mrkorsnes Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Kunne noen vise et eksempel på wvdial.conf for ZTE MF636.conf (ISP = Netcom) ? Jeg kjøpte et et mobilt bredbånd-abonnement hos Netcom med usb modemet ZTE MF636 og prøver å få det til å fungere under linux. Har ikke Windows-maskin tilgjengelig. Hva skal "user" og "password" være (dette skal jo bli gitt av ISP-en, men ingen i Netcom kan opplyse om noe i denne sammenheng) Mye forvirring :-) Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Skal fungere som hvilket som helst annet modem. Brukernavn og passord kan være hva som helst (user pass f.eks), NetCom bruker det ikke. Sett modemet til å ringe *99#, resten er automatisk. Lenke til kommentar
mrkorsnes Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Skal fungere som hvilket som helst annet modem. Brukernavn og passord kan være hva som helst (user pass f.eks), NetCom bruker det ikke. Sett modemet til å ringe *99#, resten er automatisk. Takk så langt. Men er det noen som har en komplett "/etc/wvdial.conf" file? Jeg prøvde med dette: -------------------------------- Modem = /dev/ttyUSB2 Init1 = ATZ Init2 = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 Init1 =AT+Cpin=7899 Modem Type = Analog Modem Baud = 9600 New PPPD = yes ISDN = 0 Phone = *99# Password = Netcom Username = Netcom ---------------------------- Og da får jeg: inux-71qi:~ # wvdial --> WvDial: Internet dialer version 1.60 --> Warning: section [Dialer Defaults] does not exist in wvdial.conf. --> Cannot open /dev/modem: No such file or directory --> Cannot open /dev/modem: No such file or directory --> Cannot open /dev/modem: No such file or directory linux-71qi:~ # Hva kan være galt? Jeg bruker opensuse 11.1 (oppdatert per 16/5-2009) Endret 15. mai 2009 av lulus Lenke til kommentar
hallbjorn Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 APN mangler iallefall... Kjører også opensuse og her er min wvdial.conf: [Dialer Defaults] Modem = /dev/ttyUSB0 Modem Type = Analog Modem ISDN = 0 Baud = 460800 Dial Attempts = 1 Username = user Password = pass Init1 = ATZ Init2 = AT&F &D2 &C1 Init3 = ATS7=60 S30=0 S0=0 Init4 = AT+CGDCONT=1,"IP","internet.netcom.no" Phone = *99# Stupid Mode = 1 Dersom du ønsker at enheten skal starte automatisk ved oppstart vil jeg anbefale at du legger inn følgende kode i /etc/init.d/boot.local sudo modprobe usbserial vendor=0x19d2 product=0x0031 wvdial & exit 0 Har tenkt å legge ut en full beskrivelse av min fremgangsmåte når jeg får tid... Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 @lulus, Har du autogenerert /etc/wvdial.conf? Den leter jo etter /dev/modem, mens du har "/dev/ttyUSB2" skurrer hos meg.. Lenke til kommentar
ratata Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Har du prøvd modemet saman med nm-applet\NetworkManager? Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Ser som sagt ut til at du ringer opp feil modem. Prøv "wvdial" etterfulgt av det som står i [Dialer NavnetPaaOppkoblingen] (sjekk hallbjorn's config) Når du har bare "wvdial" så ringer du opp [Dialer Defaults] Det har du ikke, --> Warning: section [Dialer Defaults] does not exist in wvdial.conf. så da blir det krøll. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå