jeschiotz Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Som forklart i en annen tråd er jeg egentlig Canonmann men valgte et d90 fremfor d500 denne gangen. Kameraet er fint det men menystrukturen synes jeg er vanskelig og kameraet synes jeg gjør litt mye rart som jeg ikke får på kontroll på! Iso: Her har jeg skjønt at det går ann å sette opp kameraet til autoIso med en endel kriterier. Jeg vil at kameraet skal feks gå over til autoIso ved en gitt lukkerhastighet feks 1/30 opp til feks maks 1600. Når jeg prøver å sette opp dette virker det som jeg ikke kan overstyre dette ved å trykke på Iso knappen og vri til ønsket ISO? Det må jo være mulig å raskt komme ut av autoIso uten å gå inn i den enormt store menyen? Fokus:Her ønsker jeg å kunne trykke på en knapp for å få den til å fokusere på mitterste punktet. Noen som kan komme med noen tips her? Samt hva dere velger som default i feks Iso og fokus oppsett . Og kanskje noen flere triks! Endret 15. mai 2009 av jeschiotz Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Som forklart i en annen tråd er jeg egentlig Canonmann men valgte et d90 fremfor d500 denne gangen. Kameraet er fint det men menystrukturen synes jeg er vanskelig og kameraet synes jeg gjør litt mye rart som jeg ikke får på kontroll på! Iso: Her har jeg skjønt at det går ann å sette opp kameraet til autoIso med en endel kriterier. Jeg vil at kameraet skal feks gå over til autoIso ved en gitt lukkerhastighet feks 1/30 opp til feks maks 1600. Når jeg prøver å sette opp dette virker det som jeg ikke kan overstyre dette ved å trykke på Iso knappen og vri til ønsket ISO? Det må jo være mulig å raskt komme ut av autoIso uten å gå inn i den enormt store menyen? Fokus:Her ønsker jeg å kunne trykke på en knapp for å få den til å fokusere på mitterste punktet. Noen som kan komme med noen tips her? Samt hva dere velger som default i feks Iso og fokus oppsett . Og kanskje noen flere triks! MENU > Custom Setting Menu > a Autofocus > a1 AF-area mode velg Single Point. For å skru av autoiso må du i menyen, men du kan programmere en knapp(Fn)for hurtigvalg. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Nikon sitt menysystem er såpass dårlig at det egentlig er en forutsetning å sette opp "My menu" skikkelig for å få til litt smidig bruk. Det tar litt tid å sette denne menyen første gangen, men når du først har gjort det er det fort gjort å endre de mest brukte innstillingene. Du flytter forresten det aktive fokuspunktet til det midterste punktet ved å trykke i midten på den store runde knappen. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Iso: Her har jeg skjønt at det går ann å sette opp kameraet til autoIso med en endel kriterier. Jeg vil at kameraet skal feks gå over til autoIso ved en gitt lukkerhastighet feks 1/30 opp til feks maks 1600. Når jeg prøver å sette opp dette virker det som jeg ikke kan overstyre dette ved å trykke på Iso knappen og vri til ønsket ISO? Det må jo være mulig å raskt komme ut av autoIso uten å gå inn i den enormt store menyen? Auto iso er auto iso. Løsningen for å kunne slå det av fort er som Arnold sier - My Menu. Det er mulig å sette iso høyere enn hva auto iso velger (i det minste på D300), men ikke lavere. Den kjappe løsningen for å overstyre auto iso er forøvrig å bytte til M. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå