel egentlig i bunn og grunn; Er i7 verdt det, eller dumpes prisene om ikke så lenge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Core i5-plattformen kommer til høsten, det innebærer ny sokkel med nye hovedkort. Vurderte selv oppgradering til i7 tidligere i år, men vil se hva i5 bærer med seg av ytelsesforskjeller og evt. økonomiske innsparinger for oss som skal oppgradere våre gamle dual core s775-systemer.

Lenke til kommentar

Siden du nevner skjermkort antar jeg at det er snakk om gamer-pc.

 

Det er to ganske forsjellige budsjetter du opererer med her. Enten ny psu og skjermkort, eller nytt skjermkort, ny psu, nytt hovedkort, ny ram, ny cpu.

 

Hvor mye penger har du til overs? Personlig tror jeg ikke i7 kan forsvares pengemessig kontra et 775-oppsett.

Du kommer ganske langt avgårde ytelsesmessig hvis du overklokker den cpu'en du har idag. Hva slags komponenter har du idag egentlig?

Lenke til kommentar

@johanf:

 

Jeg tror ikke prisene på i7 vil dumpes, det vil faktisk ikke forundre meg om de går opp når i5 lanseres. Eventuelt at i7 920 fases ut og erstattes med en ny modell med litt bedre ytelse og høyere pris. Intel vil nok søke å unngå å kannibalisere de to plattformene mot hverandre.

 

Personlig ville jeg nok vurdert å handle skjermkort og PSU nå, og ventet til i5 med å ta avgjørelsen på resten. Skjermkortet og PSU-en vil du uansett kunne ha med videre.

 

Men det betyr litt hva du ellers har til oppsett.

Lenke til kommentar

Supre svar, alle sammen - much appreciated! :)

 

Jeg har en E6600, P5B og 2GB OCZ RAM av god kvalitet. Jeg vet jeg kan dra 2.8 GHz ut av CPUen uten å fikle med noe som helst av innstillinger.

Alt drives av en MIST PSU.

 

Problemet er at skjermkortet (et 8800 GTS 320) er dødt og jeg trenger nytt. Vurderer å enten kjøpe et GTX 260 eller 275, men da må jeg ha ny PSU siden den jeg har ikke har mer enn én PCIx kontakt.

 

Siden jeg vurderer enten (bare skjermkort+psu) eller ("komplett" system), har jeg jo selvsagt penger til det. Føler bare det er bortkastet hvis det ikke er noen vesentlig ytelsesforbedring, eller om det likevel kommer noe nytt (i5?) veldig snart, som kanskje er billigere men nesten like bra (som i7, som jeg synes er veldig dyrt). :)

Lenke til kommentar

@johanf:

Hvor mange Watt er MIST PSU-en på. Har den nok watt så finnes det overgang fra 2 x 4 pins Molex til 6 pins PCIe, f.eks denne, og overgang fra 6 pins PCIe til 8 pins PCI-e, f.eks denne.

 

Etter Anandtech sin test av GTX 275, dra ikke et system med GTX 275 med enn en 310 - 350 Watt på load. TechReport tester att systemet dra ca 350 Watt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...