Gå til innhold

Er på jakt etter USB pinne passordbeskyttelse


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har noen USB pinner jeg ønsker et program til som gjør at når man klikker seg inn for å se innholdet popper det opp et vindu hvor man må skrive inn ett selvvalgt passord før man får tilgang til innholdet (ukryptert).

Eventuelt kan jeg legge ennholdet i en felles mappe, og passordbeskytte den mappa.

Programmet må nødvendigvis ligge på USB pinnen, slik at passord-innloggingen følger med uansett hvilken maskin den brukes på.

Også kjekt hvis det har tilleggsfunksjoner som å blokkere muligheten til å formatere før man har tastet riktig passord, at innholdet blir slettet hvis man taster feil passord x ganger, at USB pinnen kan spores hvis den blir mistet/stjålet (slik man kan med laptoper) og lignende.

Finnes noe slikt?

Helst freeware...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Ja, har sett slike løsninger.

Det finnes massevis av krypteringsprogrammer som krypterer alt og som krever et passord for å dekryptere og lignende men har ikke sett noe som kun passordbeskytter.

Burde vel teknisk sett ikke vært umulig å få til?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Trenger egentlig ikke noe krypteringssak, er ikke statshemmeligheter heller.

Så bare for meg at når man forsøkte å gå inn på minnepinnen skulle det poppe opp et vindu hvor man måtte taste inn ett selvvalgt passord for å få tilgang til minnepinnens innhold.

Har funnet alle mulig slags programmer rundt kryptering og låsing av pinne til bestemt maskin osv men ingen som kun passordbeskyttet innholdet.

 

Utgangspunktet er at jeg kom over dette programmet:

 

http://www.memecode.com/scribe.php

 

Jeg syntes det kunne være greit å ha tilgang til min egen epost på en så enkelt måte når jeg er på jobb, kurs, reise osv uten å gå via isp`s hjemmeside ved å kjøre i.scribe rett fra usb-pinnen.

Men så tenker jeg at hvis jeg mister usb pinnen eller den blir stjålet, kan vel finneren sjekke min epost helt til jeg bytter og det er stress.

 

Så derfor for meg at når jeg skulle inn på pinnen så fikk man opp ett passordvindu og tatet man feil f.eks 3 ganger så ble innholdet gjort uleselig, slettet eller hva som helst.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja.

Ønsker ikke å kryptere, for styrete og risikerer at noe går galt under kryptering/dekryptering.

Det beste hadde vært om det poppet opp et passordvindu man måtte taste inn et selvvalgt passord i for å få tilgang til innholdet på USB pinnen, og hvis man tastet feil f.eks 3 ganger ble innholdet slettet.

Ser ikke helt det tekniske problemet med å lage noe sånt, såvidt jeg vet så finnes det allerede programmer som sletter data lynkjapt og å lage en passordbeskyttelse bør vel også være teknisk mulig.

Den truecrypt saken, kan man velge å KUN bruke passord uten å kryptere?

Lenke til kommentar

IronKey er jo en komplett løsning: https://www.ironkey.com/ Men kanskje mye mer enn det du leter etter.

 

Jeg tror ikke du skal være så bekyret for å kryptere. Det gjør bare at du må bruke TrueCrypt til å lese filene igjen, men det er ikke mer hokkus-pokus enn det. Evt kan du jo ax-crypte filene. Men bare passord .... Da er det vel lettest med en zip-fil på USB'en også passord-beskytte den?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ønsket er jo at filene skal være lett tilgjengelige men kun for meg.

Mange av krypteringsprogrammene (alle) krever vel også at krypteringsprogrammet er tilgjengelig på pc som skal kryptere, eller kan det være innstallert på selve usb pinnen sammen med det som skal krypteres?

Skal det være noe poeng så må jo da også dekrypteringen være passordbeskyttet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS

Blir dumt at innholdet blir slettet etter tre forsøk mtp at mange trolig (kanskje alle dine bekjente er modne) vil prøve minst tre ganger, gjerne også uten at de vet hva som skjer etter tre forsøk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS

Hva med f.eks etter hundre forsøk? Mange jeg kjenner liker å "prøve" å knekke alle mulige passord de kommer over. Det kan ende med frustrasjon :)

Lenke til kommentar
IronKey er jo en komplett løsning: https://www.ironkey.com/ Men kanskje mye mer enn det du leter etter.

 

Jeg tror ikke du skal være så bekyret for å kryptere. Det gjør bare at du må bruke TrueCrypt til å lese filene igjen, men det er ikke mer hokkus-pokus enn det. Evt kan du jo ax-crypte filene. Men bare passord .... Da er det vel lettest med en zip-fil på USB'en også passord-beskytte den?

 

Da er løsningen True Crypt Traveler Mode :thumbup:

Endret av Skummel_Fyr
Lenke til kommentar
..

Ser ikke helt det tekniske problemet med å lage noe sånt, såvidt jeg vet så finnes det allerede programmer som sletter data lynkjapt og å lage en passordbeskyttelse bør vel også være teknisk mulig.

..

problemet er jo at den usbpinnen kan kobles til veldig mange forskjellge OS, evt spesialiserte komponenter.

 

Så lenge man har tilgang til det fysiske lagringsmediumet tror jeg ikke noen av de tingene du er ute etter kan la seg gjennomføres 100%

 

Skal du bare sikre deg mot en nyskjerrig person, evt en simpel tyv, så holder kryptering i massevis. Bruk truecrypt traveler så burde det funke på det fleste windowsmaskiner i alle fall.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Så den flash fila, så ut til at det kun funket med XP.

Tenkte som sagt på en løsning noe lignende som når man passordbeskytter innlogging på en pc og må taste passord for å få logget inn.

Ulike OS burde ikke være noe problem, fordi kjøres den på et fremmed OS så vil vel uansett ikke filene kunne brukes???

 

Det er jo noe lignende disse jeg ser etter:

 

http://www.snapfiles.com/reviews/usb-lock/usblock.html

 

http://www.snapfiles.com/reviews/master-vo...tervoyager.html

 

http://www.snapfiles.com/reviews/lockngo/lockngo.html

 

osv

De fleste (alle?) må på død og liv kryptere innholdet.

Må jo være mulig å lage enklere versjoner som gjør akkurat det samme uten å kryptere?

Lenke til kommentar

den første linken forhindrer folk i å kopiere fra PC til usb.

 

de to andre gjør det samme som trucrypt.

 

Poenget er at om du ikke krypterer filene så har du ikke noe hinder for at andre skal lese filene. Om man krypterer dem med trucrypt, eller med å lage en virtuel stasjon som er passordbeskyttet er et fett. Det er like fullt kryptert. En zip fil er jo også egentlig kryptert i og med at du må ha den korrekte utpakkingsrutinen for å få filen i lesbart format igjen.

 

Det er nok mulig å lage en boks av typen extern-harddisk som egentlig er en headless pc som kan gi funksjonen du er ute etter, men da må fortsatt filene lagres på en måte som gjør at man ikke kan ta ut lagringsmediumet og koble det til en vanlig PC. Da må man enten lage et filformat fra bunnen av og satse på at ingen noensinne finner ut av hvordan det er bygd opp, eller kryptere filene.

 

Det enkleste er å kryptere, derfor gjør alle det.

Lenke til kommentar
den første linken forhindrer folk i å kopiere fra PC til usb.

 

de to andre gjør det samme som trucrypt.

 

Poenget er at om du ikke krypterer filene så har du ikke noe hinder for at andre skal lese filene. Om man krypterer dem med trucrypt, eller med å lage en virtuel stasjon som er passordbeskyttet er et fett. Det er like fullt kryptert. En zip fil er jo også egentlig kryptert i og med at du må ha den korrekte utpakkingsrutinen for å få filen i lesbart format igjen.

 

Det er nok mulig å lage en boks av typen extern-harddisk som egentlig er en headless pc som kan gi funksjonen du er ute etter, men da må fortsatt filene lagres på en måte som gjør at man ikke kan ta ut lagringsmediumet og koble det til en vanlig PC. Da må man enten lage et filformat fra bunnen av og satse på at ingen noensinne finner ut av hvordan det er bygd opp, eller kryptere filene.

 

Det enkleste er å kryptere, derfor gjør alle det.

KJederlig hvis maskinen ikke har det programmet. Eks skole pcer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...